علت سکوت مدير عامل هواپيمايي آسمان چيست؟
جمعه 4 اسفند 1396 - 12:41:45 PM
چه خبر - مدير عامل آسمان با اطلاعات چوپان محدوده سقوط را مشخص کرد!

در اين توضيحات که به نظر مي‌رسد در پاسخ به پيگيري‌هاي يکي از اعضاي شوراي شهر تهران منتشر شده، چند نکته مهم مستتر است؛ اول اين‌که هواپيمايي آسمان ادعا کرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسي را مشاهده کرده وآنرا امضاء کرده بوده است. موضوعي که پاسخي به مساله‌اي است که در چند روز اخير بسيار مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا آسمان باتوجه به شرايط آب و هوايي پرواز را لغو نکرده بود.
نکته ديگر اين‌که براساس اين توضيحات، ستادي که در روز حادثه در سازمان هواپيمايي تشکيل شده از مديرعامل آسمان خواسته درباره سقوط اظهارنظر نکند.
ادعاي عجيبي که در اين توضيحات مطرح شده اين است که مديرعامل آسمان پس از نااميدي ازگشت زني هلي کوپترهاي سپاه و هلال احمر، ازاطلاعات چوپاني که سقوط هواپيما را مشاهده کرده بود و نيزکمک خلباني که پروازهاي متعدد با مرحوم فولادي به ياسوج داشت، مسيردقيق پرواز را براي خلبان هلي کوپتر سپاه مشخص کرد و او نيز با تبحر، به محل عزيمت و لاشه هواپيما را يافت.
اما از همه مهم‌تر توضيحاتي است که درباره دلايل احتمالي سقوط از سوي آسمان ارائه شده است. اين هواپيمايي اعلام کرده که دلايل احتمالي سقوط که البته گمانه زني بيش نيست و در روزهاي آتي مشخص خواهد شد، "وضعيت آب و هوايي ناپايدار ارتفاعات دنا"، "شرايط فرودگاه" و "عقب ماندن صنعت هوايي کشور از امکانات روز هوانوردي دنياست" که دو مورد آخر يعني شرايط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوايي کشور از امکانات روز دنيا در تعارض با صحبت‌هاي مديران شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپيمايي کشور است که جاي پيگيري بيشتري در گزارش‌هاي آتي دارد.
توضيحات هواپيمايي آسمان در 12 بند تنظيم شده که متن کامل آن به شرح زير است:
🔸 1- هواپيماي ATR که ازتهران به ياسوج پروازکرد هيچ مشکلي به لحاظ فني نداشت و اين امر مورد تاييد سازمان هواپيمايي کشوري است.
🔸 2- مرحوم خلبان فولادي ازخلبانان زبده هواپيمايي آسمان که بيش از3000 ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد مرتبه به شهرياسوج پروازکرده بود.
🔸 3- خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسي را مشاهده کرده وآنرا امضاء کرده بود.
🔸 4- دکترعلايي مديرعامل آسمان داراي دکتراي مديريت ازدانشگاه تهران، دانشيار و استاد دانشگاه با سابقه 15سال مديريت درصنعت هوانوردي کشوراعم از نظامي وسيويل هستند.
🔸 5- درمديريت آسمان، کمترين ريسک ديده نشده و عليرغم محدوديت ها، اصرار بر رعايت قانون، آيين نامه و دستورالعمل وجود دارد.
🔸 6- صبح روزحادثه، ستادي درسازمان هواپيمايي کشوري تشکيل و از همه، از جمله مديرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظرخودداري نمايند و تنها از يک کانال اطلاع رساني شود. دليل سکوت و عدم اظهارنظر، همين است.
🔸 7- آقاي دکتر علايي و گروهي ازمديران آسمان از روز يکشنبه تا روز چهارشنبه، دربخش بيده مستقر بوده و نهايتا با کمک فکري و اجرايي آقاي علايي، محل هواپيما کشف مي گردد.
🔸 8- مديرعامل آسمان پس از نااميدي ازگشت زني هلي کوپترهاي سپاه و هلال احمر، ازاطلاعات چوپاني که سقوط هواپيما را مشاهده کرده بود و نيزکمک خلباني که پروازهاي متعدد با مرحوم فولادي به ياسوج داشت، مسيردقيق پرواز را براي خلبان هلي کوپتر سپاه مشخص کرد و او نيز با تبحر، به محل عزيمت و لاشه هواپيما را يافت.
🔸 9- از نظر قانون، فقط بازرسان هواپيمايي کشوري حق دارند اولين گروهي باشند که درمحل سانحه حاضر مي شوند. بنابراين تيم اسمان مسووليتي در امر جستجو ندارد ولي از لحظات اوليه در کنار ساير عزيزان، در سطح مديرعامل هواپيمايي، به موضوع جستجو کمک کرده است.
🔸 10- اشکالات تکنيکال هواپيما وفق قانون برعهده سازمان هواپيمايي کشوري است و آسمان بايد به قانون عمل نمايد که اينکار انجام شده است.
🔸 11- اشکالات مديريتي بيشترجنبه سياسي و شخصي دارد. سردار علايي دست تعدادي ازمديران را از بيت المال کوتاه کرد و مواضع سياسي ايشان مورد مخالفت گروهي ازمسوؤلين صنعت هوانوردي است.
🔸 12- دلايل احتمالي سقوط که البته گمانه زني بيش نيست و در روزهاي آتي مشخص خواهد شد، وضعيت آب و هوايي ناپايدار ارتفاعات دنا، شرايط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوايي کشور از امکانات روز هوانوردي دنياست.


منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/92822/علت سکوت مدير عامل هواپيمايي آسمان چيست؟
بستن   چاپ