تغيير موضع دلواپسان پس از سقوط هواپيماي تهران-ياسوج
سه شنبه 1 اسفند 1396 - 8:42:37 AM
چه خبر - تغيير يکباره موضع منتقدان واردات هواپيما!

ميانگين سني بالاي 20 سال در ناوگان هوايي ايران باعث شده نه تنها بسياري از ايرلاين‌هاي ايراني نتوانند براي رقابت با شرکت‌هاي منطقه‌اي با قدرت وارد بازار شوند، بلکه حتي از نظر ايمني نيز ناوگان ايران با ابهام‌هايي جدي روبه‌رو باشد و سقوط‌هاي گاه و بي‌گاه هواپيماها به خوبي اين موضوع را نشان مي‌دهد.
در طول سال‌هاي گذشته يکي از اصلي‌ترين مسائلي که صنعت هواپيمايي ايران با آن روبه‌رو بوده بحث نوسازي ناوگان است.ايرلاين‌هاي ايراني در حالي مالکيت بيش از 250 فروند هواپيما را در اختيار دارند که از اين تعداد چيزي حدود 100 فروند هواپيماي مسافربري زمين‌گير است و اين موضوع دست شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي در فعال شدن در بازارهاي مختلف را بسته است.
در طول ماه‌هايي که از اجرايي شدن برجام مي‌گذرد وزارت راه و شهرسازي يکي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي اقتصادي را خريد و نوسازي هواپيماهاي جديد عنوان کرده است؛ موضوعي که هرچند با سنگ‌اندازي‌هاي جدي در فضاي بين‌المللي روبه‌رو شده اما در طول ماه‌هاي گذشته ادامه داشته است تا ايران بتواند چند فروند از هواپيماهاي خريداري شده خود را دريافت کند. با اين وجود هنوز تعداد زيادي از هواپيماهاي فعال در آسمان ايران سني بالاي 20 سال دارند و سقوط روز گذشته هواپيماي ATR شرکت آسمان بار ديگر نشان داد که ايمني حلقه مفقوده صنعت هوايي ايران است.
پس از اين حادثه تلخ که پيش از اين نيز در رابطه با هواپيماهاي توپولوف و آنتونوف اتفاق افتاده بود، بار ديگر اين سوال مطرح مي‌شود که آيا نوسازي ناوگان اولويت صنعت حمل و نقل هوايي است يا همچنان مي‌توان اين طور نگاه کرد که ديگر عرصه‌هاي اقتصادي اولويت بيشتري دارند. موضوعي که مخالفان دولت در طول ماه هاي گذشته با اهدافي سياسي به شکلي جدي به آن حمله کرده بودند.
موج نخست اين حملات با ورود هواپيماي ايرباس 350 به ايران آغاز شد، هواپيمايي که براي نشان دادن حسن نيت ايرباس در اجراي اين قرارداد به ايران آمد از سوي مخالفان دولت به عنوان يک سرافکندگي ملي معرفي شد. يکي از روزنامه‌هاي منتقد دولت در همان زمان نوشت که "اعتدال دولت در استقبال از يک هواپيماي اجاره‌اي بال پرواز در آورد و به هوا رفت تا آبروي سياسي و فرهنگي يک ملت عزتمند و با سابقه تمدني، در مسلخ يک پرواز تبليغاتي – سياسي فنا شود...دولت اعتدال اين روزها با چالش «مشروعيت برجام» و «خورشيد تابان» بودن و «فتح‌الفتوح» شدن آن روبه‌روست و فرود هواپيماي ايرباس اجاره‌اي در مهرآباد را بايد با بوق و کرنا خرج اين مشروعيت مي‌کرد اما فکري براي آبروي ملت ايران نکرد. "
يکي ديگر از اين رسانه ها نيز نوشته بود که "دهها مشکل کليدي و حياتي در سر راه زندگي مردم وجود دارد که دولت يازدهم ترجيح داده به‌جاي حل و رفع آنها نواي «خر برفت و خربرفت» را با صداي بلندتري ساز کند و مردم را از آن دغدغه‌ها منصرف کند! سبد دولت از هرگونه محصولي در بزرگترين وعده و ادعايش از روز نخست تاکنون، يعني پرونده هسته‌اي و موضوع برجام خالي و بدون دستاورد است. "
حملات به خريد هواپيماهاي جديد از سوي دولت حتي پس از ورود نخستين هواپيماها به ايران نيز ادامه يافت تا جايي که رييس جمهوري مجبور به واکنش به آن شد. روحاني در اين رابطه گفت: دولت تا مي خواهد هواپيمايي بخرد عده‌اي مي‌گويند هواپيما نخريد بلکه اتوبوس بخريد. اين در حالي است که ما براي صنعت توليد کشور و عظمت مردم ايران و تلف نشدن وقت آن ها و همچنين صادرات محصولات ايراني به کشورهاي ديگر مي گوييم که هواپيما بخريم. چنانچه دولت هواپيمايي نخرد آن عده مي گويند پس برجام چه شد و چنانچه هواپيمايي بخريم مي گويند که اين هواپيماها لوکس و ساخت جديد است.
در کنار مسائل ايمني، موضوع اقتصاد نيز از اهميت بالايي برخوردار است. طبق اعلام وزير راه و شهرسازي سالانه مسافران ايراني براي سفر به بسياري از مناطق دنيا از ايرلاين‌هاي خارجي بليت مي خرند و اين رقم سالانه به حدود 4 ميليارد دلار مي رسد، در حالي که کل قرارداد ايران اير براي خريد 100 فروند هواپيما از ايرباس حدود 10 ميليارد دلار تمام شده و اين موضوع به معناي آن است که صرفا با بازپس‌گيري دو ساله اين بازارها مي‌توان کل رقم خريد هواپيماهاي جديد را از بازارهاي فعلي به دست آورد و حتي درآمدهاي جديدي را نيز به وجود آورد.
فوت بيش از 60 نفر از سرنشينان اين هواپيماي مسافري بار ديگر زنگ‌هاي خطر را به صدا درآورد که اگر فضا براي نوسازي ناوگان ايران فراهم نشود و مقدمات لازم قانوني و اقتصادي آن لحاظ نشود، احتمالا باز هم حوادث تلخ اين چنيني رقم خواهد خورد، حوادثي که در کنار مشکلات اقتصادي قابل توجه از نظر اجتماعي هزينه‌اي قابل توجه براي کشور به وجود خواهد آورد.
جالب اينجاست که با سقوط اخير هواپيماي ATR در مسير تهران ياسوج منتقدان ورود هواپيماهاي جديد از ضرورت نوسازي ناوگان هوايي سخن مي‌گويند و دولت را بابت عدم نوسازي ناوگان هوايي شماتت مي‌کنند.


منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/92591/تغيير موضع دلواپسان پس از سقوط هواپيماي تهران-ياسوج
بستن   چاپ