گزارش نهايي سانحه هواپيما با توجه به اطلاعات جعبه سياه
دوشنبه 30 بهمن 1396 - 9:43:16 AM
چه خبر - محمدرضا رضايي کوچي: احتمال مي دهيم امشب لاشه هواپيما پيدا شود

محمدرضا رضايي کوچي درباره بازگشايي جعبه سياه اين هواپيما با حضور نمايندگان شرکت ATR اظهار داشت: طبق قوانين بين‌المللي جعبه سياه بايد با حضور نمايندگان شرکت ATR باز و بازخواني شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر اقدامات براي ويزاي نمايندگان شرکت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا نمايندگان اين شرکت وارد ايران مي‌شوند.
رييس کميسيون عمران تاکيد کرد: البته قرار نيست جعبه سياه تحويل شرکت ATR شود بلکه جعبه سياه در ايران با حضور نمايندگان شرکت ATR باز و بررسي خواهد شد.
نماينده مردم جهرم با بيان اينکه اين نوع و مدل هواپيما مشکلي براي پرواز در مسير فرودگاه ياسوج ندارد، اظهار داشت: هواپيماي ATR مي‌تواند تا ارتفاع 21 هزار پا پرواز کند و بالاترين نقطه قله کوه دنا 14 هزار پا ارتفاع دارد بنابراين اين هواپيما مي‌تواند بيش از 6 هزار پا بالاترين نقطه کوه دنا پرواز کند.
رضايي تاکيد کرد: خلبان اين هواپيما از خبره‌ترين خلبان‌هاي صنعت هوانوردي کشورمان است و پرواز با ATR را به ساير خلبان آموزش مي‌داد. بنابراين خلبان با مهارتي براي پرواز با ATR محسوب مي شد.
اين نماينده مجلس با اشاره به ابهامات بسيار زياد در اين سانحه هوايي اظهار داشت: 8 دقيقه پس از اين که هواپيما ATR از رادار اصفهان به کنترل پرواز فرودگاه ياسوج تحويل داده مي‌شود، از رادار ناپديد مي‌شود اين در حالي بوده که هنوز هواپيما وارد ارتفاع کوه دنا نشده بود بنابراين نمي‌توان اصابت اين هواپيما با کوه را تاييد کرد.
رضايي تاکيد کرد: در جلسه امروز با حضور وزير راه و شهرسازي تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاهها از زمان تيک‌آف تا زماني که از رادار محو شد را شنيديم. 8 دقيقه پس از اينکه هواپيما وارد مرکز کنترل ياسوج مي‌شود خلبان هيچ اظهاري درباره بدي شرايط جوي و يا احساس خطر اعلام نمي‌کند .
رييس کميسيون عمران با بيان اينکه تمام موضوعات تا 8 دقيقه پاياني کاملا عادي و نرمال مخابره شده بود گفت: قطعا نمي‌توان گفت علت سانحه شرايط نامساعد جوي بوده چرا که گزارش شرايط آب و هوا پيش از پرواز به خلبان ارايه شده و هيچ مشکلي در شرايط جوي هم نداشته است.
وي ادامه داد: 8 دقيقه پس از اينکه هواپيما وارد مرکز کنترل ارتباط فرودگاه ياسوج شده کاهش ارتفاع مي‌دهد. يک احتمال داده شده اين نقطه ابري بوده اما بايد خلبان ارتفاع را افزايش مي داد تا از نقطه ابري عبور مي کرد اما نمي‌دانيم چرا خلبان ترجيح داده ارتفاع خود را کاهش دهد البته در اين شرايط هنوز وارد منطقه کوهستاني هم نشده بود.
رضايي تاکيد کرد: اگر خطري اين هواپيما را تهديد مي کرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مرکز کنترل را داشت اما هيچ صحبتي درباره خطراتي احتمالي و يا احساس خطر خلبان انجام نشده است .
وي ادامه داد: اين سانحه بسيار مبهم است و کارشناسان صنعت هوانوردي وقتي عوامل را کنار هم مي گذارند تا به گزارشي از علت سانحه برسند نمي‌توانند تحليل دقيقي داشته باشند بنابراين بايد گزارش نهايي با توجه اطلاعات جعبه سياه هواپيما تهيه شو .
اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سوال که چرا سيستم ELT هواپيما (سيستم مکان ياب) خاموش بوده است گفت: يکي از موضوعات مبهم اين سانحه خاموش بودن اين سيستم است. اگر اين سيستم روشن بود در همان ساعات ابتداي سانحه مکان سقوط هواپيما مشخص مي‌شد بايد اين موضوع توضيح داده شود که چرا سيستم ELT هواپيما روشن نبوده است .
رييس کميسيون عمران تاکيد کرد: البته بعيد است که اين سانحه خرابکاري باشد چرا که شواهد و مستندات نشاني از خرابکاري و سانحه اراده را نمي‌دهد .
رضايي همچنين درباره کشف لاشه هواپيما اظهار داشت: احتمال مي دهيم امشب لاشه هواپيما پيدا شود.


منبع: ilna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/92519/گزارش نهايي سانحه هواپيما با توجه به اطلاعات جعبه سياه
بستن   چاپ