چه خبر - تعجب کارشناسان هواپيما پيرامون عدم فعال بودن ELTدر جهت کشف لاشه هواپيما
با گذشت چندين ساعت از وقوع حادثه برخورد هواپيماي ATR آسمان با کوه دنا در 15 مايلي فرودگاه ياسوج و بروز فاجعه بزرگ، هنوز لاشه هواپيماي سانحه ديده بافته نشده است.
مسئولان مربوطه مدعي هستند به دليل بارش برف در ارتفاعات و شرايط جوي نامساعد و وقوع حادثه در مناطق صعبالعبور، يافتن محل سقوط هواپيما و لاشه ATR مشکل است.
فعلا هنوز حتي محل دقيق وقوع سانحه مشخص نيست و امدادگران به درستي نميدانند بايد دقيقا کجا را بابت يافتن لاشه هواپيما جستوجو کنند.
يکي از ابهاماتي که در اين سانحه بابت عدم تعيين محل وقوع سانحه پس از ساعتها وجود دارد، ابهام در ارسال سيگنال از سوي سيستم ELT يا همان emergency locator transmitter در هواپيماي ATR سانحه ديده است.
هواپيماهاي مسافربرى داراى سيستم ELT يا همان emergency locator transmitter هستند.ELT فرستندهاي است که نقطه وقوع سانحه را مشخص ميکند و ماهوارههاي تجسس و نجات که عمدتا فرانسوى هستند ميتوانند موقعيت وقوع سانحه را دريافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند.
اين در حالي است که که ظاهراً به علت عدم ارسال سيگنال از سوي ELT هواپيماي سانحه ديده آسمان، هنوز امکان يافتن لاشه آن و حتي محل دقيق وقوع سانحه مشخص نيست و هيچ نشانهاي از هواپيماي سانحه ديده پيدا نشده است.
کارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي در اينباره ميگويند: «در کنار آن که ELT هواپيما موقعيت مکاني آن را به ماهوارههاي تجسس و نجات اعلام ميکنند، حتي هواپيماهاي عبوري نيز مي توانند سيگنالهاي آن را دريافت کنند.»
به گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي چک ELT حدودا 30 روزه است و خيلي غيرطبيعي است که بخواهيم ادعا کنيم اين هواپيما ELT نداشته است؛ البته بايد اين موضوع هم بررسي شود که اگر ELT داشته است چرا فعال نشده است و موقعيت مکاني لاشه هنوز مشخص نشده است ولي اگر مشکلاتي در موضوع ELT وحود داشته باشد، شرکت هواپيمايي آسمان تقصير بزرگي دارد.
يکي ديگر از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي در اينباره ميگويد: «اگر واقعا اين هواپيماي ATR سيستم ELT داشته است، بايد با ضربه فعال ميشد اما جاي سؤال است که چرا در اين حادثه فعال نشده است در صورتي که اگر فعال ميشد امکان تعيين موقعيت دقيق هواپيما وجود داشت. و هواپيما تا الان پيدا ميشد.»
به عقيده کارشناسان، يکي از مواردي که قبل از هر پرواز بايد چک شود همين ELT است که اگر در چکليست خلبان ذکر شده باشد در سرويسهاي دورهاي فني هم بايد تست و سلامت آن تاييد شده باشد؛ اين موضوع بايد از سوي مراقبت پرواز اعلام شود؛ بايد صبور بود و از قضاوتها و گمانه زنيها پيش از تکميل بررسيهاي دقيق و باز شدن جعبه سياه، خودداري کرد.
بنابراين گزارش جاي تأمل دارد که چرا هواپيمايي آسمان از ELT اين هواپيما حرفي نميزند؟
يکي از کارشناسان در اينباره ميگويد: شرکت هواپيمايي آسمان آبونمان اين سرويس را پرداخت نکرده و از اين سرويس بيبهره است؛ يعني شرکت آسمان آبونمان لازم براي اين خدمات پرداخت نکرده است و شرکت فرانسوي خدمات مربوطه را قطع کرده است.
به گفته يکي از کارشناسان، هواپيماهاي مسافربرى داراى سيستم ELT يا همان emergency locator transmitter است که فرستندهاي است که نقطه وقوع سانحه را مشخص ميکند و ماهوارههاي تجسس و نجات که عمدتا فرانسوى هستند ميتوانند موقعيت وقوع سانحه را دريافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند ولى ظاهراً هواپيمايي آسمان آبونمان اين سرويس را پرداخت نکرده و از اين سرويس بي بهره است.
بنابراين گزارش خبرگزاري فارس منتظر دريافت توضيحات شفاف شرکت هواپيمايي آسمان در اينباره است.
بنابراين گزارش در هواپيماي ATR که امروز دچار سانحه شد، 59 مسافر بزرگسال، يک نفر مسافر خردسال، 2 نفر مهماندار، 2 نفر خلبان و کمک خلبان و دو نفر امنيت پرواز حضور داشتند.
منبع: farsnews.com
http://www.CheKhabar.ir/News/92482/چرا سيستم ELT هواپيما براي يافتن لاشه فعال نميشود؟