5 مشکل رايج خودرو ها در زمستان
جمعه 27 بهمن 1396 - 12:40:35 PM
چه خبر - 5 دست انداز رانندگي در زمستان

اين هفته نيز با ادامه زمستان و احتمال ورود جبهه‌هاي هواي سرد به کشور قصد داريم به پنج اشکال رايج خودروها در فصل زمستان بپردازيم که اغلب بر اثر برودت هوا و هنگام حرکت خودرو به‌وقوع مي‌پيوندند و نداشتن آگاهي نسبت به برطرف کردن يا جلوگيري از بروز آنها مي‌تواند از ادامه حرکت خودرو جلوگيري کند. هرچند اين موارد به خودي خود اشکال مهمي به نظر نرسند، اما نقش هريک در از حرکت انداختن خودرو آن‌قدر جدي است که چند ساعتي در برف و بوران زمينگيرتان کند.
خاموش شدن خودرو به علت عبور از معبر آبگرفته
حتما برايتان پيش آمده که در زمستان و روزهاي باراني با وجود آبگرفتگي معابر و تجمع بيش از حد آب در سطح جاده مجبور به عبور باشيد. اين حالت براي خودروهاي آفرودي، شاسي‌بلند يا آنهايي که ارتفاع نسبتا بالاتري از سطح زمين دارند چندان مشکل‌ساز نخواهد شد، اما براي خودروهاي سدان و خصوصا خودروهايي که چندان مدرن نيستند مي‌تواند شروع بحراني جدي باشد. همزمان با عبور از محل آبگرفتگي، آب از اطراف لاستيک‌ها به داخل محفظه خودرو پاشيده شده و به نقاط مختلف سرايت مي‌کند. آن دسته از خودروهايي که نسبتا قديمي‌تر بوده و به سيستم دلکو و کوئل مجهز است و انتقال برق از آنها به شمع‌ها با وايرهاي سيمي انجام مي‌شود، استعداد بالاتري براي خاموش شدن و در آب ماندن دارند. اگر قبل از حرکت نسبت به وکيوم و آب‌بندي اين بخش‌ها اقدام نکرده‌ايد و در حال عبور از معابر آبگرفته دچار خاموش شدن خودروي خود شديد، از استارت زدن‌هاي پي‌درپي پرهيز کرده و پس از بيرون کشيدن خودرو از محل آبگرفتگي و رساندن آن به گوشه جاده نسبت به خشک کردن سيم‌هاي واير شمع و درِ دلکو اقدام کنيد. براي اين منظور استفاده از پارچه‌هاي پنبه‌اي که رطوبت را بسرعت به خود جذب مي‌کنند بسيار مفيد خواهد بود. اگر ميزان ورود آب به داخل وايرها و محل اتصال آنها بيش از حد بود مي‌توانيد با استفاده از ني نوشابه يا لوله‌هاي باريک و فشار هوا آب‌هاي وارد شده به آنها را سريع‌تر تخليه کنيد. اين حالت براي سوکت‌هايي که به نقاط حساس خودرو مانند دينام، اي‌سي‌يو و... متصل هستند نيز مي‌تواند به‌وجود بيايد. پس اگر خودرويتان نسبتا مدرن بود و در اين حالت خاموش شد، سوکت‌هاي الکترونيک داخل محفظه خودرو را بررسي کنيد.
اگر خوش‌اقبال بوده و مطمئنيد خودرويتان در اين‌گونه آبگرفتگي‌ها خاموش نمي‌شود، پس هنگام حرکت پايتان را از روي پدال گاز برنداريد؛ در غير اين صورت آب وارد اگزوز شده و دچار خاموش‌شدن موتور از نوع ديگري مي‌شويد.
بازي کردن با فرمان
يکي ديگر از مشکلات رانندگي در فصل زمستان، بويژه هنگام بارندگي و بارش برف، لغزنده بودن سطح معابر است. در اين حالت فرمان‌پذيري خودرو به شکل کاملا مشهودي ضعيف مي‌شود ؛ بويژه اگر لاستيک‌هاي خودرو آج مناسبي نداشته باشد‌. همچنين اگر در مواقع يخ‌بندان از زنجيرچرخ استفاده نمي‌کنيد، حرکت خودرو با سرخوردن همراه خواهد بود. هرگاه خودرو در حالت ليز خوردن قرار گرفت، بايد مسير خودرو را در جهت سرخوردن حفظ کرده و از برگرداندن خودرو در جهت مخالف آن خودداري کنيد. سپس با کمي فشار روي پدال گاز، کنترل خودرو را دوباره به دست بگيريد. اين روش که در اصطلاح به آن «مبارزه نکن» گفته مي‌شود براي تمام وسايل نقليه‌اي که نيروي محرکه موتور آنها روي دو يا چهار چرخ منتقل مي‌شود، قابل اجراست. اگر نيروي محرکه روي چرخ‌هاي عقب باشد، رانندگان بايد خلاف لغزش خودرو آن را هدايت کنند تا از کشيده‌شدن قسمت انتهايي خودرو به يک سو جلوگيري شود. در اين حالت اگر عقب ماشين به سمت چپ کشيده شد، راننده بايد فرمان را به راست بچرخاند. اما در عمل انجام درست اين دستورالعمل کار آساني نخواهد بود. پس اگر خودروي شما ديفرانسيل عقب است آگاه باشيد که هنگام بارش برف و يخ‌بندان تعامل خوبي با جاده نخواهيد داشت. حتي‌المقدور همزمان با استفاده از زنجير چرخ آمادگي کامل براي اجراي دقيق و درست اين فرمول داشته باشيد. در انتها پرهيز از افزايش سرعت و رانندگي در سطوح ليز با سرعت پايين و دنده سنگين از مهم‌ترين نکته‌هايي است که رانندگان بايد نسبت به رعايت آنها دقت لازم را داشته باشند.
بخارگرفتگي شيشه‌ها
به‌طور حتم برايتان پيش آمده که هنگام بارندگي و بارش برف شيشه‌هاي خودرويتان بخار بگيرد و ميزان ديدتان را به پايين‌ترين حد ممکن برساند. خوشبختانه در خودروهاي جديد تجهيزات مناسبي براي مقابله با اين مشکل در نظر گرفته شده و رانندگان به آساني مي‌توانند نسبت به بخارزدايي اقدام کنند. اما همان طور که مي‌دانيم کم نيست خودروهايي از نسل‌هاي قبل که از اين تجهيزات بي‌بهره‌اند و حتي بسياري از آنها به دليل فرسودگي حتي با سيستم بخارزدايي شيشه‌هاي عقب نيز خداحافظي کرده و سرنشينانشان را با خطرات جدي روبه‌رو مي‌کنند.
يکي از بهترين روش‌هاي بخارزدايي شيشه جلو و طرفين استفاده از کولر خودروست. به اين منظور هنگامي که با بخارگرفتگي شيشه جلو و طرفين مواجه شديد کولر خودرو را روشن کرده و دريچه خروجي هوا را روي قسمت شيشه‌ها تنظيم کنيد. باد سرد ايجاد شده همراه با سرعت بالاي فن به آساني بخارهاي اين قسمت را از بين خواهد برد.
راهکار ديگر مقابله با اين پديده پردردسر، استفاده از شن‌ريزه‌هاي خشکي است که قبلا داخل کيسه‌هاي نخي کوچک ريخته شده و با استفاده از گرماي فن يا بخاري منزل بطور کامل خشک شده‌اند. قرار دادن اين کيسه‌ها در قسمت جلو و عقب خودرو بسرعت بخارهاي ايجاد شده روي سطح شيشه را به خود جذب مي‌کند و تا حد زيادي به بازگشت ديد راننده و سرنشينان کمک خواهد کرد. اگر به خاک گربه نيز دسترسي داشته باشيد مي‌تواند براي اين منظور بسيار گره‌گشا و کارساز باشد.
يخ‌زدگي فن رادياتور
حتما در روزهاي سرد و برفي در گردنه‌ها و جاده‌هاي کوهستاني شاهد خودروهايي بوده‌ايد که در کناري متوقف شده و در حالي که کاپوتشان را بالا زده‌اند بخار زيادي از رادياتور آنها خارج مي‌شود و به اصطلاح جوش آورده‌اند. حتما تعجب کرده‌ايد که در اين هواي سرد چطور رانندگان دچار مشکلي شده‌اند که خاص تابستان و هواي گرم است.
هنگام بارش برف ذرات برف به مرور از طريق دريچه جلوي پنجره وارد محفظه فن رادياتور خودرو مي‌شود و به علت سرماي بيش از حد، قبل از آن که ذوب شود و از بين برود ذرات ديگر روي آنها انباشته شده و به مرور به تکه‌اي از يخ فشرده تبديل مي‌شود. اين در حالي است که به خاطر سردي هوا، موتور در شرايط عادي به سر برده و نيازي به استفاده از فن براي خنک کردن رادياتور نيست. اما همين که خودرو به سطح شيب‌دار برسد و براي حفظ سرعت به استفاده از دنده معکوس و دور موتور بالاتري نياز باشد، دماي موتور بالاتر مي‌رود و اي‌سي‌يو دستور روشن شدن فن را صادر مي‌کند. اينجاست که به خاطر وجود مانع بزرگي که به مرور روي محفظه فن تشکيل شده، فن قادر به حرکت نبوده و چه بسا به خاطر روشن ماندن موتور آن داغ کند و بسوزد. در اين حالت زمان زيادي نمي‌گذرد که دماي موتور بالا مي‌رود و از حد مجاز مي‌گذرد و به قول معروف ماشين جوش مي‌آورد.
اما چاره کار چيست؟ اگر در يک روز برفي و در جادهاي بيرون شهر رانندگي مي‌کنيد ضروري است هر چند کيلومتر يکبار توقف کرده و برف‌هاي جمع شده جلوي خودرو و لابه‌لاي فن را تخليه کنيد. از قرار دادن موانعي همچون نايلون جلوي خودرو خودداري کنيد؛ زيرا اين کار باعث مي‌شود جريان طبيعي هوا که با سازوکار دقيقي طراحي شده از بين برود.
ضعيف شدن عملکرد سيستم ترمز
يکي از اثرات مخرب رطوبت و آب در عملکرد خودرو کاهش قدرت ترمزگيري است. نفوذ آب روي محفظه ديسک ترمز و سطح بيروني لنت ترمز بشدت از ميزان اصطکاک بين آنها مي‌کاهد تا جايي که در بسياري از موارد عمل ترمزگيري اصلا انجام نمي‌شود. اين مشکل در خودروهايي که چهارچرخ ديسکي است و همچنين خودروهايي که به سيستم ABS مجهز نيست بيشتر مشهود است. براي رفع اين مشکل بايد در فواصل مختلف با فشردن پدال ترمز و درگير کردن لنت ترمز با سطح ديسک و گرم شدن محل تماس آنها از ميزان رطوبت بکاهيد. براي اين منظور حتما از فاصله کافي با خودروي پشت سري مطمئن شويد و قبل از آن چراغ‌هاي فلاشر (پليسي) را روشن کنيد تا با اين کار رانندگان پشت سر را نسبت به اقدامي که مي‌خواهيد انجام دهيد آگاه کنيد.


منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/92256/5 مشکل رايج خودرو ها در زمستان
بستن   چاپ