حقايقي کمتر گفته شده درباره راديو
چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 3:48:06 PM
چه خبر - 8 واقعيت راديو از گذشته تا به حال

13 فوريه يا 24 بهمن روز جهاني راديو نامگذاري شده است. اختراعي که از زمان همه گير شدن و استفاده تجاري از آن نزديک به يک قرن مي گذرد. اختراعي که توانست سبک زندگي بشر را بيش از هر رسانه اي تغيير دهد به گونه اي که خيلي از اساتيد جامعه شناسي دنيا معتقدند وقتي راديو اختراع شد، براي اولين بار مردم مجبور نبودند براي سرگرمي خانه هاي خود را ترک کنند. در واقع نزديک به 100 سال پس از تاسيس اولين ايستگاه راديويي جهان، راديو هنوز هم وسيع ترين وسيله رسانه اي گسترده، در دسترس، مقرون به صرفه و انعطاف پذير، به ويژه در کشورهاي در حال توسعه است. رسانه اي که با گسترش و توسعه بستر وب خيلي سريع از حالت آنالوگ و سنتي در حال تغيير به مدل ديجيتال و اينترنتي است. راديوهايي که امروزه نام آنها به پادکست تغيير کرده اند،‌ اما نه تنها مخاطبان خود را از دست نداده اند بلکه در رقابت با ساير رسانه ها توانسته اند مخاطبان خود را از نظر نظر کميت و کيفيت رشد داده و به يکي از رسانه هاي مورد علاقه قشر توانگر و تحصيل کرده جوامع توسعه يافته و در حال توسعه تبديل شوند.

روز جهاني راديو

روز جهاني راديو


به مناسبت اين روز سعي کرديم واقعياتي را از اين رسانه قديمي و دوست داشتني با کليه کاربران فارسي زبان به اشتراک بگذاريم .
1. راديوها در همه جا هستند و حداقل 75٪ خانوارها در کشورهاي در حال توسعه به راديو دسترسي دارند.
2. بيش از 2،4 ميليارد گيرنده راديوي آنالوگ و بيش از 51.000 ايستگاه راديويي در سراسر جهان وجود دارد
3. درآمد اصلي ايستگاه هاي راديويي بزرگ و رسمي دنيا از بخش محتواي خبري حاصل ميشود و طبق آخرين بررسي هاي انجام شده به طور ميانگين اين شبکه ها درآمد سالانه اي بين 19 الي 25 ميليون دلار دارند.
4. 86 درصد از بزرگسالان بين 25 تا 54 ساله جامعه حداقل يک بار در يکي از سه پلت فرم اصلي شنيداري راديو را شنيده اند. گوش دادن به راديو AM / FM هشت برابر بيشتر نسبت به راديوهاي ماهواره اي و هفده برابر بيشتر از راديوهاي اينترنتي (پادکستها) مي باشد.
5. طبق تحقيقات يونسکو، گوش دادن به يک ايستگاه راديويي خارجي زماني کاهش مي يابد که رسانه هاي محلي آزاد باشند و آنچه که مردم محلي دوست دارند بشنوند را ارائه مي دهند.
6. رشد شنوندگان راديوهاي اينترنتي (پادکستها) در سالهاي 2013 الي 2017 بيش از 200 درصد بوده است.
7. در سالهاي 2014 الي 2017 تعداد دانلود پادکستها (راديوهاي اينترنتي) 650 درصد رشد داشته است.
8. بين سالهاي 2016 الي 2017 تعداد شنوندگان پادکستها هر ماه 19 درصد افزايش داشته است. به طور ميانگين رشد حوزه موضوعي خبر و گفتگو در حدود 24 درصد و رشد حوزه موسيقي 7 درصد بوده است.
در حال حاضر در کشور ايران يکي از سرويس دهندگان پادکست ،‌ پايگاه اينترني شنوتو به آدرس www.shenoto.com ميباشد. به طور تقريبي 20 پادکست يا برنامه راديويي به طور مستمر و هفتگي در شنوتو قرار مي گيرند که توسط افراد و گروه هاي مختلفي توليد مي شوند. با توجه به اينکه پادکست يا پادکستينگ ادامه دهنده راه راديو در فضاي ديجيتال و فضاي وب مي باشد و از سوي ديگر به عنوان يک رسانه يا راديو فردي شناخته ميشود، اين گروه از برنامه سازان يا اصطلاحا پادکسترها را مي توان نسل اول و پيش قراوالان برنامه سازي صوتي در ايران دانست که قطعا در آينده خيلي بيشتر از اين افراد خواهيد شنيد. افرادي که براي توسعه محتواي بومي فارسي ،‌ به اشتراک گذاري تجربه ، خلق ارزش مضاعف براي جامعه و همچنين ايجاد يک سرگرمي جديد ،‌ همراه و با کيفيت براي جامعه زحمات زيادي را به جان خريده اند و به طور ميانگين در هر هفته بيش از 100.000 نفر آنها را به طور کامل مي شنوند.

هشت واقعيت راديو از گذشته تا به حال

هشت واقعيت راديو از گذشته تا به حال

در روز 24 بهمن اين افراد چهارمين دورهمي خود را به ميزباني شنوتو در تهران برگزار کردند. اين فضاي دوستانه فرصت خوبي بود براي تبادل ايده هاي توليد، بررسي روشهاي بهبود کيفي و چذب مخاطب بيشتر.
با توجه به اين هر کدام از اين دوستان پادکست خود را در حوزه اي مشخص توليد مي کنند، مخاطبان علاقمند به حوزه هاي مديريت و کارآفريني ،‌ داستان ،‌ سفر و گردشگري ،‌ فيلم و سينما و . . . . با شنيدن آثار اين دوستان بتوانند اوقات تلف شده زندگي خود مانند ترافيک ، مترو ،‌ زمان خواب و . . . . بتوانند بهترين سرگرمي افراد موفق در جوامع غربي را به زبان فارسي و از يک سرويس دهنده بومي ايراني يعني شنوتو را به سرگرمي هاي خود اضافه کنند.

گروه شنوتو
منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/91180/حقايقي کمتر گفته شده درباره راديو
بستن   چاپ