چه خبر - نتايج گزارش پروژه پايش کيفيت سوخت شهر تهران و پيامد هاي آن
هنوز شش ماه از اعلام نتايج گزارش پروژه پايش کيفيت سوخت شهر تهران نگذشته که باز هم زمزمه بالا بودن گوگرد و غير استاندارد بودن بنزين پايتخت به گوش ميرسد، همچنين در اين زمينه تاييديه و تکذيبيههايي از سوي سازمانهاي ذيربط نيز مطرح شده بود.
اواخر مهرماه بود که مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در مورد نتايج آناليز سوخت بنزين توضيح داد: در پروژه آناليز سوخت بنزين تابستان سال 1396، تعداد 10 نمونه سوخت بنزين با نمونه برداري مستقيم بنزين يورو 4 و بنزين سوپر از 5 جايگاههاي سوخت رساني شهر تهران شامل سهروردي بعد از بهشتي، مفتح، شريعتي سر بهار، شريعتي معلم و خرمشهر جمعآوري و براي آناليز به يک آزمايشگاه داخلي معتبر فرستاده شد. اين نتايج نشان ميدهد سوخت بنزين عرضه شده در اين جايگاهها عدد اکتان پاييني دارد، اما ميزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد بيشتر است. علاوهبراين همه نمونههاي تست شده نشان ميدهند که گوگرد بنزينهاي يورو4 بيشتر از محتواي گوگرد بنزينهاي سوپر است.
گزارشي که واکنشهاي زيادي را در پي داشت و کمتر از يک هفته بعد از انتشار گزارش مذکور سازمان ملي استاندارد اعلام کرد گوگرد موجود در بنزين عرضه شده طي تابستان سال 1396 فراتر از حد استاندارد نبوده و کيفيت بنزين نسبت به پارسال و مراتب پيشين که نمونهگيري شده بود، بهبود يافته و عرضه آن مشکلي نداشته است.
همچنين محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش محيط زيست استان تهران با بيان اينکه کيفيت سوخت مصرفي در کلانشهر تهران به صورت مستمر از طريق سازمان استاندارد بررسي و کنترل ميشود، گفت: بر اساس نتايج بررسيهاي علمي، سوخت مصرفي شهر تهران هيچ مشکلي ندارد.
البته حدود 10 روز بعد از اينکه بالا بودن ميزان گوگرد توسط سازمان ملي استاندارد تکذيب شد، نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در يک نشست خبري با بيان اين که ميزان استاندارد گوگرد موجود در بنزين عدد 50 است، گفت: طبق آخرين نمونهگيري صورت گرفته توسط اين سازمان، وزارت نفت و دادستاني اين عدد در بنزين تهران 58 و در ميانگين کلانشهرها 48 بوده است.
اين مباحث در حالي مطرح شد که بيژن زنگنه، وزير نفت در آخرين اظهارات خود بالا بودن ميزان گوگرد در بنزين را اتفاقي گذرا دانست و گفت: کيفيت بنزين کاهش پيدا نميکند و معمولا روند يکنواختي دارد. ممکن است مورد کوتاهي باشد. در تهران و کلانشهرها بايد معاينه فني خودروها را در نظر گرفت. از سوي ديگر يکسري آلايندههاي ثابت در شهرها مانند برخي نيروگاهها و برخي واحدها که سوخت را بدسوزي ميکنند وجود دارد. ميزان گوگرد در بنزين ناچيز است و اگر اتفاقي افتاده گذرا بوده است.
سازمان استاندارد از بالا بودن عدد گوگرد بنزين پايتخت خبر داد
با گذشت کمتر از شش ماه از مباحث مذکور، به نظر ميرسد دعوا برسر کيفيت بنزين پايتخت همچنان ادامه دارد. اخيرا رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در ارتباط با آخرين وضعيت نمونهگيري استاندارد بنزين که در ديماه سال جاري انجام شده است، به ايسنا گفت: سالانه دو بار نمونهگيري انجام ميشود که يک مورد در فصل گرم سال و مورد ديگر در فصل سرد سال است. اين نمونهگيري مربوط به کلانشهرها و نيز شهرهايي ميشود که مصوبه هيات وزيران دارند و اين نمونهگيري معمولا به تعداد تعريف شده صورت ميگيرد، يعني از هر شهري حداقل سه نمونه يا سه جايگاه مدنظر قرار گرفته و از هر جايگاه حداقل دو نمونهگيري انجام ميشود و براساس مجموع اين اعمال نتيجهگيري ميشود.
پيروزبخت با بيان اينکه در دو نمونهگيري صورت گرفته، بنزين پايتخت با مشکل استاندارد گوگرد همراه بوده است، بيان کرد: علت اين مساله تهيه بنزين پايتخت از پالايشگاه شازند اراک بوده که با مشکل مواجه شده است و پس از صحبتهايي که با وزارت نفت مدنظر قرار گرفت شرکت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي اعلام کرد به زودي اين مشکل برطرف ميشود. ميزان استاندارد گوگرد موجود در بنزين عدد 50 است، طبق آخرين نمونهگيري صورت گرفته توسط اين سازمان ميانگين ميزان گوگرد بنزين در حدود عدد 60 بوده که بالاتر از استاندارد تعريف شده است.
چرا نفتيها بر يورو 4 بودن بنزين تاکيد دارند؟
همچنين محمدجواد حشمتي، معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه هاي استاندارد و محيط زيست نزديک به 80 درصد آلودگي هواي تهران و کلان شهرها به دليل استفاده از بنزين، گازوييل و گاز مايع غير استاندارد است.
وي با اشاره به انجام برخي مصاحبهها از سوي برخي مقامات مسئول در وزارت نفت مبني بر يورو 4 بودن بنزين گفت: در طول يکسال گذشته بارها و بارها جلساتي با حضور مسئولان و نمايندگان سازمانهاي مرتبط با موضوع آلودگي هوا، از جمله سازمان استاندارد، سازمان محيط زيست، وزارت نفت و حسب مورد ساير نهادها برگزار کردهايم و در اين جلسات خود آقايان هم به نتيجه قطعي رسيدهاند که آلودگي هواي کلان شهرها ناشي از سوخت غيراستاندارد است، اما جاي سوال است که چرا اقدامي انجام نمي شود و تعجب برانگيز است که چرا در مصاحبههاي خود اعلام ميکنند بنزين يورو 4 است؟
حشمتي با بيان اينکه آزمايشهايي در چند مرحله در خصوص وضعيت سالم و استاندارد بودن بنزين و گازوييل انجام شده که نتيجه همه آنها غيراستاندارد بودن اين سوختها را تاييد کرده است افزود: در سال 1395 که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلايندگي سوخت و تاثير مخرب آن بر سلامت مردم ورود کرديم، ابتدا از تعدادي جايگاههاي سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه هايي را به آزمايشگاه هاي معتبر فرستاديم که نتيجه آن تاييد آلايندگي بنزين بود. اما متاسفانه به ما ايراد گرفتند که ظرف هاي آزمايشگاهي شما استاندارد نبوده است. بنابراين ادعا، دوباره آزمايشها را تکرار کرديم. باز هم گفتند که ما قبول نداريم، بايد خود ما هم در جريان آزمايش ها حضور داشته باشيم.در مرحله بعد باز هم آزمايشها در حضور و نظارت نمايندگان نهادهاي متولي از جمله وزارت نفت و در آزمايشگاههاي مختلف انجام شد، در تمام اين مراحل پارامترهايي مانند، گوگرد و...متاسفانه نامنطبق با شرايط استاندارد نشان داده شد.
پافشاري پالايش و پخش بر استاندارد بودن بنزين
اين اظهارات در حالي مطرح شده است که روابط عمومي شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران در اطلاعيه اي تاکيد کرد که بنزين توزيعي در کلانشهرها از جمله تهران که در پالايشگاههاي کشور توليد ميشود همگي مطابق با مشخصات استاندارد جهاني و استاندارد يورو4 است و آلودگي هواي تهران ارتباطي به کيفيت بنزين عرضهشده ندارد.
در اين اطلاعيه آمده است: "به منظور دستيابي به نتيجه بهتر در بررسي جايگاهها با توجه به تخصصي بودن موضوع، پيشنهاد ميشود نمونهبرداري بنزين، انجام آزمايشهاي تخصصي و بررسيهاي کارشناسي درخصوص کيفيت بنزين با حضور کارشناسان شرکت ملي پخش انجام شود تا قبل از هرگونه اظهارنظر بررسيهاي لازم صورت گيرد.
شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي با تاکيد بر اينکه کيفيت تمامي بنزين عرضهشده در کلانشهرها بهويژه تهران يورو 4 است، درخواست ميکند هرگونه مستندات را به اين شرکت تحويل تا در اسرع وقت بررسي و پاسخ کارشناسي لازم ارائه شود.
در پايان همچنين لازم به ذکر است که به نظر ميرسد بهتر است، برخي مسئولان قبل از آزمايشهاي لازم علمي و فني، نسبت به هرگونه اظهارنظر دقت لازم را داشته باشند تا زحمات توليدکنندگان و توزيعکنندگان فرآوردههاي نفتي در توليد و عرضه سوخت با کيفيت تحتالشعاع واقع نشود."
نفتيها همچنان بر سر مواضع خود مبني بر عرضه بنزين يورو 4 در تهران و اينکه آلودگي هواي تهران ربطي به کيفيت بنزين ندارد ايستادهاند و مسئولان ذيربط در اظهارات مختلف خود بارها بر آن تاکيد کردهاند، البته به نظر نميرسد سازمان ملي استاندارد و ديگر مراجع ذيربط تحت تاثير اين پافشاريها قرار گرفته باشند و آنها نيز همچنان غير استاندارد بودن بنزين را دليل اصلي آلودگي هواي تهران ميدانند.
منبع: isna.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/90866/دعوا برسر کيفيت بنزين پايتخت همچنان ادامه دارد