جشنواره فجر 96: توضيح بهروز شعيبي از شخصيت مهناز افشار و امين حيايي در پشت صحنه دارکوب
شنبه 21 بهمن 1396 - 10:48:25 AM
چه خبر - سي و ششمين جشنواره فيلم فجر: نشست خبري دارکوب

نشست پرسش و پاسخ فيلم «دارکوب» با حضور بهروز شعيبي؛ کارگردان، سيد محمود رضوي؛ تهيه‌کننده، آزيتا ايرايي؛ نويسنده، بهزاد عبدي؛ آهنگساز، عليرضا برازنده؛ مدير فيلمبرداري، فرامرز هوتهم؛ تدوينگر، آيدين ظريف؛ طراح صحنه و لباس، کامران حجازي؛ مدير توليد، سارا بهرامي، مهناز افشار، امين حيايي، نگار عابدي؛ بازيگران با اجراي محمود گبرلو امشب بيستم بهمن‌ماه در پرديس سينما گالري پرديس برگزار شد.
در ابتداي نشست گبرلو درگذشت فريده صابري از بازيگران پيشکسوت تاتر و سينما را به خانواده ايشان و اهالي سينما تسليت گفت.
شعيبي درباره ساخت «دارکوب» توضيح داد:
از گروه خوب دارکوب که ماه‌ها کار کردند سپاسگزارم. پيش توليد و نگارش اين فيلم بسيار زمان برد و يکي از سخت‌ترين کارهايي بود که تاکنون ساخته‌ام.
بهزاد عبدي گفت:
معمولا کارهايي که من انجام مي‌دهم همراه با ارکستر است و تجربه جديدي بود. من در اين کار فضاهايي که در ذهنم مي‌شنيدم؛ ساختم. از اولين لحظه‌اي که قصه کامل نشده بود، آقاي شعيبي با من صحبت کردند و به دنبال سوژه‌هاي جديد بودند. کار حدود 15 دقيقه موسيقي اورجينال داشت. درباره تيتراژ فيلم هم بايد بگويم نگاه شخصيت زن فيلم به شکلي است که اگر اين بچه کنار من بود، اين آهنگ را مي‌خواند و من با همکاري چهار بچه اين تيتراژ را کار کردم.
رضوي با بيان اين مطلب که سعي کرديم يک فيلم استاندارد، اجتماعي و اميدبخش بسازيم، افزود:
ما همه سعي‌مان را کرديم و تيمي حرفه‌اي را دور هم جمع کرديم که گيشه موفقي نيز داشته باشيم.
آزيتا ايرايي نويسنده «دارکوب» بيان داشت:
اين متن را من به همراه آقاي تراب‌نژاد نوشتم و اولين تجربه من با آقاي شعيبي و چهارمين همکاري‌ام با آقاي رضوي بود. نگارش اين فيلم بسيار دشوار بود.
سارا بهرامي درباره همکاري در اين فيلم و نقش متفاوت‌اش و اينکه آيا اين نقش مکمل است يا اول، توضيح داد:
همکاري من با آقاي شعيبي در اين کار يکي از بزرگ‌ترين شانس‌هاي من و لطف خدا بود. چيزي که براي من اهميت دارد، اين است که همه تلاشم را براي نقشي که ديگر اجرا نمي‌کنم انجام دادم. اجازه بدهيد داوري‌ها را ببينيم که چه اتفاقي مي‌افتد و مهم اين است که بيشتر به کيفيت بازي توجه کنيم.
عليرضا برازنده در پاسخ به سئوالي درباره فيلمبرداري دوربين روي دست و لرزش‌هاي ابتداي فيلم گفت:
طي جلساتي که با آقاي شعيبي داشتيم ايشان به دليل نوع پرداختي که براي فيلم درنظر گرفته بودند مي‌خواست دوربين سيالي داشته باشيم. ما کل فيلم را با دوربين روي دست گرفتيم و سکانس‌هاي ملتهب را با لرز‌ه‌هاي بيشتري فيلمبرداري کرديم. براي تک تک سکانس‌ها حرکات مختلف را در نظر گرفته بوديم.
شعيبي درباره انتقاد به سوژه تکراري فيلم گفت:
تمام قصه‌ها و موضوع‌ها بارها ساخته شده‌اند و نگران اين نيستم که ايده اصلي تکراري باشد. در سال‌هاي اخير شاهد فيلم‌هاي خوبي هستيم که با پرداخت‌هاي متفاوت موفق عمل کرده‌اند. ما اين کار را با پرداخت خودمان کار کرديم.
شعيبي در پاسخ به اين انتقاد که اين فيلم نوعي پس رفت براي شماست گفت:
من هيچ ادعايي ندارم که هر فيلمي قرار است پيشرفت باشد.. من تلاش خودم را مي‌کنم که تجربه کنم و همين که به من نمي‌گوييد اين فيلم شبيه فيلم‌هاي قبلي‌ام است، براي من اهميت دارد.
رضوي در پاسخ به سئوالي درباره نقش شهرداري در ساخته شدن اين فيلم توضيح داد:
شهرداري در اين فيلم نقشي نداشته است و ما براساس نياز فيلمنامه، لوکيشن‌هايي را انتخاب کرديم.
حيايي در بخشي از اين نشست گفت:
ما فيلم‌ها و داستان‌هاي عاشقانه کم داريم. در حال حاضر اميد در فيلم‌هاي‌مان کم ديده مي‌ شود و نيت آقاي شعيبي اين بود که اميدي را در دل مادراني به وجود آورد که اعتياد دارند و از بچه‌هايشان دور هستند.
شعيبي گفت:
واقعيت اين است که قاعدتا در ناخودآگاهم بسيار اميدوارم به حل معضلات اجتماعي پيرامونم. هنوز اميدوارم به تلاش مسئولان براي رفع مشکلات اعتياد، نگاه انساني به هم داشتن و... بسياري اميدهاي ديگر که نمي‌دانم به عمر ما قد دهد يا خير. آنچه مهم است اين است که ما نسبت به شهرمان و اتفاقاتي که زيرپوست اين شهر در جريان است، مسئول هستيم. مسئله اعتياد بسيار موضوع مهمي است که رسانه‌ها به دليل اينکه به سياه‌نمايي متهم نشوند، به آنها نمي‌پردازند.
سيدمحمود رضوي درباره طيف فيلم‌هايي که تاکنون کار کرده است، گفت:
مسيري که رفتم سعي‌ام اين بوده که صرفا به درآمدش فکر نکنم. من به دنبال دغدغه‌ها و فضاهايي هستم که آن‌ها را پيش مي‌گيرم.
کارگردان «دارکوب» درباره اين موضوع که بسيار زود شاهد گره‌گشايي در داستان بوديم، گفت:
در اين فيلم يک اتفاق بسيار خوب افتاد که مي‌خواهم به آن اعتراف کنم. اين اولين بار بود که فيلم را زود و در ارديبهشت ماه تمام کرديم و براي تدوين و کارهاي ديگر فرصت داشتيم. ما چندين بار تدوين اين فيلم را بررسي کرديم.
مهناز افشار درباره بازي در اين فيلم توضيح داد:
اين فيلم دغدغه شخصي من بود؛ به دليل فعاليت‌هاي اجتماعي که در اين سال‌ها داشتم به خصوص در حوزه بچه‌ها. من مي‌خواستم نماينده اقليتي باشم که نماينده بخشش و شرافت هستند و نيلوفر نمونه‌اي از اين افراد است. ما نبايد معتادان را طرد کنيم بلکه بايد آن‌ها را درک کنيم. پايان «دارکوب» به نوعي يک شروع است.
بهروز شعيبي با اشاره به تجربه همکاري با تيم بازيگران اين فيلم گفت:
ما با تيم‌مان پس از چند کار به تعامل خوبي رسيديم اما از تجربه «دارکوب» يک اتفاق جذاب در حوزه بازيگري براي من افتاد. همه بازيگراني که در فيلم حضور داشتند با باور کامل نقش شخصيت‌هاي‌شان را پذيرفتند و آنها را بازي کردند. خانم افشار و آقاي حيايي که شخصيت‌هاي آرامي داشتند، اين راکورد را در تمام طول فيلم حفظ کردند و انرژي که خانم بهرامي براي درآمدن اين کار گذاشتند... من و آقاي هاشم‌پور که سه سکانس در فيلم بازي دارند، مدت‌ها حرف زديم. بازيگران ديگر هم حتي با وجود ايفاي نقش کوتاه با ما بودند و در جلسات دورخواني شرکت داشتند.


منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/90828/جشنواره فجر 96- توضيح بهروز شعيبي از شخصيت مهناز افشار و امين حيايي در پشت صحنه دارکوب
بستن   چاپ