ايران اير: بدون مجوز آمريکا، در خريد هواپيما به مشکل مي‌خوريم
شنبه 21 بهمن 1396 - 8:51:41 AM
چه خبر - زمان‌بندي تحويل هواپيماها به ايران ممکن است به تعويق بيافتد

مدير اجرايي ارشد ايران‌اير، فرزانه شرفبافي، گفت که اين شرکت هيچ مشکلي براي تامين مالي قراردادهاي خريد هواپيما از بوئينگ و ايرباس ندارد اما درصورتي که آمريکا مجوزهاي صادرات را تامين نکند در تحويل گرفتن هواپيماها اختلال به وجود خواهد آمد.

او در حاشيه کنفرانس «يوروماني ايران» در پاريس، به رويترز گفت که با برداشته شدن تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران در سال 2016، اين خط هواپيمايي ملي در اواخر امسال اولين هواپيماي جت مسافربري بوئينگ خود را تحويل خواهد گرفت. ايران‌اير انتظار دارد از سال آينده تحويل گرفتن هواپيماهاي ايرباس سفارشي‌ساز خود را آغاز کند.

شرفبافي گفت: تحويل هواپيماهاي بوئينگ در 2018 و هواپيماهاي ايرباس در 2019 خواهد بود. ما هيچ مشکلي براي فاينانس اين قراردادها نداريم.

ايران‌اير توافق کرده است که 80 هواپيما از بوئينگ و 100 هواپيما از ايرباس خريداري کند اما به علت آن‌چه بانک‌داران از آن به عنوان کمبود فايننس براي ايران ياد مي‌کنند، تنها تعداد اندکي از اين هواپيماها را تحويل گرفته است. بانک‌هاي غربي به علت ريسک جريمه‌هاي آمريکا براي تامين مالي قراردادهاي ايران بي‌ميل هستند.

منابع صنعتي مي‌گويند که يک مشکل کليدي ديگر اين است که ايران‌اير در پيش‌پرداخت‌ها کند عمل مي‌کند، درحالي که اين پيش‌پرداخت‌ها براي آغاز ساخت هواپيماي جت جديد توسط بوئينگ و ايرباس ضروري هستند.

شرفبافي بدون هيچ توضيحي تاييد کرد که پيش‌پرداخت‌ها هنوز پرداخت نشده‌اند.

منابع صنعتي همچنين در مورد اين که هواپيماهاي بوئينگ به همين زودي‌ها تا پايان 2018 تحويل داده شوند، اظهار ترديد کردند. چراکه سفارش دادن قطعاتي از هواپيماهاي بردبلند 777، بازه زماني مشخصي طول مي‌کشد.

مدير فروش سابق ايرباس، جان ليهي، با اشاره به اهميت پيش‌پرداخت‌ها اعلام کرد که زمان‌بندي تحويل هواپيماها به ايران ممکن است به تعويق بي‌افتد.

بوئينگ هم هنوز سفارش ايران را به طور رسمي منتشر نکرده است. اين شرکت اعلام کرده است تنها درصورتي اين مرحله انجام مي‌شود که پيش‌پرداخت‌ها را دريافت کرده باشد.

تا به حال ايران‌اير 3 جت ايرباس نو را که در اصل براي ساير خطوط هوايي ساخته شده بودند اما در تحويل به مشکل خورده بودند را دريافت کرده است. همچنين 8 هواپيماي توربوپراپ اي‌تي‌آر جديد هم تحويل ايران‌اير شده است.

ايران تحت توافق هسته‌اي 2015 قادر به خريد هواپيما شده است. طي اين توافق در ازاي اعمال محدوديت بر برنامه هسته‌اي ايران، محدوديت‌هاي تجارت با اين کشور برداشته مي‌شود.

حتي بعد از انجام اين توافق هم، تمام صادرات هواپيماهاي غربي به ايران بايد با مجوزخزانه‌داري آمريکا صورت بگيرد چراکه تعداد زيادي از قطعات هواپيماها ساخت آمريکا هستند. مجوزهاي فعلي در پايان 2020 خاتمه مي‌يابند و براي تحويل هواپيماها طبق آن‌چه برنامه‌ريزي شده است، اين مجوزها بايد تمديد شوند.

شرفبافي گفت: ما بايد منتظر بمانيم و ببينيم که اين مجوزها تجديد خواهند شد يا خير. اين به آمريکا بستگي دارد.

او گفت: تحت برنامه زماني تحويل هواپيماها در دوره‌اي که مجوزهاي فعلي پوشش مي‌دهند 37-38 جت ايرباس، 15 جت بوئينگ و همه 20 هواپيماي سفارش داده شده از اي‌تي‌آر، تحويل خواهد شد.

او اضافه کرد: ما بايد از چهارچوب زماني اين مجوزها استفاده کنيم.

ايران آمريکا را به تلاش براي سنگ‌اندازي در مسير اجراي برجام و تغيير آن متهم کرده است و برجام را غيرقابل مذاکره مي‌داند.

در ماه ژانويه رييس‌جمهور آمريکا، دونالد ترامپ، به متحدين اروپايي خود و کنگره آمريکا هشدار داد که بايد با او براي اصلاح اشتباهات فاجعه‌بار برجام همکاري کنند يا با خروج آمريکا از برجام مواجه شوند.

ترامپ اعلام کرده است ديگر تعليق تحريم‌هاي ايران را تمديد نخواهد کرد مگر اين که شرايط او محقق شده باشد.


منبع: mehrnews.com

http://www.CheKhabar.ir/News/90812/ايران اير- بدون مجوز آمريکا، در خريد هواپيما به مشکل مي‌خوريم
بستن   چاپ