چه خبر - سي و ششمين جشنواره فيلم فجر: نشست خبري هايلايت
نشست پرسش و پاسخ فيلم «هايلايت» با حضور اصغر نعيمي؛ کارگردان، ساسان سالور؛ تهيهکننده، حميدرضا علينژاد؛ سرمايهگذار، حسن قورچيان؛ صداگذار، فرحناز نادري؛ طراح صحنه و لباس، مسعود عربي؛ چهرهپرداز، پژمان بازغي، آزاده زارعي، الهه حصاري، مينا وحيد؛ بازيگران با اجراي محمود گبرلو عصر امروز پنجشنبه نوزدهم بهمنماه در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد.
پژمان بازغي در ابتداي نشست درباره توليد اين فيلم اظهار داشت:
جشنواره بهار سينماي ايران است و قرار است روح تازهاي به سال آينده سينما بدهد. اميدوارم جلسه خوبي داشته باشيم و ما در خدمت شما هستيم با لبخند.
الهه حصاري گفت:
در اين فيلم براي من افتخاري بود که براي بار دوم با آقاي هاشمپور همبازي بودم. ايشان در اين نشست حضور ندارند به افتخارشان دست بزنيد.
اصغر نعيمي در واکنش به اين اظهارنظر که منتقدان نميتوانند فيلمسازان خوبي باشند، گفت:
اين موضوع يک جنبه نظري و يک جنبه عملي دارد. اينکه منتقدان نميتوانند فيلمسازان خوبي باشند، ثابت شده نيست. مرحوم ايرج کريمي، احمد اميني، کيومرث پوراحمد و فريدون جيراني منتقداني بودند که فيلمسازان خوبي هستند.اگر در جاهايي از فيلم لبخندي روي لب مخاطب ميآيد ناخواسته نبوده. جذابيت اين موقعيت و کشمکش آنقدر غيرمعمول است که در جاهايي موجب خنده مخاطب ميشود. در سينماهايي که فيلم را با مردم ديديم واکنشها قابل انتظار بود.
ساسان سالور درباره برگشت سرمايه اين فيلم و ارتباط با مخاطب عام توضيح داد:
چند سالي است که ما براي اکران خط مشي تعيين ميکنيم که فيلمي براي مخاطب خاص است يا عام. اگر عدالت در بخش اکران باشد و فضا در اختيار چنين فيلمي باشد که بعيد مي دانم چنيني اتفاقي بيفتد؛ فيلم ميتواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. اين فيلم به نظرم فيلم سادهاي است و قطعا مخاطب خودش را پيدا ميکند. عمدهترين عامل موفقيت در اکران چنين فيلمهايي پخش کننده، سرگروه و شوراي صنفي نمايش است. در واقع به شرطي که مسئولان وزارت ارشاد تصميم جدي براي پخش بگيرند، چنين فيلمهايي ميتوانند اکران خوبي داشته باشند.
نعيمي در پاسخ به اين سئوال که آيا تدوين مجددي براي اکران عمومي خواهيد داشت، گفت:
اين اکرانها در طول جشنواره به ما چشماندازي براي تکميل اثرمان ميدهد تا يا اشکالات را در اين فيلم تصحيح کنيم و يا در کارهاي بعدي انجام ندهيم. درباره تدوين با سامان سالور تدوينگر فيلم صحبتي خواهيم داشت و بازنگري در تدوين انجام ميدهيم.
کارگردان فيلم «هايلايت» در توضيح شخصت پردازي اين فيلم بيان داشت:
تخت بودن شخصيتهاي «هايلايت» عامدانه است زيرا نميخواستم شخصيتها را واکاوي کنم. قصدم اين بود که گزارشي سرد و بدون قضاوت را ارائه دهم. اينکه تا چه ميزان موفق شدهام، نميدانم. اصليترين چالش من زمان نگارش و ساخت اين فيلم اين بود که چگونه در مواجهه با يک اتفاق، ميتوان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس اين درام از مضمونش شروع شد که براي من ارزشمند بود. اين فيلم نوعي دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اينکه در مواجه با اين چالشها چه تصميمي بگيريم. ما در جامعه واکنشگري زندگي ميکنيم. پايان «هايلات» دعوتي است براي گفتوگو.
وي ادامه داد:
اصلي ترين چالش من زمان نگارش و ساخت اين فيلم اين بود که چگونه در مواجه با يک اتفاق مي توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس اين درام از مضمونش شروع شد که براي من ارزشمند بود. اين فيلم نوعي دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اينکه در مواجه با اين چالش ها چه تصميمي بگيريم. ما در جامعه واکنشگري زندگي مي کنيم. پايان هايلات دعوتي است براي گفتگو.
بازغي در پاسخ به انتقادي که شخصيت مرد را بيغيرت دانست، گفت:
اين فيلم دو نسل مرد را به تصوير ميکشد. دغدغه آقاي نعيمي در به تصوير کشيدن اين دو نسل و يک فضاي گفتمان جديد بود. سينما به سراغ سوژههايي ميرود که در جامعه رشد و نمو ندارند. اين فيلم با پايانش شروع ميشود.
مينا وحيد ادامه داد:
آقاي نعيمي با نوشتن اين فيلمنامه قصد داشتند درک متقابل را مطرح کنند.
نعيمي در پاسخ به اين سئوال پگاه ماسوري خبرنگار سيمرغ که آيا درباره موضوع فيلم که خيانت است، تحقيقات ميداني انجام دادهايد، گفت:
هم نمونههاي حقيقي بودند و هم استنباط خودم از اين وضعيت بود.
بازغي در ادامه نشست از سرمايهگذاران فيلم تشکر کرد و گفت:
سينماي مستقل به کساني نياز دارد که سرمايه گذاري کنند و خيلي به فکر گيشه نباشند.
در بخشي از اين نشست خبري ميان يک خبرنگار و مينا وحيد، بازيگر فيلم بحثي درباره غيرت مرد فيلم به وجود آمد. در حالي که خبرنگار وحيد را به نداشتن شناخت از دين متهم کرد، وحيد در پاسخ گفت:
«متاسفم که مرد فيلم را بيغيرت ناميديد.»
پژمان بازغي بازيگر «هايلايت» نيز در اين باره گفت:
«باور کنيد نه شخصيت فيلم بي غيرت است نه من. لااقل من بيغيرت نيستم.»
آزاده زارعي درباره حضور در اين فيلم گفت:
بعد از بازي «آمين خواهيم گفت» و سريال «آواي باران» به من بازي در جاي شخصيتهاي پسر را پيشنهاد ميدادند و تلاشم اين بود که چنين شخصيتي را تکرار نکنم و به سمت تئاتر رفتم. من زماني که فيلمنامه «هايلايت» را خواندم، برايم بسيار جذاب بود و موقعيتي بود که من آن را تجربه نکرده بودم. به نظر من يک بازيگر بايد با سختيها مواجه شود.
نعيمي درباره انتخاب اسم «هايلايت» براي اين فيلم گفت:
«هايلايت» هم اسم قشنگي بود و هم به مفهوم فيلم که پررنگ کردن زواياي پنهان رابطههاست، مرتبط است.
ديگر موضوع جالب توجه اين نشست، انتقاد تند اصغر نعيمي از صحبتهاي ديروز بهرام توکلي بود. او در اين باره گفت: «کساني که از شيرخشک تا بودجه فيلمهاي ميليارديشان از رانت بوده است، حق ندارند سينماي مستقل را انکار کنند. من درباره فيلم «هايلايت» ادعايي ندارم اما غمگينم اين فيلم مستقل ساخته شده است و اگر کسي يک ريال به آن کمک کرده، بيايد 10 تومان پس بگيرد. با سرنيزه نميتوان فيلم را به خورد مردم داد.» او در همين راستا خواستار عذرخواهي توکلي شد.
منبع: سيمرغ
http://www.CheKhabar.ir/News/90738/جشنواره فجر 96- تلاش پژمان بازغي براي اثبات غيرت خودش و کاراکترش در هايلايت