چه خبر - سي و ششمين جشنواره فيلم فجر: نشست خبري چهار راه استانبول
نشست خبري فيلم «چهارراه استانبول» با حضور مصطفي کيايي (کارگردان)، رعنا آزاديور، ماهور الوند، سحر دولتشاهي، مسعود کرامتي، حسين اميدي، مهدي پاکدل، بهرام رادان و محسن کيايي (بازيگران)، نيما جعفريجوزاني (تدوينگر)، فريد فصيحي (طراح جلوههاي ويژه)، حسن خليلي (فيلمبردار) با مديريت محمود گبرلو، عصر امروز (يکشنبه پانزدهم بهمن) در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد.
محمود گبرلو، مجري نشستهاي جشنواره سيوششم هنگام گپ و گفت ابتدايي با عوامل فيلم «چهارراه استانبول» به بازي درخشان مهدي پاکدل در اين فيلم اشاره کرد که اين صحبت واکنش محسن کيايي را به همراه داشت که به شوخي گفت: «چرا از بازي درخشان من تعريف نکرديد؟ خب سيمرغ بهترين بازيگر از همين حالا مشخص شد.»
رعنا آزاديور هم در همان ابتداي نشست با کنايه به گبرلو گفت شما هيچ وقت اسمها را درست نميگوييد، فکر ميکنم چون خيلي کم فيلم ميبينيد اسمها خاطرتان نميماند.
کيايي: جوگير شدم
در ادامه، مصطفي کيايي در واکنش به پرسشي درباره بسته بودن کادرها در فيلم «چهارراه استانبول» به حادثه پلاسکو پاسخ داد:
«اين فيلم درباره آتشسوزي و فرو ريختن ساختمان پلاسکو نيست. من يک قصهاي داشته و درامي طراحي کردهام که در يک جاهايي به ماجراي پلاسکو گره ميخورد و نقطه عطف ماجرا ميشود. فيلمهاي زيادي مثل اين کار ساخته شده که بر اساس اتفاقات واقعي مثل حادثه11 سپتامبر و يا غرق شدن تايتانيک شکل گرفتهاند. در اين فيلم هر جا که نياز قصه بود، به حادثه پلاسکو ورود پيدا کرديم.»
او ادامه داد: «من هم مثل همه ايرانيان در رابطه با پلاسکو جوگير شدم و گفتم بايد فيلمي در اينباره بسازم. حادثه پلاسکو هم سياسي بود هم تجاري اما بحث من اقتصاد بود؛ پلاسکو اقتصاد ما بود که فرو ريخت. خود من دوستان زيادي دارم که به صورت نصف قيمت، جنس چيني ميآورند و جايگزين توليد داخلي ميکنند؛ براي همين به نظرم «چهارراه استانبول» نماد توليد داخلي است.»
اين کارگردان در باره شرايط و هزينههاي ساخت «چهارراه استانبول» توضيح داد:
«حتي اگر سالهاي سال هم ميگذشت کسي سراغ چنين فيلمي با اين داستان نميرفت، چون قطعا کسي حاضر نميشد اين همه هزينه کند. من در اين فيلم سه ميليارد تومان از جيب خودم هزينه کردم. البته ميشد با مشارکت ارگانهاي دولتي هم اين کار را ساخت که البته چنين کمکهايي شامل فيلمهاي از ما بهترون است.»
مصطفي کيايي در بخش ديگري از صحبتهايش در پاسخ به سوالي مبني بر تحريف داستان پلاسکو در اين فيلم گفت: «اگر فيلم را کامل و با دقت بببنيد، متوجه خواهيد شد که اصلا تحريفي صورت نگرفته و داستان دقيقا همان چيزي است که اتفاق افتاده.»
دفاع از زوج بازيگري بهرام رادان و محسن کيايي
کارگردان «چهارراه استانبول» در پاسخ به انتقادي درباره استفاده دوباره از زوج بازيگري محسن کيايي و بهرام رادان در اين فيلم توضيح داد: «من بازيگرانم را براساس معيارهاي خودم انتخاب ميکنم و به گيشه کاري ندارم. من افتخار ميکنم با کساني کار ميکنم که آرامش و اخلاق دارند. ترجيح ميدهم با سوپراستاري کار کنم که جايگاه خودش را ميشناسد. اگر اين زوج جواب بدهد در کارهاي ديگر هم از آنها استفاده ميکنم و همين طور از سحر دولتشاهي و همه اعضاي ديگر.»
بهرام رادان هم در اين ارتباط گفت:
«من اولين باري است که فيلم را ميبينم و نميتوانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدي نقشهايم هستم و نيمه خالي کارم را بيسشتر ميبينم. البته خوشحالم سابقه فيلم «بارکد» اين قدر قوي در ذهن نشسته است. البته من و محسن کيايي اول در «عصر يخبندان» در کنار سحر دولتشاهي کار کرديم. من اين نکتهاي را که ميگوييد، ضعف نميدانم. سعي کرديم با خانوادهاي که قبلا هم با هم کار کرده بودند، «چهارراه استانبول» را بسازيم و از پس مسئوليتهاي خودمان برآييم.»
از کمکاري آزاديور تا انتخابهاي عاشقانه الوند
رعنا آزاديور، ديگر بازيگر «چهارراه استانبول» در پاسخ به پرسشي درباره کمکارياش گفت:
«مسيري که طي ميکنم، انتخاب من بوده است. از ابتدا که وارد اين کار شدم، تقريبا سالي يک کار کردهام. بعد از مدتي فهميدم کار خوبي نميکنم که کم کارم اما در سينماي ما کسي به اين نکته فکر نميکند که به خودم سخت ميگيرم.»
ماهور الوند هم در واکنش به اين گفته که او در «چهارراه استانبول» خوب بازي کرده است، گفت:
«اگر تصور ميشود از پس نقش برآمدهام، دليلش در وهله اول تلاش کارگردان بود و من هم البته با نقشها دلي برخورد ميکنم و انتخابهايم را باعشق انجام ميدهم. وقتي عاشقانه کار ميکنيم، توان و انرژي ميگذاريم و اگر از فيلم رضايت داريد، خوشحالم.»
در ادامه، نوبت به مهدي پاکدل رسيد که از تجربه بازي خود در اين فيلم گفت: «هر بازيگري نقشهاي زيادي انتخاب ميکند اما اين نقش برايم عزيزتر است. آتشنشانهاي واقعي سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود ميگفتند. اين نقش برايم بار مسئوليت داشت و نميشد ساده از کنار آن گذشت. من سعي کردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم.»
در پايان اين جلسه پرسش و پاسخ، مصطفي کيايي تاکيد کرد:
«من اين فيلم را با اسم پلاسکو ثبت کردم، اما اسم را تغيير دادم که کسي فکر نکند که عنوان پلاسکو را براي فروش فيلم انتخاب کردهام.»
منبع: سيمرغ
http://www.CheKhabar.ir/News/90441/جشنواره فجر 96- از جو گيرشدن مصطفي کيايي تا انتخاب عاشقانه ماهور الوند