روايت مريلا زارعي از سکانس خشني با 60 برداشت و سعه صدر پژمان جمشيدي
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 11:48:56 PM
چه خبر - نشست خبري فيلم سوتفاهم

احمدرضامعتمدي کارگردان اين فيلم با اشاره به اينگه نگاه فلسفي در تمامي آثارش به چشم مي خورد، بيان کرد:
سوتفاهم داستان يک گروه موسيقي راک است در يک جهان بينا متني که در آن مرز بين واقعيت و مجاز مشخص نيست، اين اثر دومين فيلم پست مدرن من بعد از قاعده بازي ست و باتوجه به فيلم هاي بسياري که در اين باره ديدم و مطالعاتي که داشتم امروز معتقدم ما در جهان بينامتني زندگي مي کنيم يعني در فضايي بين مجاز و واقعيت به سر مي بريم. قصه فيلم چيز مهمي نبود کار سينما اين نيست که يک مفهوم فلسفي را به خود بگيرد و بازنمايي کند، کار هنر اين است که محتوا را به فرم تبديل مي کند. در اين فيلم به فرمي رسيديم که در ژانرهاي مختلف سينما قابل تعريف است. قصه ماجراي گروگانگيري است ولي به تدريج دچار توهم مي شويم که کجاي قصه واقعي و کجاي آن مجاز است. با آغاز درگيري بين کاراکترها ترکيب پيچيدگيِ در عين سادگي محض را احساس مي کنيد. البته قصه سرراست است و روايتي جنايي همراه با کنش طنزآلود و عاشقانه دارد.
شعباني تهيه کننده نيز در ادامه گفت:
من در يک سفر با آقاي معتمدي آشنا شدم و گفتگوهاي خوبي با هم داشتيم تا اينکه در جشنواره بخش بين الملل سال گذشته بار ديگر يکديگر را ملاقات کرده و سر صحبت باز شد و پروژه شان را مطرح کردند. ايشان نظرش اين بود که کار صرفا فلسفي نباشد به همين خاطر حين نگارش فيلمنامه احساس مان اين بود که ماجرايي اتفاق بيفتد تا بتواند تماشاگران زيادي را به دنياي خود بياورد. اين قصه رگه هايي از طنز، جنايي و ملودارم دارد و من خودم علاقمند شدم و انگيزه پيدا کردم تا مطالعات بيشتري در زمينه هاي فلسفي داشته باشم. خوشحالم که توانستيم مفهومي را در لايه هاي زيرين فيلم در قالب داستاني جذاب ارائه دهيم. پانزده صفحه متن نوشته شده بود و ما براي آن سرمايه گذار پيدا کرديم.
پژمان جشيدي نيز درباره حضور خود گفت:
پيچيدگي هاي اين فيلمنامه براي من خيلي جذاب بود و همان شب اول، فيلمنامه را کامل مطالعه کردم حتي برخي مواقع مجبور مي شدم دوباره بخوانم. جذابيتش اين بود که من را وادار به پيگيري مي کرد و خوشحالم که اين نقش به من پيشنهاد شد اوايل فکر ميکردم اشتباه شده ولي فهميدم که واقعا مرا خواسته اند. در همين تعداد حضور سينمايي ام اين کار را بيش از بقيه نقش هايم دوست دارم. اگرچه نقش کاملا جدي بود اما شيطنت هايي در آن لحاظ کردم. هميشه دوست داشتم در فيلمي جدي حضور داشته باشم و اين بهترين بستر براي تجربه کردن من بود.
معتمدي در ادامه اضافه کرد:
موقعيت طنز در بطن قصه به صورت نهفته وجود دارد و اين امکان فراهم بود تا بازيگراني حضور داشته باشند که توانايي ايفاي نقش چند وجهي را دارند. مريلا زارعي هم به همين خاطر انتخاب شد نقش او هم وجه رومنس هم کميک و هم جنايي معمايي داشت که همه را درست ايفا کرد نقش او هماني بود که فضاي فيلم را بين مجاز و واقعيت معلق نگه مي داشت و او با ظرافت از پسش برآمد. نقش هاي اين اثر کار راحتي براي بازيگر نبود. به دليل اينکه زمان کافي براي تمرين نداشتيم گاهي با دوربين روي دست 60 برداشت مي گرفتيم و همه همراهي مي کردند. من از وقتي کارهاي پژمان جمشيدي را ديدم گفتم به نظر من براي سينما بهتر از فوتبال آفريده شده است. او خيلي راحت نقش را مالِ خود مي‌کند و گويا نسبت فطري با لنز دارد. حضور همه بازيگران کنار هم ترکيب خوبي را شکل داد. بايد جاي بقيه بازيگران را خالي کرد. کار هانيه توسلي را حتما ببينيد چون به نظر من اولين کمدي موفق او خواهد بود.
مريلا زارعي نيز در ادامه گفت:
من نميداستم که مصاحبه هم قرار است اتفاق بيفتد وگرنه لباس رزم ميپوشيدم من در لباس رسمي خيلي راحت نيستم. خيلي به عنوان يک مخاطب معتقدم کار متفاوتي در سينما ساخته شده است. تمام قصه هايي که امسال خواندم براي من جذاب نبود اما اين نقش چالش تازه اي را براي من به وجود آورد. البته ظرفيت سينماي ايران اجازه نميدهد تعداد کارهاي متفاوت زياد باشند.ضمن اينکه بازي بازيگران هميشه در فيلم هاي آقاي معتمدي خاص است. من در اين کار چالش ها و پيچيدگي نقش ها را با هم داشتم و بعد از «درباره الي» دومين تجربه من درباره کارگروهي بازيگر است. گويا همه محصول لحظه اي هستند که سکانس دنبال مي کند و تلاش شان رسيدن به هدف است.
وي ادامه داد:
ويژگي هايي که کارگردان اشاره کرد کاملا درست است. ما گاهي در تحليل پردازش دچار سرگيجه مي شديم و او وقت مي‌گذاشت تا ما را توجيه کند که دقيقا چکار بايد انجام دهيم. احساس مي کنم نرمشي که روي پرده خواهم ديد به اين دليل است که در اجرا خيلي به خودمان سخت گرفتيم تا لطيف بازي کنيم. يکي از پارتنرهاي من آقاي مهدي فخيم زاده بود که سالها ايشان را به چشم کارگردان مي ديدم و اين مساله ابتداي کار همبازي شدن را براي من سخت کرده بود. هرچند که تجربه بي نظيري را در اين پروژه با ايشان داشتم. سکانسي خشني بود که در شصت برداشت اتفاق افتاد و از پژمان جمشيدي به خاطر سعه صدرش تشکر ميکنم. سکانس هاي خشن را فقط يک بار ميتوان بازي کرد.

وي افزود:
من با خيلي از بازيگران کار کردم و هيچکس را قضاوت نمي کنم اما گاهي نقش ها مناسب يک بازيگر خاص است در اين کار هم از همان ابتدا که فيلمنامه را خواندم به نقش دستيار که رسيدم فقط پژمان جمشيدي به ذهنم مي آمد. او بداهه پرداز خيلي خوبي است و به همه انرژي مي دهد.
شعباني همچنين درباره فراهم کردن شرايط اکران اين اثر گفت:
اين روزها فيلم هايي که مورد استقبال قرار ميگيرد آثاري هستند که قبلا تجربه شده اند گويا تهيه کننده ها ديگر حاضر به ريسک کردن نيستند اما گاهي لازم است ذائقه مخاطب را تغيير دهيم به اين معني که با خلق فضاهاي جديد امکان انتخاب کردن را براي مخاطب فراهم کنيم. اگر کمدي هم مي سازيم بتوانيم در قالب شوخي مفاهيم عميق بگنجانيم.
جمشيدي در ادامه گفت:
هميشه براي لحظه تلاش کردم و خوشبختانه آينده هم خوب بود. در «سوءتفاهم» سخت ترين نقشي بود که تا الان داشتم. کمدي هميشه به من پيشنهاد مي شود اما دنبال اين نيستم در ژانر خاصي باشم چون دغدغه من اين نيست که فيلم ميفروشد يا نه. دلم ميخواهد نقش خوب بازي کنم. نقش هاي جدي در تئاتر زياد بازي کردم اما در سينما اين اولين تجربه من بود. براي من جشنواره اهميت دارد و خوشحال مي شوم فيلم هايم در اين رويداد باشد. خوشبختانه تا الان دوبار اين حس را تجربه کردم.
زارعي در تکميل اين صحبت بيان کرد:
جشنواره فجر براي ما مهم است فارغ از همه حاشيه هايش يادمان باشد ما يک خانواده کوچک هستيم. برخي سال ها داوريم برخي سالها داوري مي شويم. همه خودمانيم اما گاهي مي شنويم که همکاران با استدلال هاي عجيب ميخواهند شان جشنواره را پايين بياروند يا ارزش گذاري کنند بهتر است همديگر را قضاوت نکنيم. مردم جشنواره را دوست دارند و اين از روزهاي قبل از جشنواره که همه در پي تهيه بليط هستند مشخص است. همه قرار است با هم کار کنيم پس به يکديگر احترام بگذاريم. جبران زحمات هنرمند را مردم مي کنند؛ سيمرغ نشانه است.
معتمدي نيز گفت:
فيلم من سال گذشته در جشنواره رد شد. محروميت از جشن ملي مثل اين است که شناسنامه ملي شما را باطل مي کنند. بهتر است اگر فيلمي هم به بخش مسابقه نمي رود اين شرايط را داشته باشد که در بخش هاي جنبي مشارکت کند.
گفتني است اجراي برنامه «دو قدم مانده به سيمرغ» را منصور ضابطيان برعهده دارد. اين برنامه امروز 9 بهمن ماه با هدف معرفي فيلم ها توسط فيلم نت در پرديس سينمايي ملت به کار خود پايان مي دهد.


منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/90006/روايت مريلا زارعي از سکانس خشني با 60 برداشت و سعه صدر پژمان جمشيدي
بستن   چاپ