چه خبر - افتتاحيه اولين مرکز سيار معاينه فني و افتتاح سامانه نوبتدهي آنلاين به مراکز معاينه فني
محسن پورسيدآقايي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، صبح امروز در مراسم افتتاحيه اولين مرکز سيار معاينه فني و افتتاح سامانه نوبتدهي آنلاين به مراکز معاينه فني با بيان اينکه دو رويکرد در دستور کار شهرداري و معاونت حمل و نقل است، گفت: شهرداري در رويکرد اول خود، راحتي حال شهروندان را در دستور کار قرار داده به گونهاي که ميبينيد ايجاد معاينه فني سيار و نوبتدهي آنلاين نيز در راستاي پاسخگويي به اين رويکرد است تا مردم راحتتر و آسانتر به خدمات دسترسي پيدا کنند.
وي با بيان اينکه اين روزها زمان و وقت کمياب است، گفت: بايد سعي شود تا وقت افراد در پيدا کردن مراکز معاينه فني و دريافت نوبت تلف نشود که ايجاد اين مراکز معاينه فني سيار به مردم کمک ميکند که در محل و منطقه خود به مراکز معاينه فني دسترسي بهتري داشته باشند. شبيه به اين منطق در خصوص ايجاد پمپ بنزينها نيز مشاهده ميشود، به گونهاي که در صدد آن هستيم که پمپ بنزينهاي کوچک و محلي که دسترسي راحتتري براي مردم دارند ايجاد کنيم تا آنها در صف پمپ بنزين نمانند.
برگزاري مزايده ايجاد پمپ بنزينهاي کوچک درمناطق مختلف تهران
وي با بيان اينکه به زودي مزايده ايجاد پمپ بنزينهاي کوچک در مناطق مختلف شهر برگزار ميشود، اظهار کرد: اين پمپ بنزينهاي کوچک در حد نصب دو پمپ هستند که بايد زمينهاي مورد نياز را شناسايي کرده تا به صورت شبانه روزي بتوانند به مردم خدمات دهند.
پورسيدآقايي با بيان اينکه دومين رويکرد مديريت شهري کاهش آلايندگي است، گفت: در سال آينده طرح LEZ با قوت و سختگيري بيشتري اجرا ميشود و بايد به مرحلهاي برسيم که خودروي بدون معاينه فني در تهران نداشته باشيم.
وي با بيان اينکه شهرداري تهران نسبت به تجهيز مراکز ثابت معاينه فني اقدامات زيادي انجام داده، چرا که ما مايل به جريمه افراد نيستيم، گفت: براساس قانون، معافيت از معاينه فني براي خودروهاي نو 4 سال است و پيشنهاد ميشود مالکان تا قبل از اينکه به مرز 4 سال برسند، نسبت به اخذ معاينه فني اقدام کنند.
رايزني شهرداري با پليس براي پوشش اجراي معاينه فني خودروها در پايتخت
معاون شهردار تهران با بيان اينکه متاسفانه معاينه فني جدي گرفته نميشود و تعداد خودروهاي فاقد معاينه زياد است، ادامه داد: در حال رايزني با قسمت IT ناجا هستيم تا سطح شهر پوشش کامل داده شود، چرا که در حال حاضر تعداد استعلامهايي که از سامانه ناجا برگشت ميخورد، بايد کاهش يابد که در حال برطرف شدن اين مشکل هستيم و از سال آينده، کل خودروهاي فاقد معاينه فني چک ميشوند.
وي در مورد ورود خودروهاي فاقد معاينه فني در طرح جديد ترافيکي نيز با بيان اينکه اگر خودرويي فاقد معاينه فني باشد و وارد محدوده شود، هم جريمه عدم معاينه فني و هم جريمه ورود غير مجاز را پرداخت ميکند و بايد بگويم، اگر خودروي فاقد معاينه فني در طرح ترافيکي جديد وارد محدوده طرح ترافيک شود، سه نوع جريمه مي شود که يکي از آنها عدم معاينه فني است که حدود 50 هزار تومان براساس قانون جريمه ميشود و ديگري ورود غير مجاز به منطقه ترافيکي و سوم نيز عوارض ورود به محدوده طرح ترافيک است که به عنوان بدهي در پلاک خودرو ثبت ميشود، يعني بايد بگويم اصلا به نفع نيست که خودروي فاقد معاينه فني وارد محدوده شود.
نوع پلاک خودروهاي پليس توسط دوربينها کنترل نميشود
پورسيدآقايي، در خصوص معاينه فني خودروهاي پليس نيز با بيان اينکه پليس مجري قانون است و از همه بيشتر الزام دارد که قانونمدار باشد، گفت: نوع پلاک خودروهاي پليس توسط دوربينها کنترل نميشود، اما پلاک خودروهاي اشخاص در پليس کنترل ميشوند و خودشان کارهاي معاينه فني را انجام ميدهند.
وي در پاسخ به اين سوال که گفته شده تنها 103 هزار خودرو مجاز هستند که وارد محدوده ترافيکي در طرح جديد شوند، اما چه مکانيزمي وجود دارد که اين تعداد کنترل شود، گفت: در طرح ترافيک جديد هر کسي براي ورود به محدوده بايد از قبل پلاک خود را وارد اپليکيشني کند که آن را معرفي خواهيم کرد و اول بايد مطمئن شود که اجازه ورودش توسط اپليکيشن ثبت شده و اگر تعداد پر شود، اپليکيشن پلاک را غير مجاز اعلام ميکند و اگر افراد به صورت غير مجاز و بدون ثبت در اپليکيشن وارد شود جريمه ميشود.
وي با بيان اينکه بارها اعلام کرديم که با اجرايي شدن طرح جديد، 26 هزار خودرو کمتر واحد محدوده ميشوند و اين طرح کاهنده خواهد بود، گفت: ترافيک 20 درصد در ساعات اوج کاهش خواهد يافت.
منبع: isna.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/89813/سه جريمه براي خودروهاي فاقد معاينه فني با ورود به محدوده طرح ترافيک