فيلشاه : شاهي که نياز به جانشين دارد و پسرش بسيار دست و پا چلفتي ست
پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 8:49:31 AM
چه خبر - نشست خبري فيلم فيلشاه

هادي محمديان کارگردان «فيلشاه» در نشست معرفي فيلم خود در قالب برنامه «دو قدم تا سيمرغ» گفت:
براي جذب مخاطبان اصلي ژانر انيميشن يعني کودکان و نوجوانان به سينما تلاش کرده ايم بهترين کيفيت را در «فيلشاه» ارائه کنيم.
جعفري تهيه‌کننده اين اثر انيميشن درباره دومين تجربه تهيه کنندگي انيميشن با توجه به دشواري‌ها و ريسک هايش عنوان کرد:
انيميشن برخلاف کارهاي رئال گروه محور است. وقتي از انيميشن ياد مي‌کنيم ياد کمپاني‌هاي بزرگ دنيا مي‌افتيم. مجموعه ما با عنوان هنر پويا سابقه سال‌ها توليد داشته و در جشنواره سي و يکم فجر با يک اثر انيميشن شرکت داشتيم. بعد از آن تصميم گرفتيم اثري براي مخاطب بسازيم و به سراغ ايده «شاهزاده روم» رفتيم. اين اثر در سال 93 عرضه و سال 94 اکران عمومي شد و به عنوان سومين فيلم پرمخاطب بر اساس گزارش شرکت پخش حدود 5 ميليارد با يک ميليون و 300 هزار مخاطب اعلام شد. اين اثر پرفروش ترين انيميشن تاريخ سينماي ايران شد و مشوق ما براي شروع کار بعدي بود.
وي با اشاره به اين که تصميم داريم بعد از 10 سال به نقطه اي برسيم که هر ساله يک توليد انيميشن سينمايي داشته باشيم، افزود:
«فيلشاه» يک قصه تاريخي است و در زمان اکران غافلگيري براي مخاطب دارد. اولويت اول ما مخاطبان کودک و نوجوان هستند. فضاي سينماي ايران نشان مي‌دهد آثار انيميشن در ميان 150 توليد رئال هر ساله به نوعي فراموش شده اند. بنابراين ما براي جذب مخاطبان اصلي اين ژانر يعني کودکان و نوجوانان به سينما تلاش کرده ايم بهترين کيفيت را در «فيلشاه» ارائه کنيم.
جعفري درباره ميزان نزديک بودن قصه اين اثر به فضاي واقعي بيان کرد:
بهترين انيميشن امسال 1000 ميليارد دلار هزينه داشته اما فيلشاه حدود سه و نيم ميليارد تومان هزينه برده است يعني معادل 800 هزار دلار که هزينه اي غير قابل باور براي کمپاني هاي خارجي است. ما منابع درآمدي کار را پيش بيني کرده ايم و بنياد سينمايي فارابي و موسسه تصويرشهر در برگردان اثر به زبان فارسي هر يک سهم 25 درصدي مشارکت دارند. همچنين براي پخش بين‌المللي کار هم مذاکراتي انجام شده است.
وي با اشاره به رقابت اين انيميشن با آثار رئال سي و ششمين جشنواره فيلم فجر عنوان کرد:
اين اتفاق در دنيا مرسوم است. انيميشن «ديو و دلبر» در سال 1988 در اسکار جايزه بهترين فيلم را از آن خود کرد. اما اين تفکر که فيلشاه به اصطلاح ستاره ندارد مي تواند به انيميشن ضربه بزند. اگر در اين دوره جشنواره به کار توجه نشود انگيزه عوامل کار از بين مي رود و شايد در همکاري هاي بعدي با انيميشن کمتر مشارکت کنند.
محمديان کارگردان اين اثر نيز با اشاره به اهميت عدالت داوري «فيلشاه» با آثار رئال جشنواره در بخش سوداي سيمرغ گفت:
اگر مثل قرعه کشي نمايش فيلم ها، نگاه عادلانه اي بر هيات داوري همراه باشد، «فيلشاه» توانمندي رقابت در اکثر بخش ها را با کارهاي رئال دارد. در واقع اين فيلم هم مثل فيلم هاي رئال تعريفي از سينماست.
اين کارگردان با اشاره به نگاه اجتماعي حاکم بر اين اثر عنوان کرد:
لذت مخاطبان خارجي از انيميشن هاي خارجي به خاطر اين است که خود را در فيلم مي بينند. ما سعي کرديم از اين زاويه اجتماعي در فيلشاه، دنياي اثر را براي کودکان و نوجوانان قابل باورتر کنيم. اما بايد بتوانيم به طور کلي در وي درباره بخش موزيکال قصه توضيح داد: در فيلشاه دو بخش موزيکال داريم که تجربه خوبي هم براي ما بود. در ساخت اين فيلم شرايطي بود که انگار انيميشن از ابتدا در ايران اختراع مي شود و حداقل بايد 4 فيلم ديگر تجربه کنيم تا تجربه مان کامل شود.
محمديان در پاسخ به اين سوال ضابطيان که اگر يک سيمرغ در اختيار داشته باشد به کدام بخش اهدا مي کند، بيان کرد:
«فيلشاه» 2500 پلان دارد و اين رقم سه برابر استانداردهاي سينماي ايران است. فيلمي پر ريتم است و به نظرم در تدوين استحقاق دريافت اين سيمرغ را دارد.
ايوبي تدوينگر فيلم نيز گفت:
فيلم انيميشن به دليل نبود راش هاي آماده، مراحل پيچيده تري را در تدوين طي مي کند. من از روزهاي اول وارد اين پروژه شدم و فيلم سه مرحله تدوين را طي کرد. در حالي که فيلم هاي سينمايي يک بار تدوين مي شوند. همچنين چند مرحله فاين کات در اين اثر انجام شده است که کار تدوين را سخت تر مي‌کرد.
کارگردان اين انيميشن در توضيح داستان فيل شاه گفت:
فيلشاه روايتگر داستان پادشاهي ست که به دنبال جانشين ميگردد، در حاليکه پسرش بسيار بي عرضه و دست و پا چلفتي ست.


منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/89608/فيلشاه - شاهي که نياز به جانشين دارد و پسرش بسيار دست و پا چلفتي ست
بستن   چاپ