اعزام تيم تکاور براي جستجوي تنها گزينه حضور سرنشينان نفتکش ايراني
يکشنبه 24 دي 1396 - 8:51:08 AM
چه خبر - موتورخانه نفتکش سانچي؛ تنها گزينه حضور سرنشينانهادي حق شناس، معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در خصوص ابعاد مختلف حادثه نفتکش ايراني تصريح کرد:

در روز نخست حادثه هنوز ابعاد آن مشخص نبود و ما دو کشتي خود را به محل اعزام کرديم و به دليل دوري مسافت کشتي هاي نجات با تاخير به محل رسيدند.

وي در خصوص خبر ارسال پيام به خدمه کشتي و دريافت آن توضيح داد:

اين خبر را بررسي کرديم و مشخص شد هيچ سيگنالي در کشتي موجود نبوده است.

ژاپني ها در حال اطفاء حريق هستند و تاکنون جسد 2 تن از خدمه خارج شده است. به احتمال زياد گروه تکاوران ما صبح امروز وارد موتور خانه کشتي خواهند شد و آخرين وضعيت خدمه مشخص مي شود.تيم 12 نفره تکاور به سمت نفتکش سانچي اعزام شده و پيش‌بيني مي‌شود پس از خنک کردن اين نفتکش توسط يدک‌کش‌هاي آتشخوار، اعضاي اين تيم 12 نفره بتوانند حداکثر تا ظهر امروز وارد موتورخانه نفتکش شوند.بعيد است که خدمه در دريا باشند و به احتمال قوي در داخل کشتي هستند و موتورخانه نفتکش سانچي، تنها گزينه حضور سرنشينان است.
براي تقسيم کار تفاهنامه اي بين ايران و چين بسته شد؛چيني ها به سه دليل مسايل زيست محيطي، حفظ شناورها و متصاعد شدن گازهاي سمي،کنترل مهار آتش را با تاخير و تنها در روز انجام دادند و عمليات را شبانه روزي دنبال نکردند ولي اصل براي ما حفظ جان خدمه بود. فشار ما بر پيگيري شبانه روزي عمليات اطفاء حريق بود.اگر روند اطفا حريق شبانه روزي بود به احتمال زياد انفجارهاي پي در پي رخ نمي داد.
جعبه سياه در کميته اي متشکل از همه کشورهاي ذينفع و سازنده جعبه سياه رمزگشايي و بررسي خواهد شد.براي بررسي علت حادثه از کشتي چيني بازرسي به عمل آمد اما چيني ها اجازه دسترسي مسئولين ايراني را به خدمه کشتي چيني و مصاحبه با آنها را ندادند.

بهرامي، سخنگوي شرکت ملي نفتکش در اين خصوص تصريح کرد:

در ساعت هاي نخست حادثه به دليل اينکه کسي را در محل کشتي نداشتيم نمي توانستيم اطلاعات دقيقي به دست آوريم و وسعت حادثه نيز دريافت اطلاعات را کند کرد و انتظار داشتيم مقامات چيني هر چه سريعتر اقدام مي کردند ولي به دليل تعلل آنها از داخل اقدام کرديم و همچنين بعد مسافت کار را سخت کرده بود.با توجه به اينکه بار کشتي ميعانات گازي بوده است که با کوچکترين جرقه اي احتمال انفجار و آتش سوزي دارد و اين امر روند خاموش کردن را بسيار مشکل کرد.
اولين اقدام ما در صبح چهارشنبه صورت گرفت ولي اقدام موثر ما پنجشنبه شروع شد و به دليل اينکه روند اطفاء شبانه روزي نبود کار بسيار پيچيده و سخت بود. کار با اين محموله سخت تر از خاموش کردن نفت خام بود.براي اطفاء اينگونه حريق ها نمي توان از هلي کوپتر استفاده کرد و از لحاظ فني کشتي هاي آتش خوار که از امروز وارد شدند در اين حريق ها استفاده مي شود ولي درجه بالاي حرارت کار را کند کرد.
اين تصادف بدترين سوانح دريايي بوده است که به لحاظ فني قابل پيشگيري بوده و بايد شرايط بررسي شود.به طور قطع اين دو کشتي مکالمه تلفني داشته اند و ممکن است از نظر زباني منظور هم را نفهميده باشند و يا در محاسبات اشتباه کرده باشند.حادثه هنوز خيلي خام است و بايد بررسي بيشتري صورت بگيرد. دو کشتي داراي جديدترين رادارها و تجهيزات بوده اند و هيچ مشکل تجهيزاتي نداشته اند و احتمال خطاي انساني از سوي يکطرف و يا هر 2 طرف وجود دارد.


منبع:yjc.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/88813/اعزام تيم تکاور براي جستجوي تنها گزينه حضور سرنشينان نفتکش ايراني
بستن   چاپ