8 تکنولوژي و آپشن برروي خودرو هاي وارداتي که در ايران کار نمي کنند!
چهارشنبه 20 دي 1396 - 9:26:39 AM
چه خبر - خودروهاي مدرن و آپشن هايي که در ايران کار نمي کنند

بازار خودروهاي وارداتي ايران به واسطه عدم اتصال اقتصاد کشور با اقتصاد جهاني براي بسباري از مشتريان رهاوردي جز قيمت گران، خدمات پس از فروش اندک و ناکافي و نيز فقدان پاسخگويي مناسب از سوي شرکت هاي توليدکننده نداشته است. اخيرا اين مورد وارد فاز تازه اي شده و بسياري از خودروهاي مدرن و آپشنال به دليل نبود زيرساخت ارتباطي يا فني لازم، تجهيزات ايمني و ارتباطي مدرن خود را روي محصولات وارداتي شان به ايران نصب نمي کنند. اينجا به هشت مورد از اين تکنولوژي هايي مي پردازيم که از همه مهم ترند.
موتور تمام الکتريکي: نمي توان منکر رنجي شد که از ناحيه نبود زيرساخت هاي شارژ خودروي الکتريکي عايد خريداران ايراني مي شود. در دنيايي که در يک بازه زماني پنج ساله تعداد خودروهاي توليدشده برقي به يکباره پنج برابر شده نبود آنها در ايران يک ضعف اساسي است مخصوصا با وجود اين ميزان از آلايندگي در شهرهاي بزرگ کشور. رنو زوئي و فلوئنس دو نمونه از محصولات برقي هستند که در سرتاسر اروپا به فروش مي روند اما خب در ايران فعلا جاي ندارند.

سيستم رهياب جهاني: فوربز به عنوان يک مجله معتبر و پيشرو در حوزه اقتصاد و صنعت و مالي عنوان کرده يکي از 10 تکنولوژي مهم جهان که در صنعت خودرو به کار رفته همين سيستم رهياب جهاني است که دست کل خريداران ايراني خودروهاي خارجي از آن دور مانده است.

سيستم ديد در شب: همين حالا اگر برويد و با پرداخت 355 ميليون تومان مالک يک عدد کراس اوور دي اس 7 کراس بک در تريم اوپرا شويد نمي توانيد از دوربين ديد در شب و سامانه حرکت در شب اين خودرو استفاده کنيد چرا که فقدان هماهنگي علائم رانندگي داخلي و عدم اتصال به سامانه رهياب جهاني باعث مي شود تا نتوانيد چيزي را در شب تشخيص دهيد يا مسير خود را در دل شب بياييد.

سامانه پيشگيري از تصادف: اين يکي خيلي مهم است و مي تواند جان مسافران و راننده را از خطر حتمي نجات دهد چرا که با درک دقيق از شي اي که در مقابل خودرو قرار دارد سريعا روي ترمز تمرکز کرده و ضمن کنترل خودرو سعي دارد به پيشگيري از برخورد اتومبيل ها بپردازد. چند واردکننده بزرگ خودرو به کشور اما محصولات شان را بدون اين آپشن يا با خارج از دسترس کردن آن به مشتريان تحويل مي دهند. در جواب سوالات خريداران هم اين گونه پاسخ مي دهند:
چون در برخي خيابان ها و جاده هاي ايران، در چاه هاي آب و برخي موانع جاده اي مثل دست اندازها به صورت استاندارد نبوده و بارها شاهد بوديم که خودروهاي ژاپني، کره اي و آلماني اين اشکالات ساختاري را به عنوان مانع تلقي کرده اند و باعث ترمز ناگهاني خودرو شده اند. همچنين با توجه به سبک رانندگي ايراني ها مثل تغيير مسير ناگهاني خودروهاي مقابل، سبقت يکباره خودروي مجاور، بدون رعايت فاصله ايمني و يا انحراف موتور سيکلت به مسير جلوي خودرو، وقتي خودرو ترمز اضطراري را فعال کرده است، به علت عدم رعايت فاصله طولي، تصادف شديدي از عقب اتفاق افتاده و عملا مشکلات بيشتري را ايجاد خواهدکرد!!

سيستم رانندگي نيمه خودکار: حتي نيسان ايکس تريل هم به عنوان يک خودروي اقتصادي از اين ويژگي جديد سود مي برد و از سال 2016 آن را در مجموعه ادوات اضافي اش با نام سمي اتوپايلوت (Semi autopailot) ارائه مي کند که در مجموع از طريق شش رادار، دو دوربين جلو و عقب، و حسگرهاي ويژه به راننده کمک مي کند تا مسيرهاي بلند و يک طرفه کنترل خودرو را به راحتي در اختيار بگيرد.

هشدار خروج از خط: فايده اين سيستم آن است که به محض خواب آلودگي راننده و حرکت مواج اتومبيل در بين خطوط، صندلي راننده شروع به لرزيدن مي کند اما چون در ايران اتوبان ها، معابر و جاده ها به شکل استاندارد خط کشي نمي شوند، سيستم مذکور اغلب دچار خطا شده و عملکردي آزاردهنده به بار مي آورد. ب.ام.و سري 5 با وجود استفاده از دوربين ويژن که کمک مي کند راننده در مسير به تصحيح مداوم شيوه رانندگي بپردازد، در ايران بدون اين آپشن عرضه مي شود.

حسگر بيومتريک: اين يکي ربط چنداني به زيرساخت هاي جاده اي ندارد و عدم پيوست ايران به پروتکل هاي جهاني حوزه نت سبب شده تا مالکان ايراني خودروهاي لوکس نتوانند از ويژگي هاي مهم و مفيد اين آپشن مثل رديابي مستمر سلامتي راننده از طريق شرکت يا ورود به خودرو از طريق لمس و عنبيه استفاده کنند.

دوربين هوشمند: رنو تاليسمان همين حالا با اين مشکل رو به رو است و خريدارانش را در ايران از يک آپشن مهم محروم کرده است. همين الان سيستم ويژن به دليل عدم تجهيز جاده هاي ايران به ويژگي هاي مناسب و لازم، روي رنو تاليسمان و رنو کولئوس نصب نمي شود. دوربين پشت آينه خودروهايش قابليت اين را دارند تا تابلوهاي موجود در خيابان را بخوانند و به راننده اعلام کنند. ولي عدم نصب تابلو در محدوده استاندارد در جاده هاي ايران، باعث شده تا اين سيستم نتواند فعاليت دقيقي داشته باشد. همچنين اين دوربين خط هاي روي جاده را اسکن مي کند و رادار خطي خودرو را فعال خواهدکرد.


منبع: روزنامه هفت صبح

http://www.CheKhabar.ir/News/87569/8 تکنولوژي و آپشن برروي خودرو هاي وارداتي که در ايران کار نمي کنند!
بستن   چاپ