چه کسي بايد پاسخگوي افزايش 60 ميليوني قيمت خودرو باشد؟
شنبه 16 دي 1396 - 3:22:16 PM
چه خبر - وزير صنعت بايد درباره تصميم اشتباهش که توقف ثبت سفارش بود توضيح دهد:

محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت را همه به فردي باتجربه حداقل در حوزه بازرگاني و سياستگذاري‌هاي بازار مي‌دانند و بعيد به نظر مي‌رسيد که او چنين تصميمي را براي بازار خودرو و واردات بگيرد. همان هفته‌هاي ابتدايي وزارت بود که وي واردات خودرو را به بهانه منفي بودن تراز تجاري کشور ناشي از افزايش واردات، ممنوع اعلام کرد و بدون مقدمه، سبب شد تا سودهاي ميلياردي به جيب کساني برود که قطعا از ساز و کارها و جلسات اين وزارتخانه بابت ممنوعيت احتمالي ثبت سفارش خبر داشتند.
اين البته تنها باري نيست که ثبت سفارش واردات خودرو و بسته شدن آن، سودهاي ميلياردي به جيب عده‌اي واردکننده و مطلع از تصميمات دولت سرازير مي کند و روند ثبت سفارش هم اين را به خوبي نشان مي‌دهد. اين تصميم اشتباه، اکنون نه تنها سودهاي بادآورده‌اي را نصيب عده‌اي خاص کرده است، بلکه بازار خودروهاي داخلي را هم به آشفته بازاري تبديل کرده که بسياري از اقشار ضعيف و متوسط جامعه هم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته اند. بدون شک، هيچ کس، از واردات خودروهاي لوکس که نمايشگر اختلاف طبقاتي هستند، استقبال نمي‌کند و دفاعي هم از آن ندارد؛ اما اين تصميم اشتباه سبب شد همان طبقات بي ريشه اجتماعي بار ديگر اوج بگيرند و ميلياردها تومان را چند ماهه به جيب بزنند، ضمن اينکه بازار خودروهاي داخلي هم دچار آشفتگي و افزايش قيمت شد.
بيشتر از 5 ماه دولت سايت ثبت سفارش واردات خودرو را بست و واردات را به بهانه جلوگيري از خروج ارز و منفي بودن تراز تجاري متوقف کرد؛ در حاليکه به نظر مي‌رسيد بايد حمايتي از صادرات صورت گيرد تا بتواند دلارهاي خارج شده براي واردات را جبران کند و سودآوري براي کشور داشته باشد، اما نه تنها اين موضوع رخ نداد، بلکه صادرات روز به روز ضعيف‌تر شده و به بهانه جلوگيري از واردات خودروهاي لوکس، اکنون آشفته‌بازاري درست شده است که حتي قيمت خودروهاي داخلي در بازار را هم به شدت افزايش داده است.
در اين ميان، نه وزارت صنعت، نه سازمان حمايت و نه شوراي رقابت، هيچ يک تاکنون واکنشي به اين وضعيت نشان نداده‌اند و آنگونه که بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد، هر نمايشگاه‌دار اتومبيلي هر قيمتي که دلش مي‌خواهد بر روي خودرو مي‌گذارد و به مردم مي‌فروشد. هيچ نظارتي هم بر بازار نيست و تاکنون هيچ پاسخي از سوي وزارت صنعت مبني بر نظارت بر بازار خودروهاي وارداتي و داخلي دريافت نشده است.
اکنون قيمت خودروهاي داخلي به شدت در بازار بالا رفته و بازار سياه براي بسياري از خودروها شکل گرفته، حتي خودروسازان داخلي که طرح‌هاي فروش اعلام کرده‌اند نيز برخي خودروهاي پرطرفدار را در فهرست خودروهاي موجود در طرح‌هاي فروش خود اعلام نکرده و بيشتر همان خودروهايي که هميشه در بازار وجود داشته و قيمت برخي از آنها هم اکنون، در بازار بعضا کمتر از نمايندگي است، وارد طرح‌هاي فروش شده‌اند.
بر همين اساس، خودروهاي لوکس نه تنها در بازار خريد و فروش مي شوند، بلکه بازار خودروهاي داخلي را هم تحت الشعاع قرار داده و اين مصرف کنندگان طبقه ضعيف و متوسط هستند که بايد تاوان تصميمات اشتباه دولت را بدهند.
در اين ميان، برخي نمايشگاهداران خودرو از گراني 450 ميليون توماني برخي از خودروهاي لوکس در بازار خبر مي‌دهند و البته آن را هم غيرمنطقي مي دانند. حتي واردکنندگان خودرو در طرح‌هاي جديد خود قيمت را از 10 تا بعضا 45 ميليون تومان بر روي برخي از مدل هاي خود افزايش داده اند.
اکنون شرايط به نحوي در مورد خودروهاي وارداتي با قيمت متوسط که بيشتر مورد استفاده طبقه متوسط جامعه است، پيش رفته که برخي شرکت هاي وارداتي، به عدم اعمال 50 درصد از افزايش منطقي خودروهاي خود بعد از اعلام تعرفه هاي جديد مي بالند و به عنوان يک امتياز مثبت از آن ياد مي کنند؛ برخي ديگر هم هنوز سايت هاي فروش خود را باز نکرده و هيچ طرحي را براي مشتريان اعلام نمي کنند. گويا آنها مي خواهند تا از فضاي پايان سال هم به نفع خود بهره گيرند و با تقاضايي که در بازار وجود داشته و در برخي موارد به عطش تبديل شده، بهترين بهره را هم ببرند؛ بدون اينکه نظارتي بر روي فروش هاي آنها از سوي سازمان حمايت و شوراي رقابت وجود داشته باشد که چرا فروش خودرو را براي مدت طولاني متوقف کرده اند.

اگر قرار بود تعرفه بالا رود، چرا ثبت سفارش را متوقف کردند؟

يکي از نمايشگاهداران خودرو مي گويد: تصميم اشتباه وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو عده اي را آنقدر پروار کرد که اکنون کل بازار خودرو را کنترل مي کنند و هر طور که بخواهند بازار را مي‌چرخانند؛ به خصوص اينکه برخي واردکنندگان انحصار واردات برخي خودروها را به دست گرفته و به بهانه ارايه برخي سندهاي اصلي و جعلي، تلاش کرده اند که خود را نماينده رسمي کمپاني خارجي نشان دهند، در حاليکه چنين چيزي صحت ندارد و هنوز هستند شرکت هاي وارداتي که از سوي کمپاني مادر، به رسميت شناخته نشده ولي با رانتي که در اختيار دارند، خودرو وارد مي کنند.
وزير صنعت بايد توضيح دهد که چرا اين چنين تصميمي را اتخاذ کرده و اگر قرار بر اين بود که تعرفه به اين ميزان بالا رود، چرا 5 ماه سايت ثبت سفارش بسته شده بود؛ در حاليکه اکنون بسياري از واردکنندگان با راه و چاهي که خود مي دانند، خودروها را با تعرفه هاي قبلي ترخيص کرده ولي در بازار به قيمت جديد مي فروشند.
قيمت هايي که از سوي شرکت هاي وارداتي به صورت رسمي اعلام شده، در بازار با نرخ هاي بالاتري به فروش مي رسد و وقتي شرکت واردکننده که عرضه کننده عمده آن خودرو هم به شمار مي رود، قيمت را تا 45 ميليون تومان افزايش مي دهد، قطعا بازار تا 60 ميليون تومان افزايش را هم تجربه خواهد کرد و هيچ کس هم پاسخگو نيست که چرا مردم بايد اين خودروها را با قيمت بالاتري خريداري کنند؛ مگر اصولا با اين تعرفه ها، هنوز خودرويي وارد کشور شده است که بخواهد با تعرفه جديد قيمت‌گذاري شود.
هم اکنون قيمت خودروهاي داخلي نيز افزايش يافته و در بخشنامه‌هاي جديد خودروسازان داخلي نرخ ها به شدت افزايش يافته است؛ به خصوص اينکه خودروسازان داخلي کمتر خودروهاي وارداتي دارند ولي با پيش دستي، قيمت ساير توليدات خود را هم در کنار مونتاژي ها به شدت افزايش داده اند.

-سوزوکي ويتارا اتومات کلاس 9، 139 ميليون و 74 هزار تومان
-سوزوکي ويتارا اتومات کلاس 10، 147 ميليون و 74 هزار تومان
-هايماS7 اتومات 79 ميليون و 229 هزار تومان
-هايما S7 توربو 95 ميليون و 74 هزار تومان
-دانگ فنگ H30CROSS 45 ميليون و 524 هزار تومان
-رنو کپچر 118 ميليون و 926 هزار تومان
-تندر 90 اتوماتيک 47 ميليون و 485 هزار تومان
-رانا ال ايکس 36 ميليون و 673 هزار تومان
-پژو 2008 معادل 103 ميليون و 994 هزار تومان
-پژو 508 معادل 189 ميليون تومان
-پژو پارس اتوماتيک 45 ميليون و 331 هزار تومان
-پژو 206 تيپ دو 33 ميليون و 844 هزار تومان

در نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو است.

-کيا سراتو 2000 اتوماتيک آپشنال 104 ميليون و 158 هزار تومان
-کيا سراتو 2000 اتوماتيک 96 ميليون و 145 هزار تومان
-چانگان اتوماتيک 69 ميليون و 57 هزار تومان
-آريو 1600 دستي 49 ميليون و 745 هزار تومان
-تيبا دوگانه سوز 27 ميليون و 34 هزار تومان
-تيبا دو 27 ميليون و 916 هزار تومان
-پرايد 111 معادل 21 ميليون و 243 هزار تومان
-ساينا 28 ميليون و 900 هزار تومان

در نمايندگي هاي مجاز سايپا است که قطعا بازار آزاد افزايش قيمت بيشتري را تجربه مي کند.

-هيوندايي I20 در نمايندگي هاي مجاز 96 ميليون تومان
-هيوندايي اکسنت 107 ميليون تومان
-النترا 155 ميليون تومان
-سوناتا199 ميليون تومان
-توسان 204 ميليون و 900 هزار تومان
-سانتافه 249 ميليون تومان
بنز CLA200 فول 2016 در بازار 790 ميليون تومان
بنز CLA45 فول 2016 در بازار 720 ميليون تومان
بنز CLA45 فول 2017 معادل 780 ميليون تومان
بنز E200 مدل 2016 در بازار 590 ميليون تومان

هر دستگاه تيوولي 112 ميليون تومان
تيوولي اليت 112 ميليون تومان
سانگ يانگ پريميوم 150 ميليون تومان


منبع:mehrnews.com

http://www.CheKhabar.ir/News/87312/چه کسي بايد پاسخگوي افزايش 60 ميليوني قيمت خودرو باشد؟
بستن   چاپ