انگار نويد محمدزاده با تماشاگران يا کارگردان لج کرده است
سه شنبه 12 دي 1396 - 7:19:45 PM
چه خبر - تئاتر ميلياردي اليور توئيست از کجا تامين مالي مي‌‎شود؟

تئاتر ميلياردي اليور توئيست از کجا تامين مالي مي‌‎شود؟نمايش اليور توئيست که با سرمايه ميلياردي و با حضور دو بازيگر سينماي ايران روي صحنه رفته، اين پرسش را پيش آورده که چنين پروژه‌هايي با عدم منطق اقتصادي چگونه روي صحنه مي‌روند و همه نهادهاي مسئول با اين پروژه‌هاي همکاري ويژه‌اي دارند؟ در کنار اين پرسش، اهالي تئاتر درباره بر هم زدن قواعد اقتصادي تئاتر ايران سخن مي‌گويند و برخي مي‌پرسند، آيا اين وضعيت در بلندمدت به نفع تئاتر ايران است؟
مهناز افشار، آتيلا پسياني، سعيد چنگيزيان، هوتن شکيبا، اميرکاوه آهنين‌جان، داريوش موفق، نويد محمدزاده و با همراهي بيش از صد بازيگر و هنرجوي نوجوان اين ترکيب تئاتر اليور توئيست به کارگرداني حسين پارسايي است که اکنون نه مقام مسئول تئاتر يا مديرکل نمايش خانگي سازمان سينمايي، بلکه در قامت يک صحنه‌گردان تئاتر ظاهر شده است. داستانِ دومين رمان چارلز ديکنز براي اغلب مردم آشناست و به شيوه‌هاي مختلفي اجرا شده که در اجراي کنوني و موزيکال در تالار وحدت روي صحنه مي‌رود.تئاتر ميلياردي اليور توئيست از کجا تامين مالي مي‌‎شود؟
به گفته خود عوامل، کار اقتباسي از رمان ديکنز و آهنگسازي ليونل بارت است؛ اما با اندکي جستجو مي‌توان دريافت که تئاتر اليور توئيست، يک برداشت خام‌دستانه از فيلم «اليور! / Oliver!» اثر کارول ريد کارگردان انگليسي و محصول سال 1968 است که در فضاي مجازي در دسترس است و تماشاگران تئاتر حسين پارسايي مي‌توانند با ديدن اين فيلم از ميزان خلاقيت و دستاوردهاي هنري تئاتر اليور توئيست لذت ببرند و بابت بليت 90 هزار توماني که خريده‌اند، افسوس بخورند.
مهناز افشار در اين تئاتر پايين‌تر از همان سطح متوسطي که در اين سال‌ها در سينماي ايران ظاهر شده، روي صحنه حضور مي‌يابد و شايد اين مسأله به درک ناصحيح اين بازيگر نسبت به مديوم تئاتر و تفاوت‌هاي اين مديوم با مديوم سينما باشد.نويد محمدزاده که اصالتاً جزو بازيگران تئاتر است و از صحنه تئاتر به سينما آمده، اما دور از انتظار ظاهر مي‌شود و اثري از بازي هميشگي‌اش نيست، به گونه‌اي که انگار با تماشاگر يا کارگردان اثر لج کرده باشد و بخواهد بازي کند!
سواي داستان و سطح بازي ها، آنچه تماشاگر غيرحرفه‌اي تئاتر که مخاطب اصلي اين تئاتر بوده را تحت تأثير قرار مي‌دهد، دو موضوع است؛ نخست به خدمت گرفتن مهناز افشار و نويد محمدزاده است که با توجه به پيشنهادهاي سينمايي به آنها، بازيگران گرانقيمتي محسوب مي‌شوند و حتي اگر با تهيه کننده و کارگردان اين تئاتر راه آمده باشند نيز بعيد است رقم اندکي براي صرف وقت قابل توجه -دست کم به اندازه يک پروژه سينمايي- براي اين تئاتر دريافت کرده باشند!
موضوع ديگري که حتي برخي تماشاگران حرفه‌اي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد، دکور بسيار عظيمي است که احتمالاً يکي از بهترين دکورهاي يک دهه اخير نمايش‌هاي روي صحنه رفته ي ايران محسوب مي‌شود. براي ساخت اين دکور حتماً تلاش شده و در کنار آن، براي حجم بالاي لباس و جزئيات هزينه قابل توجهي صورت پذيرفته که در نوع خود کم‌سابقه است و برخي از سوابق تئاترهاي اينچنيني نظير تئاتر «آمديم، نبوديد، رفتيم» به کارگرداني رضا حداد و با بازي مهناز افشار، هانيه توسلي و شماري ديگر از بازيگران شناخته شده را يادآور مي‌شود.
در روزهاي اخير، برخي رسانه‌ها از هزينه 2٫5 ميليارد توماني توليد اين تئاتر سخن به ميان آورده‌اند که رقم بسيار قابل توجه است و اگر مجموع بليت‌هاي 90 هزار توماني اين تئاتر را منهاي هزينه اجراي سانس‌‍‌هاي تالار وحدت و منهاي هزينه دستمزد بازيگر، دکور و لباس کنيم، نمي‌توان منطق اقتصادي براي اين تئاتر متصور شد و به همين دليل، ابهام‌ها درباره اينکه چگونه برخي اوقات چنين آثاري توليد مي‌شود، افزون شده است!
با گذر از اين پرسش قديمي که «تئاتر يک کالاي فرهنگي لوکس است يا يک امکان عمومي؟» و اينکه اهالي تئاتر در اين زمينه چه نقشي دارند، وقتي تهيه کنندگان و کارگردان‌هاي پرنفوذ توان گرفتن تبليغات شهري براي آثارشان را ندارند و حتي آثار امثال کيميايي نيز چنين امکاناتي را به دست نمي‌آورند، تبليغات شهري براي تئاتر «اليور توئيست» اين پرسش را پيش آورده که واقعاً پشت اين تئاتر چه خبر است؟!


منبع: tabnak.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/87053/انگار نويد محمدزاده با تماشاگران يا کارگردان لج کرده است
بستن   چاپ