چه کساني در فضاي مجازي مي توانند پادشاه و ملکه شوند؟
سه شنبه 14 آذر 1396 - 5:41:21 PM
چه خبر - نا گفته هاي عدد فالوورهاي چهره هاي سرشناس

با نگاهي به تعداد فالوور هاي هنرمندان ايراني و خارجي از جهات مختلف به تفاوت هاي حائز اهميتي برخواهيم خورد. که البته به نظر نگارنده تعداد فالوورها تنها نشان دهنده يک عدد نيستند, بلکه مي توانند بيانگر برخي نکات فرهنگي نيز باشند. يکي از تفاوت هاي ساده و واضح بين تعداد فالوورهاي هنرمندان ايراني و خارجي را ميتوان با بررسي حرفه آن ها دريافت, در ايران معمولا بازيگران پر طرفدار تر از خواننده ها و يا موزيسين ها هستند, ولي در مورد هنرمندان غربي عکس اين قضيه صدق مي کند.

صفحه شخصي سلنا گومز پر طرفدارترين چهره اينستاگرام

صفحه شخصي سلنا گومز پر طرفدارترين چهره اينستاگرام

شايد در نگاه اوليه و ظاهري بتوان چنين حدسي زد که از آن جايي که هنرمندان غربي براي خلق اثار موسيقايي متنوع دست باز تري دارند, همين مساله موجب جذب مخاطبان بيشتر شده است, اما با بررسي بيشتر مي توان به دلايل بيشتري براي اين موضوع دست يافت. به عنوان مثال در ايران اغلب چهره هاي مشهور حاشيه ساز, که تعداد زيادي از پست هاي شان به عکس هاي آتليه اي و يا شيک از خودشان باشد, فالوورهاي زيادي دارند. حتي اگر مدتي طولاني از فضاي بازيگري و خلق اثر هنري به دور بوده باشند, و يا آنکه از همان اول اساسا شايد چهره مطرحي در بازيگري نبوده اند.

ملکه هاي اينستاگرام

ملکه هاي اينستاگرام

نقطه مقابل اين قضيه چهره هاي سرشناس و موفق و پرکار بازيگري هستند که تعداد فالوورهاي شان نسبت سابقه کار هنري و يا حتي جايگاه شان در اين عرصه عدد درخور و شايسته اي را نشان نمي دهد. به عنوان مثال مي توان از هديه تهراني نام برد. بازيگري که علاوه بر کارنامه درخشان هنري همچنان در عرصه بازيگري حضور درخشاني دارد. و از طرفي فعاليتش محدود به بازيگري نمي باشد و براي محيط زيست نيز گام هاي بلندي برداشته است. اما با توجه به سابقه هنري وي تعداد فالوورهايش عددي که درخور محبوبيت اين هنرمند باشد را نشان نمي دهد.

اينستاگرام هديه تهراني

اينستاگرام هديه تهراني

بر کسي پوشيده نيست که در حال حاضر افرادي در فضاي مجازي مشهور شده اند که, اساسا هنر خاصي از خود تا کنون نشان نداده اند و تنها با جريان سازي در اين فضا توانسته اند, به تعداد زيادي طرفدار دست يابند.

شايد از مجموع اين مباحث مطرح شده بتوان چنين نتيجه گرفت که, در واقع پرچمدار شدن در فضاي مجازي ايران به صرف شهرت و سابقه کار هنري به دست نمي آيد, البته اين به آن معني نيست که اين عوامل بي تاثيرند و يا اينکه هر چهره ي مشهوري که در فضاي مجازي پر طرفدار است به صرف حاشيه سازي و يا جذابيت هاي بصري که در صفحه اش ايجاد مي کند اين محبوبيت را توانسته به دست بياورد. مقصود اصلي اين است که علاوه بر اين مسائل, جريانات ديگري هم در جذب طرفدار در فضاي مجازي دخيل هستند, که شايد نشات گرفته از تاثيرات فرهنگي و يا خلاقي مطلوبي نباشند. شايد اگر برخي از ستارگان مي توانستند به صرف صحبت درباره مسائل اجتماعي و يا آثاري که در آن ها بازي کرده اند, به تعداد مطلوب دنبال کننده دست يابند, پست هايي با ارزش محتوايي بيشتر به اشتراک مي گذاشتند. اين نکته بارها از سوي برخي از بازيگران مطرح شده است که بسياري از کارگردان ها به تعداد فالوورهاي بازيگران براي انتخاب آن ها توجه مي کنند. از سويي ديگر اين خود ما, مردم هستيم که انتخاب ميکنيم چه کساني در فضاي مجازي قدرت يابند. به هر حال اگر براي فرهنگ و هنر و جامعه کشورمان ارزش قائليم و خواستار تعالي آن هستيم بهتر است در رفتارمان در فضاي مجازي و ارزش بخشي به افراد دقت نظر بيشتري به عمل آوريم.


منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/85024/چه کساني در فضاي مجازي مي توانند پادشاه و ملکه شوند؟
بستن   چاپ