چرا بايد اصغر فرهادي و بازيگرانش نامرئي شوند ؟
دوشنبه 13 آذر 1396 - 9:41:03 AM
چه خبر - نشست خبري فيلم همه مي دانند

بنابر اعلام خبرگزاري افه، اصغر فرهادي، کارگردان و سينماگر ايراني برنده دو جايزه اسکار که آخرين اثر خود يعني فيلم «همه مي‌دانند» را با نقش‌آفريني خاوير باردم ساخته است، در نشستي در مرکز کنده دوکه مادريد با حضور جمعي از کارگردانان و بازيگران هنرهاي نمايشي اسپانيا، گفت:
«فيلمي که در آن فقط کارگردان ديده شود، کارکرد ندارد، بلکه کارگردان بايد در اثر خود نامرئي باشد. هر اندازه حضور کارگردان کمتر باشد، فضاي بيشتري براي بيننده وجود دارد.»


صحبت زياد فرهادي با باردم در جريان فيلمبرداري

او در مورد خاوير باردم هنرپيشه اسپانيايي اين فيلم تاکيد نمود که وي، متعلق به نژاد بازيگراني است که فاصله با شخصيت را کاملا حذف مي‌کند و هر ثانيه بايد به آنچه که اجرا مي‌کند، معتقد باشد.
فرهادي افزود:
«باردم، بازيگري است که مجبور شدم با او بيشترين صحبت را حتي تا آخرين پلان فيلم داشته باشم.»
باردم به نوبه خود تصريح نمود که بازيگر نيز بايد با تسليم خود به تخيل، به نوعي ناپديد شود. آشکار است که با آنچه که داري، کار مي‌‌کني‌، اما مهم است که جرات داشته باشيم و جهش خيالي بکنيم.
فرهادي در باره دليل ساخت فيلم «همه مي‌دانند» که فيلمبرداري آن 14 هفته به طول انجاميد، گفت:
«منشا ساخت اين فيلم به سفري برمي‌گردد که 12 سال پيش به جنوب اسپانيا داشتم و هنگامي بود که خيابان ها پر از تصاوير يک دختر بچه گم شده بود که او را به گروگان گرفته بودند.»
اين کارگردان ايراني در مورد شخصيت باردم در اين فيلم، تاکيد کرد که وي مردي بيگناه، معمولي‌ و گرفتار وضعيتي دشوار است.


شيوه کارگرداني اصغر فرهادي

محتواي اين فيلم که تاکنون فقط خلاصه‌اي از آن منتشر شده، در مورد زني است که به همراه خانواده از بوئنوس آيرس آرژانتين به دهکده زادگاه خود براي شرکت در يک مراسم عروسي‌ سفر مي‌کند، اما آنچه که بايد ديدار کوتاه خانوادگي باشد، به خاطر وقايع پيش بيني‌ نشده‌اي، تغيير مي‌يابد.
اين فيلم، يک درام خانوادگي است که افزون بر باردم، بازيگران ديگري نظير پنلوپه کروز، ريکاردو دارين، ادواردو فرناندز و باربارا لني در آن نقش آفريني مي‌کنند.
به رغم اينکه اين فيلم به زبان اسپانيولي فيلمبرداري شده، براي فرهادي هيچ مشکلي‌ ايجاد نکرده است. او در اين مورد با يادآور شدن اينکه فيلم‌هايي که او بيشترين الهام را از آنها گرفته، فيلم‌هايي بودند نظير «راشومون» از کوروساوا که به زبان ديگر هستند، خاطرنشان ساخت که همه چيز را مي‌شود در دو کلمه خشونت و محبت خلاصه کرد.
فرهادي افزود:
«کارگرداني به معني‌ دانستن بيشتر از ديگران نيست، من بايد حرف ديگران را نيز گوش کنم. اين نيست که ندانم کارم را چگونه انجام دهم، بلکه به صحبت با بقيه اعتماد دارم، اگر فقط يک متن را اجراا کنيم، خسته کننده است.»


وضعيت خوب زنان در سينماي ايران

اين کارگردان ايراني در باره پرسشي در مورد تبعيض عليه زنان در سينما، تاکيد نمود که در ايران، وضعيت بسيار متفاوتي با بقيه جهان در اين زمينه وجود دارد. او تاکيد کرد:
«بر روي زنان، فشارهاي بسياري از نحوه لباس پوشيدن گرفته تا حقوق اجتماعي وجود دارد، اما به رغم همه آنها، نتايج ويژه‌اي کسب کرده‌ا‌ند. در ايران، زنان به نسبت مردان فعال‌تر هستند، ما عکاسان و کارگردانان زن بسيار خوب‌ و بيشتر از ديگر کشورها داريم.»
با اين حال وي تاکيد کرد که در جهان سينما به طور کلي، قدرت در دستان مردهاست که باعث مي‌‌شود که رفتار با زنان، اغلب از کليشه‌ها خارج نشود.


منبع: irna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/84890/چرا بايد اصغر فرهادي و بازيگرانش نامرئي شوند ؟
بستن   چاپ