نمايشي که سالار عقيلي با هر بار ديدنش اشک ريخت
دوشنبه 6 آذر 1396 - 1:58:58 PM
چه خبر - سالار عقيلي در چشم شب روشن

مهرداد راياني مخصوص کارشناس مجري بخش تئاتر «چشم شب روشن» شنبه چهارم آبان ميزبان سالار عقيلي خواننده و خيرالله تقياني پور کارگردان نمايش «کلنل» براي گفتگو درباره نقش موسيقي ايراني در تکامل نمايشنامه ايراني بود.
عقيلي در ابتدا با تسليت به بازماندگان زلزله دردناک غرب کشور و مردم کرمانشاه، از خداوند براي اين مردم صبر آرزو کرد. او که کارشناسي بازيگري دارد، درباره حضورش در يک نمايش صحنه اي توضيح داد:
«همه هنرها به هم مربوط هستند. حتي يک خطاط زمان خلق اثر هنري خود به موسيقي گوش مي دهد. تحريرهايي هم که ما در موسيقي ايراني داريم و مردم با عنوان چهچه آن را مي شناسند، به معناي نوشتن است. در حقيقت ما با آواز داريم مي نويسيم.»
اين خواننده موسيقي سنتي تأکيد کرد:
«من کلاس‌هاي خوشنويسي را هم خدمت استاد کوهستاني آغاز کردم. با او که گفتگو کردم، مي گفت آواز و خط عين هم هستند. تمام هنرها به هم متصل و پيوسته و مکمل يکديگر هستند و نمي شود آنها را از هم جدا کرد. وقتي موسيقي در يک تئاتر قرار مي گيرد آن را تکميل مي کند. موسيقي فضا را براي مخاطب تلطيف مي کند؛ به نوعي که اصلا متوجه نمي شود چه زماني نمايش شروع و چه زماني تمام شد.»
او به بحثي که با کامبيز روشن روان داشته اشاره و تصريح کرد:
«من زماني که دانشجو بودم، از سر کلاس هاي تئاتر، يواشکي مي رفتم و در کلاس هاي موسيقي شرکت و از صحبت هاي استاد روشن روان تلمذ مي کردم. ايشان مي گفت ما در يک فيلم سينمايي حدود 55 دقيقه موسيقي داشتيم ولي شما آن را نمي شنيديد، آنقدر که در بطن کار چفت شده بود.»
خواننده قطعه «ايران جوان» يادآور شد:
«موسيقي با هر کدام از هنرهاي تئاتر، سريال يا فيلم سينمايي که تلفيق شود مي تواند نتايج مثبتي به همراه داشته باشد.»
در ادامه تقياني پور نيز اظهار کرد:
«نمي شود از موسيقي سنتي در نمايش ايراني حرف زد و اسم آقاي عقيلي را ناديده گرفت. موسيقي عنصر لاينفک نمايش ايراني است. مثلا در تعزيه، خيمه شب بازي، تخت حوضي، نقالي، پرده خواني و... موسيقي آوازي نقش بسزايي دارد. ما هم سعي کرديم در «کلنل» که تا انتهاي اين هفته در سالن اصلي تئاترشهر روي صحنه است، اين بخش موسيقي را به شکل ديگري ادامه بدهيم. آقاي عقيلي دستي بر آتش تئاتر دارد و ما هم طرح و متن را برايش فرستاديم. او که خودش را عضوي از خانواده تئاتر مي داند، سر تمرين ها هم تشريف آورد. بعد هم جناب آقاي زرين را براي آهنگسازي معرفي کرد.»
عقيلي در اين خصوص گفت:
«قبل از «کلنل» به کارگرداني آقاي تقياني و با بازي زيباي بازيگران اين اثر، پيشنهاداتي به من شده بود. اما به قدري از اين کار خوشم آمد که دوست داشتم اين نمايش را پنج بار ببينم. تا به حال چهار بار که آن را تماشا کرده ام و فقط يک بار ديگر مانده است.کاري مثل «کلنل» تفکربرانگيز و البته غمگين است و خود من هر چهار باري که به تماشاي آن رفتم، گريه ام گرفت. بازيگراني چون خانم مونا فرجاد هم که در اين اثر بازي مي کنند هر شب گريه مي کنند. برايم سوال بود نکند از اشک مصنوعي استفاده مي کنند اما ايشان به من گفت اين بازي خودشان است و هرشب واقعا گريه مي کنند و اين همذات پنداري مخاطب را هم به همراه داشت.»
او همچنين درباره قطعه «در زير آوار» توضيح داد:
«اين اثر را به داغ ديدگان زلزله اخير تقديم کرده‌ام و کاري از شايان کريمي با شعري از سعيد رمضاني است. ما 9 سال پيش براي کنسرت به طاق بستان در کرمانشاه رفته بوديم. مردم آنجا خيلي به ما محبت کردند، لطف داشتند و مهمان نواز بودند. واقعا وقتي اين اتفاق افتاد اندوهگين شدم. شايد هنرمندان از نظر مالي آنقدر بضاعت نداشته باشند که بتوانند کمک هاي آنچناني کنند و من گفتم با هنرم کاري کرده باشم.»
در پايان صالح علا نيز بيان کرد:
«هر بار با آقاي عقيلي برخورد دارم، مي بينم بيشتر از آن چيزي هستند که من فکر مي کردم.»


منبع: khabaronline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/84439/نمايشي که سالار عقيلي با هر بار ديدنش اشک ريخت
بستن   چاپ