افراد معروف و باکلاس در رستوران چگونه رفتار مي کنند؟
يکشنبه 21 آبان 1396 - 6:27:14 PM
چه خبر - راهنماي آداب و معاشرت در رستوران

پيشخدمت رستوران بودن کاري بسيار دشوار است. تنها در يک شب کارمندان بايد به افراد بسياري خدمات ارائه دهند، بيشتر اين افراد گرسنه هستند و بعضي از آنها نيز کمي بي ادب! کارمندان رستوران معادل يک ماراتن بايد بين ميزهاي مشتريان و آشپزخانه راه بروند و در اين مسير ممکن است با انواع سفارشات و ماجراهاي مختلف دست و پنجه نرم کنند.
براي اينکه بدانيد چه در سر کارمند رستوراني که به آنجا مي رويد مي گذرد امروز مي خواهم بر اساس گفته هاي همين افراد نکاتي را به شما آموزش دهم. پس با دقت اين مقاله را مطالعه کنيد تا ببينيد چه رفتارهايي براي آنها آزار دهنده است و چگونه مي توانيد يک مشتري باکلاس و متشخص باشيد.

رفتار خوب هيچ خرجي ندارد

با پيشخدمت يا هرکسي که به شما خدمات ارائه مي دهد مانند يک فرد عادي يا کسي که با شما آشناست صحبت کنيد. چون اين فرد به شما خدمات ارائه مي دهد دليل نمي شود فکر کنيد خدمتکارتان است. خيلي ساده است وقتي شما با کسي خوب رفتار مي کنيد او نيز با شما به خوبي رفتار خواهد کرد. چون پول غذايي که مي خوريد را مي دهيد دليل نمي شود همه افراد حاضر در رستوران را کارمند خود بدانيد. مثلا وقتي به آرايشگاه مي رويد هم براي آرايشگر خود هم بشکن مي زنيد تا کارش را زودتر انجام دهد؟ مسلما چنين کاري نمي کنيد.

نامشان را حفظ کنيد

يک پيشخدمت خوب هميشه در ابتداي کار خود را کامل معرفي مي کند و شما هم بايد نهايت تلاش خود را بکنيد تا آن را به خاطر بسپاريد. اگر متوجه نامشان نشديد هيچ ايرادي ندارد مي توانيد از او نامش رابپرسيد و الته نام خود را نيز بگوييد. مدتي را قرار است در کمپاني ( بله رستوران نيز يک نوع کمپاني است ) آنها باشيد پس چرا آنها را نشناسيد؟ پيشخدمت ها به کساني که نظرشان را جلب کنند بهتر کمک مي کنند براي مثال حتي در انتخاب غذا ممکن است کمکتان کنند و يا غذاي شما را خارج از صف سرو کنند.

به خاطر داشته باشيد که آنها هم خسته هستند

کار کردن در رستوران مي تواند فوق العاده خسته کننده باشد و براي پيشخدمت بسيار مهم است که شما به او توجه داشته باشيد. البته پيشخدمت هاي مدرن نيز ابتدا اين آموزش را مي بينند تا به مشتريان دوستانه رفتار کنند اين کار را هم براي خودشان راحت مي کند هم براي مشتري پس شما نيز گارد نداشته باشيد. کارمندان رستوران گاهي بي وقفه مشغول کار هستند و يک لبخند و رفتار دوستانه از شما مي تواند کلي انرژي به آنها منتقل کند.

در مقابل پيشخدمت ها مغرور نباشيد

احترام گذاشتن به همه نشانه شخصيت شما است اما چون خودتان از دفتر کارتان به رستوران آمده ايد نبايد فکر کنيد کسي که در حال خدمت رساني به شما است دون پايه است. بسياري از کارمندان رستوران ها افرادي هستند که خود در حال تحصيل هستند و به عنوان کاري پاره وقت اينجا مشغول هستند. البته پيشخدمت هاي حرفه اي نيز هستند که دوره هاي آموزشي پيشرفته مي بينند و مدرک دريافت مي کنند. هيچ وقت به خود اجازه ندهيد رفتارتان به خاطر شغل يک فرد دچار تغيير شود شما همه چيز را نمي دانيد.

دستور پخت را در سفارش تغيير ندهيد

هنگام سفارش غذا سعي کنيد تا جاي ممکن همان چيزي که در منو مي بينيد را درخواست کنيد بعضي آنقدر تغييرات ايجاد مي کنند که آشپز مجبور است به کل غذايي ديگر را آماده کند. آشپز و دستيارانش آموزش هاي بسياري ديده اند تا بتوانند غذايي مناسب را آماده ارائه به مشتري کنند. اگر از عناصر به کار رفته در غذا خوشتان نمي آيد پس بهتر است آن را سفارش ندهيد.

تقاضاي نمک بيشتر نکنيد

البته در بيشتر رستوران ها يک ست نمک و فلفل روي ميز قرار دارد ولي اگر به رستوراني رفتيد که نمک و فلفلي در کار نبود فکر نکنيد خودشان فراموش کرده اند بلکه قانون آنجا چنين است. برخي سرآشپزان با توجه به اينکه خود مي دانند چقدر بايد به غذا چاشني زد قرار دادن نمک سر ميز را ممنوع مي کنند. با اين حال اگر از مشترياني هستيد که مي خواهند فشار خون خود را بالا ببرند مشکلي نيست مي توانيد از پيشخدمت نمک بخواهيد.
اگر نمک سر ميز نبود قبل از درخواست آن ابتدا غذاي خود را بچشيد. با اين کار حداقل مي توانيد براي پيشخدمت توضيح دهيد کداميک از عناصر بشقابتان نياز به چاشني بيشتري دارد.

به خارج منطقه راحتي خود قدم بگذاريد

به عنوان مشتري گاهي به پيشخدمت اعتماد کنيد، ممکن است گاهي پيشخدمت به شما پيشنهاد دهد چيزي ديگر را انتخاب کنيد اشکالي ندارد خود را به دست او بسپاريد. ترس از امتحان کردن چيزي متفاوت را کنار بگذاريد اين کار لذت خودتان از تجربه رستوران را نيز بيشتر مي کند.
تا به حال از خود پرسيده ايد چرا به رستوران مي رويد؟ رستوران رفتن تنها براي سير شدن نيست بلکه به آنجا مي رويم تا چيزي بخوريم که معمولا در خانه نمي خوريم. نمي گويم هر بار چنين کاري کنيد اما گاهي خودتان نيز مي توانيد پيشنهاد پيشخدمت را بخواهيد يا به حرفه او گوش دهيد.

ارتباط چشمي

بسياري از پيشخدمت ها هنگام دريافت سفارش مشتري متوجه مي شوند او هيچ ارتباط چشمي برقرار نمي کند و اين را يک بي احترامي قلمداد مي کنند. واقعا چنين کاري اينقدر سخت است؟ داستين هافمن در فيلمه مرد باراني نيستيد که به پاهاي خودتان خيره شويد! پس به صورت و چشمان کسي که مي خواهد سفارش بگيرد نگاه کنيد.

بخواهيد تا بدست بياوريد

يکي از کارهاي احمقانه اي که مي توان در رستوران انجام داد اين است که خواسته خود را نگوييد. شايد پيشخدمت قادر نباشد هر آنچه مي خواهيد را مهيا کند اما شما هم تا نپرسيد متوجه نمي شويد. سوالي که مي خواهيد بپرسيد را بسنجيد که آيا شدني است و چقدر زمان از کسي که مي خواهد انجامش دهد مي گيرد. تنها کافي است با لبخند خواسته خود را مطرح کنيد.

بشقاب ها را روي هم نگذاريد

اجازه دهيد پيشخدمت کار را بکند. با روي هم گذاشتن بشقاب ها کمکي به او نمي کنيد، پيشخدمت ها سيستم ويژه خود را در جمع آوري ميز دارند و با اين کار او را گيج مي کنيد. اگر دست پيشخدمت به بشقابي نمي رسيد مي توانيد کمکش کنيد در غير اين صورت بعد از خوردن غذا راحت بنشينيد و از صحبت کردن با دوستان و خانواده لذت ببريد مي توانيد از پيشخدمت نيز تعريف يا تشکر کنيد که نشانه با شخصيت بودنتان است.

بازخوردتان از غذا را بيان کنيد

کارمندان رستوران از اينکه مشتري به آنها بگويد از غذا لذت برده خوشحال مي شوند. اين کاملا طبيعي است شما در هر کاري هم که باشيد با دريافت بازخوردي مثبت احساس خوبي خواهيد کرد. در با کلاس ترين حالت ممکن مي توانيد يک يادداشت براي سرآشپز بفرستيد و از او بابت غذايش تشکر کنيد. انجام اين کارها نشان دهنده شخصيت بالاي شما است و مي توانيد اين را به مهماني که با خود به رستوران برده ايد هم نشان دهيد .

انعام دادن

مسلما شما وقتي به بيمارستان ميرويد به پرستار انعام نمي دهيد! اگر به رستوران رفتيد و از سرويس خوب آنجا راضي بوديد مي توانيد قدرداني خود را با لبخند و يک تعريف نشان دهيد انعام دادن کمي خارج از کلاس است. در برخي از رستوران ها هنگام حساب ميز به شما پيشنهاد داده مي شود اگر از کاره خدمه راضي بوديد مقداري را هم به عنوان انعام بپردازيد در چنين شرايطي مي توانيد قدردان بودن خود را با پول نشان دهيد. يک نکته مهم اگر از شما چنين چيزي خواسته شد حتما مجبور به پرداختش نيستيد پس زير بار زور هم نرويد.

بشکن زدن

هرگز و هرگز و هرگز براي پيشخدمت بشکن نزنيد. اين کار يک گستاخي بزرگ است و هرگز نمي تواند نشان دهنده استايل بالاي شما باشد بلکه فکر ديگري درباره تان مي کنند و مسلما پيشخدمت در ذهنش چند فحش حسابي هم نثارتان خواهد کرد.


منبع : bedunim.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/83456/افراد معروف و باکلاس در رستوران چگونه رفتار مي کنند؟
بستن   چاپ