چرا قدرت موتور خودرويتان به تدريج کاهش پيدا مي کند؟ + راهکار هاي ساده
شنبه 13 آبان 1396 - 2:07:20 PM
چه خبر - راهکارهايي براي افزايش قدرت موتور خودرو

ضعيف شدن عملکرد خودرو در طي زمان، يکي از آشناترين اتفاقاتي است که تمام رانندگان آن را تجربه کردند. به هر حال هرچه کارکرد خودرو بيشتر شود، مسلما با استهلاک بيشتر قطعات آن، نمي‌توان مانند هنگامي که صفر کيلومتر بوده است، عملکرد خوبي از آن شاهد بود. ولي آيا به دلايل اين اتفاق فکر کرده‌ايد؟

احتمالا در سرويس‌هاي دوره‌اي فقط بخشي از خودرو (روغن موتور، فيلتر هوا و ...) بررسي مي‌شود. معمولا مقصر کاهش عملکرد و قدرت خودرو در بخشي از پيشرانه يا قطعات مربوط به آن است. در ادامه به 10 مورد که بيشترين دخالت را در ضعيف شدن عمکلرد پيشرانه دارند، بررسي مي‌کنيم.

مواردي که بررسي مي‌کنيم براي دوست‌داران خودرو و مباحث فني آن، کاملا آشنا هستند؛ ولي براي ساده کردن درک اين موارد، هر مرحله را قدم به قدم از ساده به مشکل و مشکلاتي که تعمير آن‌ها بي دردسر است تا مسائلي که نيازمند تعمير اساسي است، توضيح مي‌دهيم. شايد با درک اين موارد، از اين به بعد برخي از تعميرات خودرو را خودتان انجام دهيد.

براي بررسي مواردي که باعث کاهش قدرت و عملکرد خودرو مي‌شوند، چهار دسته‌بندي مشخص کرديم: قطعات مربوط به هوارساني، سوخت، تراکم موتور و شمع‌ها. همانطور که مي‌دانيد، رفع مشکل هوارساني به موتور و تعويض فيلتر هوا، يکي از ساده‌ترين راه‌هاي زنده کردن طراوت پيشرانه و نفس کشيدن آن است. سيستم اگزوز و سيم گاز نيز مي‌توانند مشکلات بزرگي ايجاد کنند؛ بخصوص مشکلات سيم گاز که در خودروهاي با کارکرد بالا بسيار رايج هستند.

در بخش سوخت‌رساني، مشکلات انژکتور و پمپ سوخت معمولا بيشترين تأثير را در کاهش عملکرد دارند. تعويض اين دو قطعه با اينکه به راحتي تعويض فيلتر هوا نيس؛، ولي در بيشتر خودروها دسترسي به آن‌ها راحت است. يکي از مشکلاتي که تشخيص آن مشکل است، مستعد بودن پمپ‌هاي سوخت به ضعيف شدن در کارکرد پيشرانه با دور موتور بالا است؛ چرا که در دور موتور پايين عملکرد پمپ سوخت همچنان قابل قبول باقي مي‌ماند.

دو بخش آخر که تعميرات آن راحت نيست و حتما بايد دانش و تجهيزات مورد نياز را به همراه داشت، به کارکرد کلي خودرو مربوط است. به‌عنوان مثال، با سايش و فرسودگي رينگ‌هاي پيستون‌ها، تراکم موتور و مخلوط سوخت و هوا نيز تحت تأثير قرار مي‌گيرد؛ رسوبات مجموعه سوپاپ و ديواره‌ي سيلندر هم باعث کاهش تراکم سوخت و هواي موتور مي‌شوند. براي از بين بردن رسوب، چندين افزودني‌ به بنزين وجود دارد؛ ولي در صورت شديد بودن اين مشکل، بايد کل موتور باز شود. مشکل بعدي که رفع آن آسان است، تعويض شمع‌ها است؛ در صورت عيب در شمع‌ها، خطاي جرقه اتفاق مي‌افتد که اولين نشانه براي تعويض آن‌ها است. در ادامه هر بخش را به‌طور جداگانه بررسي مي‌کنيم.
به‌طور کلي، خودروهاي با پيشرانه‌ي احتراق داخلي و بخصوص بنزيني، به چهار مورد اساسي براي اشتعال نياز دارند.

هوارساني
فيلتر هوا: رفع مشکل فيلتر هوا يکي از ساده‌ترين موارد است. فيلترهاي هوا در طول زمان کثيف مي‌شوند و به دليل گرفتگي آن‌ها، هواي مورد نياز پيشرانه تأمين نخواهد شد. در اين شرايط پيشرانه بايد فشار بيشتري وارد کند تا هواي لازم را دريافت کند. در نتيجه به دليل نرسيدن هواي کافي، حداکثر قدرت پيشرانه آزاد نمي‌شود.
سيم گاز: در خودروهايي که سيم گاز اصطلاحا مکانيکي است، در طول زمان و کارکرد خودرو، شل شدگي آن رايج است. با شل شدن سيم گاز، تمام پتانسيل پدال گاز به موتور منتقل نمي‌شود؛ چرا که هواي مورد نياز تأمين نخواهد شد. تنظيم سيم گاز کار بسيار آساني است.
مبدل کاتاليست: اين بخش از اگزوز به دليل مرتبط بودن با ترکيب زياد بنزين و هوا در طول زمان فرسوده مي‌شود و کارايي خود را از دست مي‌دهد که تأثير مستقيمي بر عملکرد خودرو مي‌گذارد.
مافلر (صداخفه‌کن يا منبع اگزوز): مافلر هم مانند مبدل کاتاليست در طول زمان فرسوده مي‌شود. با کارکرد بيشتر مافلر، رسوبات ايجادشده باعث کاهش جريان هواي اگزوز مي‌شود. حتي با کارکرد مشخص، معمولا بخشي از مافلر کاملا زنگ مي‌زند و کارايي خود را از دست مي‌دهد.

سوخت‌رساني
انژکتور: انژکتور به‌عنوان بخش مهمي از پيشرانه، در نتيجه‌ي مشکلات حرارتي موتور و سوخت بي‌کيفيت، فرسوده مي‌شود. در صورت ايجاد مشکل در انژکتور، خطاي جرقه و کاهش نسبت تراکم هوا و سوخت کاملا قابل پيش‌بيني است که منجر به کاهش قدرت و عملکرد مي‌شود.
پمپ سوخت: در طول زمان و کارکرد بالاي خودرو، پمپ سوخت کارايي خود را از دست مي‌دهد. اولين نشانه از مشکل داشتن پمپ سوخت، عملکرد ضعيف در دور موتور بالا است؛ چرا که در دور موتور پايين، پمپ سوخت عملکرد خود را حفظ مي‌کند. به‌عنوان مثال در سربالايي‌ها، پمپ سوخت توانايي سوخت‌رساني را خود را از دست مي‌دهد و نبود قدرت کافي پيشرانه کاملا احساس مي‌شود.

نسبت تراکم
رينگ‌هاي پيستون: با گذشت زمان و کارکرد بالا، رينگ‌هاي پيستون‌ها فرسوده و باعث نشتي مخلوط بنزين و هوا به کارتر مي‌شوند. به همراه اين مشکل، تراکم سوخت و قدرت به شدت کاهش مي‌يابد. براي جلوگيري از ايجاد اين مشکل، بايد روغن موتور به‌موقع تعويض شود تا با وجود روغن موتور، رينگ‌ها سايش پيدا نکنند. در صورت فرسوده شدن رينگ‌هاي پيستون، اساسا موتور بايد کاملا باز شود.
رسوب در سوپاپ: مشکل رسوب در سوپاپ‌هاي ورودي بخصوص در پيشرانه‌هاي تزريق مستقيم بنزين که فاقد پورت تزريق و مجهز به سيستم تهويه کارتر مثبت (PCV) هستند بسيار جدي است. با ايجاد رسوب در سوپاپ، کاهش تراکم و البته مشکل بک‌فاير ايجاد مي‌شود. رسوبات سوپاپ در بخش هوارساني به موتور و مخلوط هوا و بنزين نيز تأثير گذار است.

شمع
شمع‌ها: مشکلات شمع‌ها با گذشت زمان و کارکرد بالا ايجاد مي‌شود که با سوخت، روغن و رسوبات کربن مرتبط است. رايج‌ترين مشکل، خطاي جرقه است که با تعويض شمع رفع مي‌شود.
ناک زدن: با نشست رسوب در ديواره‌ي سيلندر و پيستون‌ها، حرارت بالا مي‌روأ و مشکل ناک زدن به وجود مي‌آيد. پيشرانه براي غلبه بر ناک زدن، تاخير جرقه زدن را زيادتر مي‌کند که اين‌ کار باعث کاهش قدرت و عملکرد مي‌شود.


منبع: zoomit.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/82878/چرا قدرت موتور خودرويتان به تدريج کاهش پيدا مي کند؟ - راهکار هاي ساده
بستن   چاپ