محدوديت تردد خودروي تك سرنشين اعمال شود
جمعه 12 آبان 1396 - 1:09:11 PM
چه خبر - تردد خودروي تك سرنشين ممنوع شد

مسئولان مي گويند مونوکسيد کربن را از ذرات هوايي تهران حدف کرده ايم اما در واقع مونوکسيد کربن در هواي تهران به اندازه بسيار کم وجود دارد. هدف ما بايد اين باشد که ذرات دي اکسيد کربن، ازت و متان را از ذرات معلق در هواي تهران حذف کنيم. مقدارco1 در هواي تهران آنقدر زياد نيست که به صورت کشنده در هوا وجود داشته باشد.
آقاي قاليباف سال ها قبل به کنفرانس تغيير اقليم در کپنهاک رفت و گفت: «مبارزه ما با آلودگي هوا در شهر تهران بر دو محور استوار است، يکي گسترش مترو و ديگري گسترش فضاي سبز.» اين نشان مي دهد ريشه آلودگي هوا از منابع موتوري متحرک مانند موتورها و موتور سيکلت ها ايجاد شده است كه نزديک به 85 درصد منابع آلودگي هوا را تشکيل مي دهد و بعد از آن كمبود فضاي سبز در شهر است.
متاسفانه در سال هاي گذشته چنارستان هاي مان را از بين برده ايم ؛ به خصوص در منطقه يک شهرداري محلاتي مانند دربند و سربند باغات را تبديل به ساختمان کرديم. اين سياست آقاي قاليباف درست بود که ما بياييم خطوط متروي مان را زياد کنيم و در کنارش فضاي سبز را هم افزايش دهيم تا مردم ماشين هاي شان را کمتر بيرون ببرند.
چندي پيش من آمريکا بودم و در اتوبان ها وضع به گونه‌اي بود که هر کسي نمي توانست با ماشين شخصي خود و به صورت تک سرنشين وارد آن شود. در کنار اتوبان جاده اي درست کرده بودند و بالاي آن تابلويي نصب کرده بودند که نوشته شده بود اتومبيل هاي تک سرنشين از اين مسير تردد کنند. صفي طولاني هم در آنجا درست کرده بودند که هيچ کسي نمي توانست از آن عبور کند.
بايد در تهران تلاش بر محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين در طول روز شود. از سويي اگر مردم مطمئن باشند که مترو و اتوبوس در خدمت شان هست و هر جايي که مي‌خواهند مي توانند با آن رفت و آمد کنند، قطعا از خودروهاي تک سرنشين استفاده نخواهند كرد.
موضوع ديگر اينگه اگر شما درلندن يا پاريس اتومبيل‌هاي‌‌‌‌تان را از خانه بيرون ببريد، بايد مبلغي را روزانه پرداخت کنيد و بابت استفاده از خودرو بايد پول بدهيد. در آنجا هزينه پارکينگ ها خيلي بالاست و اين هزينه ها باعث مي شود که شما ماشين تان را داخل پارکينگ خانه بگذاريد و با وسايل حمل و نقل عمومي رفت و آمد کنيد. ماشين‌هاي تک‌سرنشين براي اين است که شهروندان آخر هفته از پارکينگ بيرون بياورند و براي تفريح از آن استفاده کنند.در حال حاضر هم هزينه هاي بالاي پارکينگ ها در تهران تا اندازه اي به سمت اين مسير پيش رفته است.
از طرف ديگر به نظر من طرح هاي کنترل ترافيک بايد بيشتر شود. همين حالا هم هر کسي پول ندارد براي خريد طرح 4 ميليون پول بدهد.
در نتيجه هر روز بايد اين طرح را گران کنند تا جايي که اين قدرت خريد براي هر کسي به وجود نيايد که اين طرح ها را بخرد و از آن استفاده کند و به صورت تک سرنشين در شهر عبور و مرور کند. در لندن پارکينگ هاي بزرگي را در کنار متروها طراحي کرده اند تا شهروندان ماشين ها را آنجا پارک کنند و مجبور شوند ادامه راه را با مترو بروند. همين مساله در از بين بردن آلودگي هوا نقش بسيار مهمي دارد. زماني بود که اگر کسي را به شيراز مي فرستادند به او بدي آب و هوا مي دادند اما حالا برعکس است. کسي که مي خواهد برود به شهري ديگر بايد خوشحال باشد که از آب و هوُاي بد تهران فاصله مي گيرد. تهران در آينده محبوبيتش را از دست خواهد داد که يکي از دلايل آن مشکلات زيست محيطي است.

گروه خبر سيمرغ
منبع: سلامت نيوز

http://www.CheKhabar.ir/News/82815/محدوديت تردد خودروي تك سرنشين اعمال شود
بستن   چاپ