بلايي به نام ذرات معلق در هواي تهران
جمعه 12 آبان 1396 - 1:09:08 PM
چه خبر - ذرات معلق در هواي تهران

ما سرب را از هواي تهران حذف کرديم و مشکل سرب در هواي تهران برطرف شد. در همان زمان در دهه 80 يکي از شاخصه هاي آلودگي هوا مونوکسيد کرين بود که اكنون در هواي تهران اصلا ديده نمي شود چرا كه استانداردها اعمال و شرايط بهتر شد.
اما در حال حاضر ما با ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميکرون روبه رو هستيم که ايجاد آن دو علت طبيعي دارد. اين ذرات که درجه آلودگي هوا را بالا مي برد، ذرات معلق ثانويه هستند که بخش زيادي از آنها در اتمسفر توليد مي شود. يعني هيدروکربن هاي نسوخته با اکسيدهاي ازت دار در اتمسفر با هم ترکيب مي شوند و ذرات معلق را توليد مي کنند.
اين ذرات هميشه در هواي تهران وجود داشته اما متاسفانه سيستم‌هايي براي اندازه گيري آنها نداشته ايم و حالا خودش را نشان مي‌دهد. البته وقتي ذرات سرب در هوا وجود دارد ديگر اين ذرات خودشان را کمتر نشان مي دهند و حالا که ذرات سرب از بين رفته ما شاهد هستيم که چقدر ذرات معلق در هواي تهران وجود دارد. بايد منشا آنها را از بين ببريم.
يکي از راهکارهاي ساده آن، اين است که روي خودروها فيلترهاي دودي نصب کنيم. براي از بين بردن هيدروکربن هاي نسوخته هم مي شود با اصلاح کيفيت سوخت اين کار را انجام داد. مورد ديگر اجراي طرح کهاب در پمپ بنزين ها است كه يکي از نکات بسيار مهم در کنترل آلودگي هواي تهران است. اگر بخواهيم خيلي ساده اين موضوع را بگوييم اين است که ما دو مصوبه در اين باره داريم و اگر اجرا شود به طور کامل مي تواند آلودگي هوا را کنترل کند. اين مصوبه ها يکي در سال 95 و ديگري در سال 93 نوشته شده است. زيرساخت هاي آن هم در کشور وجود دارد.
اين تصويب نامه ها خلاصه اي از تجارب موفق کشورهاي موفق دنياست. دراين مصوبه نامه به وظايف وزارت کشور در مبحث خودروهاي در حال حرکت اشاره شده است. تعويض کاتاليزگر (کاتاليست) خودروهاي عمومي درون شهري بايد تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست و از طريق شهرداري ها باشد.
استفاده از صافي (فيلتر) ذرات براي خودروهاي ديزلي سنگين و خودروهاي عمومي درون شهري از طريق شهرداري ها نيز بر عهده وزارت کشور است و براي خودروهاي برون شهري بر عهده وزارت راه و شهرسازي؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست است. از سوي ديگر ايجاد ساختار يکپارچه معاينه فني با بهره گيري از زيرساخت‌هاي الکترونيکي و انطباق با اطلاعات معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به منظور اعمال مقررات، به طور مشترک بر عهده وزارت کشور از طريق شهرداري ها و معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست است.
ازموارد ديگر اين مصوبه نامه، ارائه برنامه اجرايي نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي درون کلانشهرها با همکاري وزارت کشور از طريق شهرداري ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست است. اما در اين مصوبه نامه به وظايف وزارت کشور هم اشاره شده است.
از ميان آنها مي توان به افزايش سرانه فضاي سبز در شهرها و حريم آنها به ميزان مندرج در طرح جامع از طريق شهرداري‌ها و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست اشاره کرد. از وظايف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در مبحث منابع ساکن نيز مي توان به مبحث کنترل آلودگي ناشي از سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها؛ با همکاري وزارتخانه‌هاي نفت، کشور، سازمان ملي استاندارد ايران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست اشاره کرد.
از موارد ديگري که دراين مصوبه نامه آمده است، وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در مبحث آموزش و اطلاع‌رساني براي کنترل آلودگي هواي تهران است. استفاده از مباحث مرتبط با آلودگي هوا در محتواي درسي مقاطع تحصيلي مختلف با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست با همکاري وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست بايد رعايت شود.
همچنين پايش بيماري ها و مرگ منتسب به آلودگي هوا به صورت ساليانه تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست بايد رعايت شود. البته اطلاع رساني نيز يکي از وظايف وزارت آموزش و پرورش در مبحث آموزش عنوان شده است. آموزش و پرورش بايد مباحث مرتبط با آلودگي هوا را در محتواي درسي مقاطع تحصيلي مختلف با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست وارد كند.

گروه خبر سيمرغ
منبع: سلامت نيوز

http://www.CheKhabar.ir/News/82814/بلايي به نام ذرات معلق در هواي تهران
بستن   چاپ