چه خبر - آگهي انجام تکاليف دانش آموزان در قبال دريافت وجه
دنياي زندگي صنعتي و عصر جدال ارتباطات مدرن و مجازي و زندگي سنتي خالق بسياري از برخوردهاي سازگار و ناسازگار شده است و در پس اين عدم توازنها، عدهاي براي کسب سودجويي از خلأ موجود، براي انجام امور مختلف سوء استفاده کرده و به بهانه تسهيل در امور زندگي و آسايش بخشي به افراد مختلف، دست به انجام کارها و خدمات پيش پا افتاده و سطحي ميزنند و در مقابل، افراد نيز براي دوري از تحميل سختي انجام وظيفه خود، در سطوح مختلف تن به پرداخت هزينههاي آن ميدهند.
اين بازار مکاره و ماشيني بار آوردن انسانها، به نظام آموزشي ما نيز روي آورده است؛ به شکلي که در آشفته بازار بي سر و ساماني بخشي از نظام آموزشي و بي توجهي به خواستهها و تواناييهاي دانشآموزان، به ويژه محول کردن و واگذاري تکاليف خارج از توان آنها، جماعتي پاي خود را در سفره تعليم و تربيت گذاشته و به سود جويي در شکل و شمايلي جديد دست زدهاند.
ادعاي وجود چنين دخالتي، آگهي انجام تکاليف دانشآموزان در قبال پرداخت وجه از سوي والدين است که از سوي يکي از مغازههاي فروش نوشت افزار مطرح شده است.
با توجه به موارد ذکر شده، بايد به خوبي به اين نکته توجه داشته باشيم که دنياي کودکان و نوجوانان به ويژه دانشآموزان، ظرافتها و ويژگيهاي خاص خود دارد و شناخت روحيات و خواستههاي آنها کار مهم و ارزشمندي است؛ چراکه نظام آموزشي موفق است که بتواند با تحليل درست، هوشمندانه و روان شناسانه علائق دانشآموزان و مدنظر قرار دادن و لحاظ کردن آن در برنامهريزيهاي آموزشي و پرورشي، مسير پر فراز و نشيب تعليم و تربيت را با کمترين موانع و مشکلاتي بپيمايد.
يکي از مسائل مهم در نظام آموزش و پرورش، به ويژه در کلاس درس توجه به حد و توان فيزيکي و روحي دانشآموزان در مقاطع تحصيلي است.
اين همان حد و اندازه قائل شدن براي تکاليف آموزشي است تا دانشآموزان در فرايند 9 ماهه تحصيل، در اثر فشار و بار سنگين تکاليف درسي کمر خم نکرده و دل زده نشنوند.
اما موضوع مهمي که اين روزها و حتي سالهاست دامنگير کلاس درس و مهمتر از آن دانشآموزان و والدين آنها شده است، درخواست انجام تکاليف زياد و در برخي موارد طاقت فرساي محوله به دانشآموزان است؛ به طوري که دانشآموزان بعد از ساعتها آموزش فشرده در مدارس، بايد بعد از مراجعه به منزل، کلاس درسي دوباره را در شکلي جديد، در خانه بگذرانند و والدين اين بار نقش آقا و خانم معلمان را براي فرزندان خود ايفا کنند.
والديني که بسياري از آنان به دليل تفاوت زياد سطح و محتواي آموزشي دوران خود و حال حاضر، توان همراهي علمي و آموزشي فرزندان خود را ندارند و در نهايت کمک کار مطلوب و قابل اعتمادي براي دانشآموزان نيستند.
در نقطه مقابل نيز با دانش آموزاني مواجه هستيم که بايد بار سنگين تکاليف کلاسي را بر دوش کشند و مطالب بعضاً ضمخت و بي روح را فراگيرند و فرداي آن روز در کلاس درس تحويل معلمان خود دهند.
در نتيجه اين مواجهه و وجود حجم سنگين تکاليف محوله به دانش آموزان، برخي از آنان از پرداختن صحيح و کامل به تکاليف درسي سرباز زده و عطاي تشويق انجام دادن آن را به لقاي خستگي ناشي از انجام آن ميبخشند.
آنچه که در خصوص اين موضوع قابل تعمق است، ذکر اين نکته است که نظام آموزشي ما چرا بايد پس از سالها آزمون و خطا کردنهاي بسيار و دادن برنامههاي مختلف آموزشي و انجام اَشکال مختلف تکاليف درسي توسط دانشآموزان به يک رويه مناسب و فارغ از هرگونه آزردگي خاطر و خستگي جسمي دانشآموزان دست نيابد و به شکلي از دانشآموز تکليف بخواهد که او را خسته و درمانده نکند و برگشت به خانه براي او همراه با اضطراب ناشي از سنگيني تکاليف درسي نباشد.
بايد به اين نکته توجه کنيم که امروزه در بسياري از نظامهاي آموزشي دنيا و به ويژه کشورهاي پيشرو در آموزش و پرورش انجام تکاليف سنگين در خانه امري به محاق رفته تلقي ميشود و دانشآموزان تکاليف مربوطه را در در همان زمان حضور در مدرسه و در فضاي شاد و به صورت تفريحي و در وقت مشخصي انجام ميدهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران