با سيستم‌ چهارچرخ محرک 4WD و AWD آشنا شويد
دوشنبه 1 آبان 1396 - 9:34:50 AM
چه خبر - سيستم‌ چهارچرخ محرک چيست؟

سيستم چهارچرخ محرک، سامانه‌اي است که در سال 1942 طراحي شد و هدف از آن انتقال نيروي موتور به چهار چرخ اتومبيل بود. سيستم‌هاي چهارچرخ متحرک در 2 دسته کلي 4WD و AWD قرار مي‌گيرند که هر کدام از اين دسته‌ها نيز به دو نوع متفاوت تقسيم مي‌شوند.

سيستم چهار چرخ 4WD
سيستم چهار چرخ 4WD، اولين سيستمي بود که توسط مهندسان آمريکايي براي خودرو‌هاي جنگي و نفر بر ارتش ايالت متحده آمريکا طراحي شد. در ابتدا سيستم 4WD، يک سيستم کاملا فيزيکي بود که نيروي توليد شده بوسيله ميل لنگ‌هايي به 4 چرخ اتومبيل انتقال پيدا مي‌کرد.
اولين سيستم‌هاي 4WD، به نام (( Part Time 4WD )) شناخته مي‌شوند، در اين مکانيزم مهندسان با قرار دادن هدايت‌گر اضافي دنده، به راننده اين اجازه را مي‌دهند که بين سيستم 2WD ، 4WDLO و 4WDHi يکي را به عنوان مکانيزم اصلي براي تقسيم نيرو موتور انتخاب کند.

در 4WDLO نيروي توليد شده از موتور تفاوتي نمي‌کند و به طور مساوي بين چهار چرخ تقسيم مي‌شود. در مکانيزم 4WDHi سوخت بيشتري به موتور تزريق مي‌شود که همين امر باعث افزايش توان و قدرت موتور مي‌باشد و در نتيجه نيروي بيشتري به چرخ‌هاي اتومبيل انتقال پيدا مي‌کرد.
به طور کلي مکانيزم 4WDLO براي زماني است که اتومبيل براي حرکت به نيروي مضاعف نيازي ندارد و مي‌تواند به راحتي به حرکت خود ادامه دهد؛ معمولا مکانيزم 4WDLO براي زماني است که خودرو در سراشيبي قرار دارد و نيروي جاذبه موافق با جهت حرکت خودرو است؛ اما مکانيزم 4WDHi براي زماني است که خودرو در مسير‌هاي سربالايي قرار دارد و بايد از طريق انتقال نيروي بيشتر به چرخ‌ها به نيروي جاذبه غلبه کند.
در نظر بگيريد اين نمونه از سيستم‌هاي 4WD، باعث بالا رفتن وزن خودرو مي‌شود و همچنين حرکت اتومبيل را در جاده‌هاي صاف و هم‌سطح دشوار مي‌کرد، به همين دليل مهندسان همراه با اين سيستم، قابليت انتخاب مکانيزم 2WD را نيز براي خودرو در نظر مي‌گرفتند تا رانندگان اين اتومبيل‌ها در جاده‌هاي هم‌سطح به مشکل بر نخورند.
نوع ديگر سيستم‌هاي چهار چرخ متحرک 4WD، (( Full Time 4WD )) مي‌باشد؛ در اين مکانيزم ديگر خبري از 2WD نيست و خودرو در جاده‌هاي صاف و هم‌سطح دچار مشکل نخواهد شد؛ اين مکانيزم وزن کمتري نسبت به (( Part Time 4WD )) که باعث مي‌شود خودرو سوخت کمتري مصرف کند.

سيستم چهارچرخ متحرک AWD
مکانيزم سيستم AWD مشابه 4WD دائمي است، با اين تفاوت که فاقد تنظيم گشتاور و يا در واقع الگوي ضريب دنده است؛ به زبان ساده‌تر در سيستم AWD نيازي نيست فرد سيستم را بين 4WDLO و 4WDHi تغيير دهد و خود مکانيزم بر اساس فشاري که بر روي چرخ‌ها وارد مي‌شود، حداکثر گشتاور و قدرت موتور را تغيير مي‌دهد.
مکانيزم سيستم AWD به دو دسته متقارن و نام متقارن ( اتوماتيک ) تقسيم مي‌شود؛ در حالت متقارن نيروي منتقل شده به چرخ‌ها کاملا يکسان است و به هر چهار چرخ به يک مقدار نيرو وارد مي‌شود، اما در سيستم‌هاي AWD اتوماتيک، مکانيزم کلي به اين شکل است که هر چه فشار بر روي يک چرخ بيشتر باشد، نيروي منتقل شده به آن چرخ نيز بيشتر است؛ به زبان ساده‌تر، در سيستم AWD اتوماتيک چرخ‌ها به همان مقدار که نياز دارند از موتور نيرو دريافت مي‌کنند که همين موضوع باعث کاهش مصرف سوخت در اتومبيل مي‌شود.


منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/82073/با سيستم‌ چهارچرخ محرک 4WD و AWD آشنا شويد
بستن   چاپ