فکر مي کنيد بوگاتي شيرون 2.7 ميليون دلاري چه امکاناتي دارد؟ عکس
جمعه 28 مهر 1396 - 6:33:41 AM
چه خبر - بوگاتي شيرون چه امکاناتي دارد؟

وقتي سخن از يک خودرو چندميليون دلاري به ميان مي آيد، ذهن يک خودروي عجيب و غريب و پر از آپشن هاي خاص و پيچيده را تداعي مي کند که البته در اکثر مواقع هم اين تصوير ذهني به واقعيت شباهت زيادي دارد. اما خودروهايي هم هستند که برخلاف قيمت بالايشان، آپشن هاي عجيب و غريب ندارند و از طراحي داخلي بسيار ساده بهره مي برند.

بوگاتي شيرون (Chiron) که به جرات مي توان گفت يکي از شاهکارهاي مهندسي خودرو به حساب مي آيد، چيزي در حدود 2.7 ميليون دلار قيمت دارد. اگر پيشرانه قدرتمند و تکنولوژي فوق العاده به کار برده شده در توليد اين خودرو را کنار بگذاريد و به داخل کابين آن وارد شويد به هيچ عنوان احساس نشستن در يک خودرو چند ميليون دلاري را نخواهيد داشت.

خودروهايي مانند پورشه و تسلا که قيمت هايي به مراتب پايين تر از بوگاتي دارند، از تعداد آپشن هاي بسيار زيادي برخوردار هستند که در نگاه اول بسيار هم گيج کننده خواهدبود، اما بوگاتي با طراحي بسيار ساده اش نشان داده که يک خودرو چند ميليون دلاري مي تواند حتي ساده تر از يک سدان معمولي طراحي شود ولي اين بدان معني نيست که کيفيت مواد به کار برده شده در آن هم به همان نسبت پايين است. در اين مطلب سعي شده تا به طراحي داخلي و آپشن هاي اتاق بوگاتي شيرون نگاهي بيندازيم تا به دور از بحث هاي هميشگي در مورد پيشرانه و حداکثر سرعت، اين خودرو را از جنبه کاملا متفاوت مورد بررسي قرار دهيم تا ثابت کنيم که طراحي يک خودرو چند ميليون دلاري لزوما نبايد از پيچيدگي زيادي برخوردار باشد و مي تواند بي اندازه ساده و زيبا باشد.

بوگاتي شيرون که در واقع يک نسل جديدتر از خودرو پرطرفدار ويرون به حساب مي آيد به دست Achim Anscheidt, Sasha selipanov, Etienne Salome و Frank Heyl که کادر طراحان پورشه هستند ساخته شده است، بنابراين در اين خودرو مي توان رگه هاي آلماني را به سرعت تشخيص داد. طراحي درها، دستگيره ها، فرمان، شيفتر، دسته دنده و پنل مياني به شدت احساس سوار شدن بر يک خودرو سوپراسپرت آلماني را به شما منتقل خواهدکرد.

اين خودرو که از يک پيشرانه متفاوت 16 سيلندر W شکل مجهز به 4 توربوشارژر بهره مي برد، با وزن حدود 2 تن، مي تواند در کمتر از 2.5 ثانيه به مرز 100 کيلومتر بر ساعت برسد که البته از بازده 1500 اسب بخاري اين خودرو انتظار کمتر از اين هم نخواهدرفت. اما بحث ما در اين مطلب، درباره پيشرانه و گيربکس نيست، بلکه مي خواهيم در مورد طراحي و آپشن هاي داخل اين خودرو صحبت کنيم.

نماي داخلي خودرو بوگاتي

نماي داخلي خودرو بوگاتي

کنسول مياني ساده شيرون
همان طور که در بالا هم گفته شد، اين خودرو 2.5 ميليون دلاري که قرار است تنها 500 نسخه از آن توليد شود، به دست تيم طراحي پورشه طراحي و ساخته شده است ولي برخلاف خودروهاي آلماني اسپرت، از زرق و برق بيش از حد در طراحي آن پرهيز شده است. پنل وسط خودرو که از بالا تا قبل از دسته دنده تنها به 4 مدول براي تنظيم سيستم تهويه مجهز شده است و در ادامه کليد فلاشر و دسته دنده بسيار ساده قرار گرفته که بسيار ساده تر از انتظارات از يک سوپر اسپرت چند ميليون دلار است.

ماژول انتخاب حالت رانندگي
محل قرارگيري کليدهاي کنترل سيستم روشنايي هم به سبک طراحي خودروهاي آلماني در سمت چپ و کنار فرمان قرار گرفته شده است که با يک پيچ کنترلي تغيير وضعيت مي دهد. در مورد زبان طراحي بوگاتي مي توان اين حدس را زد که ايده ساخت آنها اين بوده که وقتي قرار است تمرکز شما روي سرعت و قدرت خودرو باشد، ديگر وقتي براي توجه به آپشن هاي عجيب و غريب باقي نخواهدماند. اما در ميان اين همه سادگي، زيبايي هم وجود دارد که شايد در نگاه اول به چشم نيايد ولي با کمي دقت مي توان به زبيايي آنها در عين سادگي شان پي برد.

سوييچ مکانيکي
بوگاتي شيرون با توجه به قيمتش قطعا از سيستم استارت و ورود بدون کليد بهره مي برد ولي وجود يک سوييچ مکانيکي باعث شده تا بعضا به اين مسئله فکر کنند که چرا يک سوپراسپرت 2.5 ميليون دلاري بايد به صورت کلاسيک و با کليد روشن شود. کليد مکانيکي ساده بوگاتي برا روشن کردن خودرو به کار نمي آيد بلکه به عنوان يک سوئيچ برقي براي برداشتن محدوديت سرعت از روي سيستم ECU به کار مي رود.

توپي سوييچ حذف محدوديت سرعت
با استفاده از اين کليد زيبا که در کنار در راننده و در يک حفره بيضي شکل پنهان شده است و چرخاندن آن در مغزي کنار محل قرارگيري کليد، محدوديت سرعت خودرو را حذف کنيد. بعد از چرخاندن اين کليد، شيرون قادر است 420 کيلومتر بر ساعت سرعت بگيرد ولي قبل از آن حداکثر سرعت به 380 کيلومتر بر ساعت محدود شده است. البته شايد اين مسئله تا حدي خنده دار به نظر برسد که تفاوت 40 کيلومتر در آن سرعت چه تفاوتي دارد که براي آن محدودکننده گذاشته اند ولي بايد در نظر داشت که طراحان اين خودرو قطعا نکاتي را مي دانستند که اقدام به نصب اين سيستم روي خودرو کرده اند.

پنل پشت آمپر همه کاره
برخلاف ديگر خودروهاي گران قيمت که عموما پر از دکمه و صفحه نمايشگر هستند، در اتاق شيرون هيچ صفحه نمايشگري وجود ندارد ولي اين بدان معني نيست که اين خودرو از سيستم صوتي، سيستم ناوبري و سيستم هاي کنترلي بي بهره است. روي غربيلک فرمان D شکل اين خودرو 2 سري کليد کنترلي نصب شده مجموع سمت راست مربوط به تنظيمات سيستم هاي خودرو است که در داخل پنل پشت آمپر قرار دارند. از طريق آن مي توان سيستم صوتي Accuton را مديريت کرد و به سيستم ناوبري دسترسي پيدا کرد.

فرمان ساده اما پرکاربرد
فرمان جذاب شيرون، علاوه بر جهت دادن به حرکت خودرو کارهاي ديگري هم انجام مي دهد. علاوه بر کليدهاي استارت، تنظيم سيستم صوتي و تنظيمات پنل، کليد لانچ که در زير قسمت مياني فرمان نصب شده است، کليد تغيير حالت رانندگي و پدال هاي شيفتر دنده از ديگر نکات جذاب و قابل توجه در اين خودرو هستند.


منبع: هفته نامه خودرو امروز

http://www.CheKhabar.ir/News/81868/فکر مي کنيد بوگاتي شيرون 2.7 ميليون دلاري چه امکاناتي دارد؟ عکس
بستن   چاپ