آموزش نحوه تعويض مايع رادياتور خودرو
چهارشنبه 19 مهر 1396 - 12:34:36 PM
چه خبر - توضيحاتي درباره سيستم خنک کاري خودرو

سيستم خنک‌کاري خودرو بدليل عدم توليد صدا از جمله بخش‌هايي از خودرو است که به سادگي مورد چشم‌پوشي قرار مي‌گيرد، اما هيچگاه اين نکته نبايد فراموش شود که رادياتورخودرو يکي از بخش‌هاي کليدي و مهم خودرو محسوب مي‌گردد. رادياتور به عنوان بخش اصلي سيستم خنک‌کاري خودرو محسوب مي‌گردد که به عنوان يک مبدل حرارتي در مقابل ورود جريان بالايي از هوا قرار مي‌گيرد. در اين مجموعه پمپ آب از طريق لوله‌هاي به صورت مارپيچ به يک پولي قرارگرفته در مقابل ميل‌لينگ متصل شده است و ميزان جريان سيال خنک‌کن با توجه به بالا رفتن دور موتور افزايش مي‌يابد.

از آنجايي که در طراحي و ساخت بدنه موتور و رادياتور از فلزات و الياژهاي مختلفي استفاده مي‌شود که به سبب استفاده از آب به عنوان سيال خنک‌کن، هميشه سيال و راد‌ياتور تمايل به انجام واکنش‌هاي شيميايي داشته و اين امر سبب بروز رسوباتي در مسير سيال خنک‌کن مي‌گردد.

بسياري از انواع ضديخ‌ها داراي ماهيت خورنده هستند، از اينرو پيشنهاد مي‌گردد به جهت جلوگيري از بروز هرگونه خوردگي يا ايجاد رسوبات آب رادياتور هر دو يا سه سال يکبار با توجه به ميزان کارکرد خودرو تخليه گردد. در صورت عدم تخليه آب رادياتور، رسوب‌گذاري و جمع شدن گرد و غبار مي‌تواند سبب بسته‌شدن مجاري عبوري سيال خنک‌کن خواهد شد. وجود فلزات ناخواسته پديد آورنده‌ي يک لايه‌ي حرارتي غيررسانا در لوله‌هاي را‌دياتور و مجاري سيال خنک‌کن خواهد شد که اين امر ‌مي‌تواند عملکرد حرارتي سيستم خنک‌کاري را کاهش دهد.
هدف از بهره‌گيري از يک سيستم خنک‌کاري کاهش حرارت مازاد توليد شده از موتور به محيط اطراف است، که رسوب‌گذاري مي‌تواند از آزادسازي اين انرژي جلوگيري کرده و سبب گرم شدن بيش از حد موتور گردد. در صورتي که رسوبات به صورت طولاني مدت در مجاري رادياتور قرار گيرد، سيال خنک‌کن از جريان يافتن در طول سيستم مسدود شده و عملکرد مبدل حرارتي را کاهش داده و جوش آمدن خودرو امري اجتناب‌ناپذير است. در نهايت لازم بذکر است که عدم خنک‌کاري منظم موتور سبب افت عملکرد موتور و کاهش طول عمر قطعات خواهد گرديد.


حال در ادامه به توضيح نحوه‌ي تخليه سيال داخل ر‌ادياتور خواهيم پرداخت:

در گام ابتدايي بايد موتور خودرو کاملاً خنک شود و سپس درب رادياتور باز گردد تا فشار داخل ر‌ادياتور کاهش يابد. لازم بذکر است پيش از تخليه مايع داخل را‌دياتور مي‌بايست مکان مناسبي براي اين امر معين گردد چراکه اين مايع به شدت سمي بوده و به محيط‌زيست آسيب وارد مي‌کند.

در پايين رادياتو‌ر يک شير به شکل T يا درپوش قرار دارد کع اصطلاحاً به اين شير، شير تخليه ر‌ادياتور مي‌گويند.

پس از پيدا کردن شير تخليه، مي‌بايست شير تخليه و هواگيري را باز گرده تا مايع قبلي موجود در را‌دياتور کاملاً خالي شود. توصيه مي‌شود که در حين تخليه سيال خنک‌کن را‌ديا‌تور از بالاي راديا‌تور مقداري آب به داخل آن ريخته شود تا مايع قبلي کاملاً تخليه شود.

در اين بخش مي‌بايست پيچ‌هاي تخليه بسته شده و رادياتور پر شود.

پس از پر کردن رادياتور خودرو را روشن کرده و چند گاز داده تا واترپمپ آب باقي مانده در مجاري خنک‌کننده موتور را با آب جديد جايگزين کند.

در بخش بعدي مي‌بايست مجدد شير تخليه رادياتور باز شده تا تمامي سيال خنک‌کن موجود در رادياتور تخليه شود تا ديگر هيچ مايعي قديمي در سيستم خنک‌کن خودرو باقي نماند.

در نهايت شير تخليه رادياتور را بسته و مايع مخصوص رادياتور که شامل ضد يخ/ضد جوش است را در داخل رادياتور ريخته تا از پيچ‌هاي هواگيري مايع بدون حباب خارج شود.
در نهايت لازم است که در فرآيند تخليه مايع خنک‌کن رادياتور لازم است تا عمل هواگيري به خوبي انجام شود چرا که وجود هوا در سيستم خنک‌کن موتور سبب افت عملکرد خنک‌کاري رادياتور مي‌گردد و مي‌تواند منجر به صدمات سنگيني به مجموعه موتور خودرو گردد.
منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/81320/آموزش نحوه تعويض مايع رادياتور خودرو
بستن   چاپ