خودرو ديفرانسيل جلو يا عقب‌؛ کدام بهتر است؟
دوشنبه 17 مهر 1396 - 10:34:32 AM
چه خبر - تفاوت هاي خودرو ديفرانسيل جلو و عقب‌

همواره براي کساني که در زمينه­ خودرو فعاليت داشته يا به دنياي اتومبيل­‌ها علاقه­‌مند هستند، اين مشغوليت ذهني وجود دارد که آيا خودروهاي ديفرانسل جلو نسبت به خودروهاي ديفرانسيل عقب برتري دارند يا برعکس؟ در پاسخ بايد گفت: هرکدام از اين دو نوع خودرو مزايا و معايبي دارند که متناسب با کاربرد و ترجيحات شما نسبت به ديگري برتري مي يابند.

در خودروهاي ديفرانسل جلو مجموعه­ محرک - پيشرانه، جعبه­‌دنده، ديفرانسيل و چرخ‌هاي محرک- تماما در جلوي خودرو قرار دارند. در مقابل، در خودروهاي ديفرانسيل عقب نيروي پيشرانه بواسطه ­ محور انقال نيرو (ميل ­گاردان) به ديفرانسيل چرخ­‌هاي عقب منتقل مي شود.

امروزه خودروهاي ديفرانسيل جلو سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص داده‌­اند، اما اين امر دليل بر برتري آنها نيست. قرار گرفتن ديفرانسيل در عقب خودرو مزايايي همچون شتاب، هندليگ و توزيع وزن بهتر را ارائه مي کنند. شتاب بهتر در اين خودروها ناشي از آن است که انتقال وزن به چرخ هاي عقب در شروع حرکت، سبب چسبندگي بيشتر آنها شده و با توجه به محرک بودن چرخ‌­هاي عقب در اين خودروها کشش بيشتري از تايرها دريافت مي‌شود.

همچنين خودروهاي ديفرانسل عقب در جلوي خودرو از پيچيدگي کمتري برخوردارند، در نتيجه زاويه‌ فرمان‌گيري بيشتر بوده و در محيط کوچکتري مي توانند دور بزنند و بخاطر تقسيم وزن بهتر و فرمان‌پذيري بيشتر، داراي خوشدستي بالاتري خواهند بود. تقسيم وزن بهتر در اين خودروها باعث مي شود وزن موجود بر روي چرخ‌هاي عقب بيشتر بوده و از قفل شدن سريع چرخ ها جلوگيري شود.

در نتيجه با نصب ترمزهاي قوي بر روي چرخ هاي عقب، کمک شاياني به توقف سريع خودرو خواهد شد. اين نوع خودروها براي کاربري بعنوان ماشين‌هاي حمل بار که وزن زيادي بر روي چرخ هاي عقب قرار مي گيرد بسيار مناسب هستند.

در مقابل، سيستم انقال قدرت اين خودروها بدليل وجود ميل گاردان در وسط ماشين باعث کاهش فضاي داخلي اتاق شده و نيز به وزن خودرو مي افزايد که اين امر باعث افزايش ميزان مصرف سوخت نيز مي شود.

علاوه بر اين، بدليل انتقال نيروي پيشرانه به ميل گاردان و سپس به ديفرانسيل عقب، در اين خودروها شاهد ميزان هدر رفت بيشتر انرژي هستيم. نکته‌ منفي ديگر براي خودروهاي ديفرانسيل عقب اين است که بدليل کاهش وزن بر روي چرخ محرک، در مقايسه با خودروهاي ديفرانسيل جلو، در مسيرهاي لغزنده دچار بکسوات شديد و بيش‌فرماني مي شوند. در سوي ديگر همين معايب باعث برتري خودروهاي ديفرانسيل جلو خواهند شد.

مزيت عمده‌ اتومبيل‌هاي ديفرانسيل جلو توليد ارزان قيمت ­تر آنهاست. منسجم بودن پيشرانه، جعبه دنده، فرمان و ساير اجزا در جلوي خودرو سبب مي شود که اين بخش بشکل يک واحد منفرد در کارخانه ساخته شود. در نتيجه، کار کمتر در فرايند ساخت و همچنين نياز به قطعات کمتر، موجب کاهش هزينه­ مي‌شود. چنانکه قبلا اشاره شد، از مزاياي ديگر اين نوع انتقال قدرت برتري عمومي اين خودروها از نظر هندلينگ در شرايط جوي ناسازگار و جاده هاي لغزنده است.
منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/81151/خودرو ديفرانسيل جلو يا عقب‌؛ کدام بهتر است؟
بستن   چاپ