آزاده نامداري: تعبيرم از خوب و بد عوض شده/ آدم ده سال پيش نيستم!
شنبه 15 مهر 1396 - 2:33:51 PM
چه خبر - گفت و گو با آزاده نامداري

مالاريا فيلمي به کارگرداني و نويسندگي پرويز شهبازي و تهيه‌کنندگي مسعود ردايي محصول سال 1394 است. اين فيلم در هفتاد و سومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم وِنيز در بخش رسمي مسابقه افق ها پذيرفته شد. همچنين در بخش سوداي سيمرغ سي و چهارمين دوره جشنواره فيلم فجر نيز نمايش داده شد . اين فيلم در جشنواره‌هاي ورشو لهستان، بوسان کره جنوبي و شيکاگو امريکا حضوري موفق داشته است. همچنين اين فيلم در دهمين دوره فستيوال فيلم هاي ايراني سانفرانسيسکو سه جايزه اصلي بهترين فيلم ،بهترين کارگرداني، بهترين فيلم نامه را دريافت کرد.
آزاده نامداري که بيشتر به عنوان مجري شناخته مي‌شود در مالاريا مقابل دوربيم شهبازي رفت. بازيگر فيلم «مالاريا» درباره حضور در اين فيلم گفت:
فيلم «مالاريا» با اسم «نسيم» کليد خورد. يکي از موضوعاتي که باعث شد در اين فيلم حضور پيدا کنم. کار با پرويز شهبازي بود. شهبازي يکي از کارگردانان موفق سينما است. اما نکته اي که حائز اهميت است تفاوت شخصيت «سميرا قوامي» در فيلم «مالاريا» با آزاده نامداري است يعني اين دو کاملا شخصيت هاي متفاوت نسبت به هستند و هيچ تشابهي با هم ندارند. البته من جزوي از خانواده سينما نيستم، اما اطلاعاتم از سينما کم نيست. زيرا از سال‌هاي گذشته در جشنواره‌هاي مختلف حضور پيدا کرده ام و بيشتر آثار سينمايي را تا امروز ديده‌ام. البته قبل از بازي در فيلم «مالاريا» نيز پيشنهاداتي داشتم اما هيچگاه مايل نبودم که حضور پيدا کنم. اما اين پيشنهاد به گونه اي بود که دوست داشتم در آن حضور پيدا کنم.
او در مورد ويژگي کار با شهبازي و حضور در فيلم مالاريا گفت:
يکي از ويژگي‌هاي پرويز شهبازي اين است که فيلمنامه در آثارش حضور چشم گيري ندارد. پلان هاي زيادي گرفته مي شد که معلوم نبود ربط آنها به يکديگر چه بود! براي من که اولين تجربه ام در بازي بود اين موضوع کمي سخت بود. البته با آقاي شهبازي ساعت هاي زيادي بحث مي کردم و درباره شخصيت «سميرا» سئوال داشتم که آقاي شهبازي نيز توضيحات خوبي را ارائه دادند. با توجه به توضيحاتي که به من دادند بيش از قبل براي بازي در اين نقش هيجان داشتم. به هر حال کار با گروهي حرفه اي براي من بسيار مهم بود. فيلم «مالاريا» گلچيني از بهترين هاي سينماي ايران بود. همه چيز به حدي حرفه اي در کنار هم بود که قبول نکردن اين نقش ممکن نبود. باز هم مي گويم که من سينمايي نيستم زيرا سالها در تلويزيون بودم. البته نبود فيلمنامه يکي از آن مسائلي بود که باعث سختي کار من در اين پروژه شد.
نامداري درباره تفاوت هاي تلويزيون و سينما گفت:
مجري گري تفاوت زيادي با بازيگري دارد. بسياري از مجري ها وارد تلويزيون مي شوند که از طريق آن بتوانند فيلم بازي کنند و در سينما حضور داشته باشند. اين موضوع ديده شدن يکي از معضلات امروز در جامعه است. البته بازيگري يکي از آن موضوعاتي است که بسيار جذاب است و هر کسي را به سمت خود جذب مي کند. اما به شخصه هيچگاه به دنبال چنين چيزي نبودم. مجري گري برايم بيش از حد جذاب است. زيرا دوازده سال است که در اين حوزه فعاليت مي کنم. گاهي در يک روز در چند برنامه مختلف براي اجرا حضور پيدا مي کردم. البته مقايسه اين دو با هم به هيچ وجه حرفه اي نيست زيرا هر کدام تعريف خودشان را دارند. البته نقطه مشترکي هم اين ميان وجود دارد ؛ که آن صحبت از دغدغه هاي اجتماعي است. يعني همه ما برنامه مي سازيم که دغدغه هايمان را عنوان کنيم. خودم را به عنوان مجري مي شناسم که ديده شدن و بازيگري برايش الويت ندارد. مايلم که در کار خودم بهترين باشم. نقش يک مجري دربرنامه تلويزيوني بي بديل است. درست است که عوامل مختلفي حضور دارند اما همه کاره صحنه مجري است و او تعيين مي کند که چه اتفاقي در برنامه رخ دهد. يکي از دوستان مجري به من گفت که پيشنهادي براي بازي در فيلمي دارد از او خواستم که به هيچ وجه قبول نکند زيرا سينما يعني کار گروهي و براي يک مجري قطعا بازي در سينما دشوار است. متاسفانه به اندازه اي به بعضي از مجري ها بها داده اند که اگر در سينما و کار گروهي قرار بگيرند قطعا اذيت مي شوند؛ اين موضوع و سختي کار را در «مالاريا» حس کردم.
بازيگر فيلم «مالاريا» درباره توجه جشنواره هاي خارجي به اين فيلم گفت:
سئوال اصلي من اين است که چرا بعضي از فيلم هاي ما در داخل مورد توجه قرار نمي‌گيرند ؛ در صورتي که جشنواره هاي خارجي تا اين حد به آنها توجه مي کنند. البته فکر مي کنم که فيلم هايي که کمي تلخ هستند و به موضوعات اجتماعي و به بحث آسيب ها مي پردازند عموما مورد پسند جشنواره هاي خارجي قرار مي‌گيرند. موضوعي که مشخص است اين است که فيلم هايي از ايران جايزه مي برند که مسائل اجتماعي را از منظر تلخي عنوان مي کنند.«مالاريا» هم از اين موضوع مستثنا نيست. يکي از دوستان بازيگر بعد از ديدن فيلم «مالاريا» به من گفت که اين امکان وجود نداشت که شخصيت دختر حاضر در فيلم غرق نمي شد و نجات پيدا مي کرد! خب اين نشان مي دهد که مردم ما ديگر از فيلم هايي که در آن غم باشد استقبال نمي کنند و نياز دارند فيلم هايي ببينند که حالشان را خوب کند. فکر مي کنم جشنواره هاي خارجي نگاهي تحليلي به سينماي ايران دارند.
ازاده نامداري درباره آينده کاريش گفت:
اکنون در نقطه اي از زندگي قرار گرفته ام که برايم بسيار مهم است. تجربه هاي خاصي را بدست اورده ام. من آزاده نامداري ده سال قبل نيستم. کارهاي زيادي را در سالهاي اخير انجام داده ام. صاحب فرزند شده ام. انسان هاي زيادي را ديدم اکنون تحليلم از خوب و بد تغيير کرده است. نگاهم پخته تر شده است. اکنون منتظر يک اتفاقق خوب هستم. نمي گويم بايد در جاي خاصي قرار بگيرم. اما هيچ وقت منشي دکتر و يا آرايشگر نمي شوم. به هر حال در حوزه رسانه فعاليت خواهم کرد.


منبع: cinemacinema.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/81030/آزاده نامداري- تعبيرم از خوب و بد عوض شده- آدم ده سال پيش نيستم!
بستن   چاپ