دبير جشنواره فجر 96: با حوزه هنري وارد مذاکره مي شويم!
سه شنبه 28 شهريور 1396 - 11:07:48 AM
چه خبر -

گفت و گو با ابراهيم داروغه زاده

ابراهيم داروغه زاده دبير سي و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر دوشنبه 27 شهريور با حضور در برنامه «تهران 20» به گفت و گو با محمد دلاوري درباره مشکلات و نيازهاي امروز سينماي ايران پرداخت.
او در ابتداي برنامه درباره روند توليد محتواي فرهنگي در دهه گذشته گفت:
«از ١٠ سال گذشته روند رو به رشدي در پرکردن اوقات فراغت داشتيم. سريال‌هاي تلويزيوني به شکل ٣٠٠ قسمتي نداشتيم که امروز مخاطب زيادي پيدا کرده، سريال هاي آمريكايي با زيرنويس زياد شده است. اين آثار، آسيب‌هايي به کشور ما وارد مي کند كه از جمله آن، اين است که اغلب نوجوانان، توليدات خارجي را مي‌بينند و سبك زندگيشان تغيير مي‌کند. وقتي ١٠ سال مخاطب سريال‌هاي آمريکايي باشيم، ناخداگاه به آن کشور علاقه پيدا مي‌كنيم و وقتي لازم داريم مردم پشت دولت باشند، متوجه مي شويم، آنها با آن دولت متخاصم مشکلي ندارند.»
او با اشاره به اهميت بازار جهاني در حوزه سينما و تلويزيون توضيح داد:
«بايد رقابت کنيم تا سهمي در بازار جهاني داشته باشيم. از نظر کيفي بايد پاسخگوي نياز مخاطبان باشيم و نياز مخاطب به فيلم‌ها و سريال‌هاي خارجي را کم کنيم و در مسير درست قرار بگيريم و سينما را صنعتي كنيم.»
اين مدير سينمايي با بيان اينکه دچار نواقصي در توليدات فرهنگي خود هستيم، گفت:
«از نظر فرهنگي نميتوانيم با فرهنگ بيگانه رقابت کنيم و اين موضوع بسيار خطرناک است. ما در توليداتمان نقايصي داريم که بايد آنها را برطرف کنيم. در جمهوري اسلامي عمر مديريت‌ها کوتاه است و بايد ثبات مديريتي در حوزه فرهنگ داشته باشيم. بايد راهبرد ثابت داشته باشيم.»
دبير جشنواره فجر در ادامه درباره ميزان مخاطبان سينما در ايران گفت:
«در كشور ما زير سه ميليون نفر به سينما مي روند و اين بيانگر اين مسئله است که نتوانسته‌ايم سينما را براي اکثريت مردم کشور قابل استفاده کنيم.»
او با اشاره به چشم انداز سينماي ايران دردهه آينده توضيح داد:
«چشم انداز 10ساله سينما اين است که هر فردي با موبايل فيلم بسازد و اقتصاد سينما را برگرداند. بايد بدانيم چطور فيلمسازان را توانمند کنيم. تا چند سال آينده فيلمساز نيازي به گرفتن مجوز ندارد، بايد ديد رابطه‌ها به چه شکلي باشد که هرکدام از فيلمسازان خودشان در نقش نظارت و ارزشيابي باشند. ما بايد اجازه رشد طبيعي به سينماي بدهيم، سيستم امروز سينماي ما گلخانه اي است که جمعي از مديران فرهنگي مانند ما حضور دارند که نظام به آن ها اعتماد کرده است زيرا که نسبت به اصول، خطوط قرمز و... آگاهي دارند و مي توانند در اين حوزه تصميم گيرنده باشند و به توليد کنندگان آثار هنري براي خلق اثر مجوز بدهند. نگاه سيستماتيک ما بايد در يک روند سينمايي به سمتي برود که تمام فيلمسازان ديگري نيازي به دريافت مجوز از مرجعي نداشته باشند و براي رسيدن به اين هدف بايد يک رابطه اي ميان توليد کنندگان و منابع توليد محتوا ايجاد کرد که لازمه اش خارج شدن از سيستم گلخانه اي است.»
داروغه زاده در پاسخ به مجري برنامه با اشاره به اينکه مهم ترين وظيفه دولت صنعتي کردن سينما است، گفت:
«دولت تنها وزارت ارشاد نيست؛ يکي از مهمترين مقوله‌هاي اقتصادي ما فرهنگ و هنر است که سرمايه گذاري کمتري مي خواهد. ما هنرمندان زيادي داريم که توليدات بالايي هم دارند ولي امکان عرضه گسترده براي محصولات فرهنگي وجود ندارد.»
او با بيان اينکه ترکيه درصنعت سريال سازي هيچ سابقه اي ندارد اما امروز توانسته درجهان صاحب نام شود، افزود:
«سابقه سريال سازي و توليدات سينمايي و تلويزيوني ما بسيار بيشتر از ترکيه است، ما از زمان «سربداران» در حال توليد سريال هستيم اما به دليل ضعف بيزنس در سريال سازي نتوانسته ايم صنعت سينما و تلويزيون خود را ايجاد و تقويت کرده و در جهان معرفي کنيم.»
داروغه زاده در پايان بار ديگر با تاکيد بر ضعف سينماي ايران در بازار جهاني گفت:
«ما هيچ سهمي در حوزه توليدات سينمايي و تلويزيوني در بازار جهاني نداريم و تازماني که اين سهم را در جهان به دست نياوريم، سهم داخلي خودمان را هم در اين حوزه ها از دست مي دهيم همانطور که نسبت به 10، 15 سال گذشته شاهد کاهش اين سهم بوده ايم.»


منبع: khabaronline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/79841/دبير جشنواره فجر 96- با حوزه هنري وارد مذاکره مي شويم!
بستن   چاپ