براي خريد خودرو وارداتي صبر کنيد!
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 9:08:37 AM
چه خبر - عرضه قطره‌چکاني خودرو؛ عامل بالابودن قيمت‌ها

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل در گفتگويي با اشاره به قوانين جديد حاکم بر بازار خودرو، عنوان کرد: مردم امروزه ديگر مانند سابق به خودروها به چشم کالاي سرمايه‌اي نگاه نکرده و تنها براي رفع نياز، اقدام به خريد خودرو مي‌کنند.
وي افزود: وضعيت بازار را بايد قبول کنيم؛ وقتي افزايش قيمت خودروهاي داخلي تداوم داشته و تغييري نيز در کيفيت و روزآمدي آن‌ها از سوي خودروسازان بوجود نيايد، تنها اشخاصي که نياز مبرم به خودرو دارند، با توجه به سليقه و بودجه اقدام به خريد مي‌کنند و ديگر بحث زماني مطرح نيست.

موتمني با اشاره به عطش بازار براي عرضه خودروهاي جديد داخلي تصريح کرد: اکنون مردم در خودروهاي داخلي به دنبال تغييرات در خودرو و کيفيت هستند. در اين بازار راکد، اکنون اگر خودرويي جديد عرضه گردد، مطمئناً با اقبال خريداران مواجه خواهد شد زيرا در حال حاضر همه به دنبال خودرويي جديد، با کيفيت و قيمت مناسب هستند.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل در پاسخ به پرسشي مبني بر تاثير افزايش قيمت‌ها بر سنگين شدن رکود بازار افزود: اين مشتري مداري نيست! مردم از خودروسازان توقع دارند که افزايش قيمت در ازاي انجام تغييرات در خودروها و افزايش کيفيت باشد. وقتي که هيچ تغييري در خودرو انجام نشده و کيفيت هم روز به روز کاهش پيدا مي‌کند، طبيعي است که براي اين خودروها هيچ خريداري وجود نداشته و مردم تنها در صورت اجبار اقدام به خريد خودرو مي‌کنند.

موتمني محدوديت عرضه خودرو از سوي خودروسازان به بازار يکي از عوامل بالا ماندن قيمت‌ها دانست و گفت: برخي از خودروها با ميزان بسيار پاييني به بازار عرضه مي‌شوند تا قيمت‌ها هميشه در اوج باشد، در اين شرايط نياز مصرف‌کنندگان تنها عامل محرک بازار است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل همچنين با انتقاد از شرايط کنوني حکمفرما بر بازار خودرو و اشاره به ثبات بازار خودروهاي وارداتي در دو سال گذشته گفت: برخي اوقات حتي قيمت خودروهاي وارداتي در بازار بسيار پايين‌تر از نمايندگي بود؛ اين مساله بدليل عرضه خودرو توسط واردکنندگان متفرقه بود که حاضر بودند خودرو را با سودي بسيار پايين عرضه کنند. اين واردکنندگان هميشه اهرمي براي حفظ تعادل بازار بودند.

موتمني افزود: بسياري از نمايندگي‌هاي رسمي خودروسازان خارجي در حقيقت واسطه گري مي‌کنند و در واقع وارد کننده نيستند چرا که سرمايه خود را در اين راه نگذاشته اند. آن‌ها پول مشتريان را دريافت کرده و پس از زمان بسيار طولاني و با تاخير زياد خودرو را به مشتري تحويل مي‌دهند. الان شرکتي هست که پس از 12 ماه نتوانسته خودرو را تحويل مشتري دهد. اين شرکت‌ها که اسم نمايندگي خودروساز جهاني را يدک مي‌کشند چگونه توانايي مالي ندارد خودرو را وارد کند و بعد به مردم عرضه کند؟ اگر پرونده اين شرکت ها را بررسي کنيد، مي‌بينيد که در اين سال‌ها تنها نقش واسطه را بازي کرده اند.

اين کارشناس بازار خودرو تصريح کرد: از زماني که ثبت سفارش بسته شده، جو رواني در بازار بوجود آمده و اکنون بسياري از افرادي که خودرو وارداتي در پارکينگ دپو کرده‌اند، آن را با قيمت گزاف عرضه مي‌‌نمايند.
موتمني با مثال زدن اختلاف قيمت 20 ميليون‌توماني هيونداي سانتافه، 60 ميليون‌توماني کيا سورنتو و افزايش قيمت بيش از 10 ميليون‌توماني هيونداي النترا و کيا سراتو و بسياري از خودروهاي ديگر در بازار گفت: عرضه هر کالايي که با محدوديت همراه باشد، بازار سياه بوجود خواهد آمد.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل به اذعان به سوء استفاده دلالان از بسته شدن ثبت سفارش خودروهاي وارداتي، گفت: هر خودرويي يک قيمت جهاني مشخص دارد؛ در اين شرايط مشتريان تشخيص مي‌دهند که حباب قيمتي وجود دارد و قطعاً اقدام به خريد نمي‌کنند.
وي ضمن توصيه به خريداران براي دقت بيشتر در شرايط کنوني بازار افزود: فرد آگاه کسي است که تا شکسته شدن حباب قيمتي خودروها دست نگه داشته و اقدام به خريد نکند.
موتمني خاطرنشان کرد: اگر محدوديت عرضه خودروهاي داخلي و وارداتي نباشد بازار در شرايطي است که مي‌تواند تعادل را حفظ کند، ضمن اينکه در بحث خودروهاي وارداتي هر زمان که ثبت سفارش باز شود، قيمت‌ها به روال سابق باز خواهد گشت.
منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/79273/براي خريد خودرو وارداتي صبر کنيد!
بستن   چاپ