حرف هاي جنجالي حميد نعمت الله در مورد کارگردانان سينما
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 10:13:33 AM
چه خبر - حميد نعمت الله در برنامه سي و پنج

حميد نعمت‌الله شامگاه دوشنبه 13 شهريور مهمان فريدون جيراني در برنامه اينترنتي «35» بود.
نعمت الله در ابتداي گفت و گو درباره تاثيري که از کارگردانان قديمي سينما گرفته است گفت:
«آخرين فيلمسازي که در دنياي خودم کشف کردم علي حاتمي بود و معلم سينماي ايران داريوش مهرجويي است. مهرجويي، کيميايي و حاتمي فيلمسازهاي مهم ما هستند.»
او درباره همکاري با اصغر فرهادي بيان کرد:
«براي اصغر فرهادي يک کار تلويزيوني نوشتم. الان که مدت‌ها گذشته و باعث خنده است، مي‌گويم که ايده روزگار جواني متعلق به من بود، البته بعدا فهميديم به دليل ضعف تهيه‌کننده کار به تيم ديگري سپرده شد.»
اين کارگردان با بيان اينکه نتوانست با مهرجويي کار کند و اين موقعيت را از دست داد درباره دستياري ايرج قادري توضيح داد:
«قادري به شدت به کار خود علاقه داشت و هيچ حسرتي در کارش نبود، ته دلش هيچگاه نمي خواست جاي فيلمساز ديگري باشد. اين اعتقاد خالي از حسادت و حسرتي که داشت من را مجذوب خود کرده بود. «مي خواهم زنده بمانم» فيلم خوبي بود اما اثر مورد علاقه قادري نبود، او «تاراج» را دوست داشت که به نظر من هم فيلم قابل دفاع و خوش ساختي بود.»
او در ادامه درباره نحوه آشنايي اش با کيميايي بيان کرد:
«سامان مقدم من را به کيميايي معرفي کرد و خيلي برايم عجيب برود که او با يک دستيار دو تازه کار ديدار خصوصي دو نفره گذاشت. البته بگويم که قبل از آن من در مطبوعات با آقاي هوشنگ اسدي کار مي کردم که به من دستمزد نمي داد و من دنبال حقوق بودم تا اينکه پس از آنکه آخرين گزارشم را برايش نوشتم از او خداحافظي کردم و ديگر برايش کار نکردم نمي دانم که شد اسدي کينه ورزي عجيبي عليه من مي کرد و حتي پس از آنکه در مجله فيلم شروع به کار کردم خيلي مصمم بود تا اخراج شوم که اين اتفاق نيفتاد. حتي براي کيميايي هم نامه اي نوشت که من را کنار بگذارد که با وساطت يکي از عوامل او قبول نکرد و با من کار کرد. اولين بار در «ضيافت» با کيميايي کار کردم. اداره گروه، تعامل با تهيه‌کننده و اداره پروژه را از کيميايي ياد گرفتم. که تاثيرش همچنان با من است. البته پشت صحنه کيميايي خشک بود. کيميايي روي من تاثير گذاشت و اين تاثير او در همه کارهايم نمود دارد؛ تاثيري که در ارتباط با عوامل و مديريت صحنه است را مي توان از همين دست دانست.»
نعمت الله درباره فيلم «بوتيک» و چگونگي شکل گيري ايده آن گفت:
«هميشه فکر مي کردم اگر فيلمنامه اي بنويسم بدون اينکه به تهيه کننده آن توجه کنم آن را مي سازم، «بوتيک» را درباره آدم هاي اطراف خودم ساختم و سعي کردم نگاه اجتماعي و دردمندانه اي را در آن به تماشا بگذارم. مي توان گفت «بوتيک» فيلمي بود که با تعهد ساخته شده است. عوامل اين فيلم هم خيلي کمک کردند و همکاري خوبي داشتند از جمله آقاي کلاري که شخصيت خيلي خوب و با کلاسي داشت و من در آن زمان در مطبوعات دعوايي با او داشتم که از رفتارم پشيمان هستم. امروز اگر بخواهم از کسي درباره بوتيک تشکر کنم از مصطفي شايسته و محمود کلاري قدرداني مي‌کنم. کيميايي در ساخت اين فيلم خيلي کمک کرد و وقتي فيلمنامه را خواند خوشش آمد و سفري در پيش داشت که گفت پس از بازگشت حتما مي سازم، اين خبر خوبي برايم نبود،کيميايي نامه نوشت که نعمت‌الله مي‌تواند از تمام وسايل من استفاده کند. همه جوره حمايت کرد. فيلمنامه را به فرحبخش، غلامرضا موسوي و ضيا حسيني دادم که نخواستند و سپس به مرتضي شايسته هدايت فيلم دادم که او هم خيلي معطل کرد و وقتي خواستم فيلمنامه را از او بگيرم زمان خواست و پس از خواندن آن از من عذرخواهي کرد که چرا زودتر موقعيت فيلمسازي براي من مهيا نکرده است.»
اين کارگردان درباره نحوه کار کردن با محمدرضا گلزار که ستاره سينما بوده است توضيح داد:
«البته گلزار وقتي «بوتيک» را بازي کرد هنوز ستاره نشده بود. جوان علاقه‌‌مند و با اطلاعات فني کامل و مشتاق کار کردن بود که اين نشانگر همکاري اش با قادري و تاثير او بود. او انتخاب اولم بود که البته با مخالفت شايسته همراه بود و رادان را معرفي کرد که او قبول نکرد و سپس فروتن را پيشنهاد داد که او هم ابتدا رد کرد و پس از دو روز تماس گرفت که حاضر به بازي است و من هم به دروغ گفتم که با گلزار قرارداد بستيم چون دوست داشتم او بازي کند.»
نعمت الله درباره سوژه «بي پولي» گفت:
«روزگار خودم شبيه «بي‌پولي» بود و فکر کردم چرا همين را ننويسم چون همه ما چنين دوراني را داريم که با طنز از آن ياد مي کنيم و درون مايه طنز اين فيلم هم براي همين بود. نمي‌توان به ‌آن تلخ نگاه کرد. بعد از «بي‌پولي» نمي‌توانستم به فيلم جدي فکر کنم.»
کارگردان «رگ خواب» درباره اثري که بيش از همه دوست دارد گفت:
«وضعيت سفيد را از همه کارهايم بيشتر دوست دارم.»
او نظرش را درباره نامزدهاي جشن خانه سينما و اينکه جايزه بهترين کارگرداني که به چه کسي مي دهد گفت:
«به «لانتوري» که نمي دهم، «فروشنده» هم فيلم خوب و قابل دفاعي است اما به نظرم کارگرداني بارزي ندارد. «ماجراي نيمروز» به نظرم کارگرداني خوب و بهتري دارد و به آن جايزه را مي دهم. در ساير رشته ها هم به ليلا حاتمي، فرشاد محمدي و معصومه بيات جايزه مي دهم.»
نعمت الله در پايان درباره اينکه وزير ارشاد تغيير کرده است، از خواسته هايي که دارد گفت:
«ما کار زيادي در فيلمسازي با وزرا و وکلا نداريم، اولين نکته اين است که مزاحمت در کار ايجاد نکنند، ما ديگر با آداب مملکت و خوب و بدها آشنا هستيم، گاهي مي خواهند خودشيريني کنند و ايراد الکي مي گيرند، دوم هر کاري مي کنند براي ماهيت سينما باشد نه افراد، سوم اقدامات بنيادي که به بهبود اوضاع کمک کند را انجام دهند و آخر اينکه ايراد الکي نگيرند. مانند فردي که از «وضعيت سفيد» ايراد گرفت و با همکاري آقاي پورحسيني اين سريال پخش شد. آقاياني که در مميزي هستند مانند آقاي رسايي هيچگاه در سخنانشان نتوانسته‌اند به مخملباف نرسند و هميشه از او سخن مي گويند. نگاه سمبليک و استعاري به فيلم‌ها از مخملباف شروع شد، انگار نمي توانند حرف ديگري بزنند و در همان زمان مخملباف مانده اند و بيش از 99 درصد از تشخيص هايشان هم نادرست است.»
نعمت الله درباره فيلم «شعله ور» اضافه کرد:
«شبيه «آرايش غليظ» است اما شوخي هاي آن را ندارد و جدي است.»


منبع: cinemacinema.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/78894/حرف هاي جنجالي حميد نعمت الله در مورد کارگردانان سينما
بستن   چاپ