تمام نقاط ضعف خودرو دنا
يکشنبه 5 شهريور 1396 - 5:23:42 PM
چه خبر - آيا دنا خودروي مناسبي است؟

دنا خودروي بظاهر ملي ايران که در سال 1393 پاي به ميدان پررقابت گذاشت؛ خودرويي که در نگاه اول ظاهري زيبا دارد و توانست به‌واسطه اين خصوصيت نسبي از بسياري از رقباي هم‌رده خود اندکي جلو بزند و راه را براي فروش هموار کند.

طراحي اين خودرو که مانند همه خودروهاي ديگر توليد ايران، يا عيناً و يا بخش به بخش کپي‌برداري از خودروهاي موفق خارجي است، ارث زيادي از طراحي‌هاي موفق دنيا برده است و ظاهر آن را به يک خودرو معقول تبديل کند.

اگر بخواهيم نقاط ضعف خودرو دنا را نام ببريم، مي‌توان به موارد زير اشاره‌کنيم:

طراحي بدنه:

طراحي بدنه اين خودرو، قطعه‌قطعه هايي از خودروهاي مختلف دنيا است! شايد همين موضوع باشد که ناهمگوني بخش جلو و عقب اين خودرو را رقم مي‌زند. نمونه بارز اين ناهمگوني در سپرهاي عقب و جلو قابل‌مشاهده است. همچنين زماني که از کنار خودرو را نگاه مي‌کنيد، شاهد کاپوت مانند خودروهاي آمريکايي و صندوق عقبي قوس‌دار مانند سمند هستيد.

عدم هماهنگي چراغ‌هاي جلو و عقب را هم مي‌توان به جمع ايرادات اضافه کرد. چراغ‌هاي عقب ترکيبي از نيسان تيانا و ب‌ام‌و است و چراغ‌هاي جلو هم چراغ‌هاي به کيا اپتيما شباهت دارد که شايد به همين دليل ظاهر اين خودرو کمي دل‌چسب شده است. از طرفي اگر خودرو را از جلو ولي کمي مايل نگاه کنيد، رگه‌هايي از ميتسوبيشي لنسر را نيز در آن مشاهده مي‌کنيد. اگر ايران‌خودرو مي‌توانست بخش‌هاي مختلف بدنه را از 2 خودرو بردارد، شايد ظاهر محصولش کمي منطقي‌تر و يکدست‌تر مي‌شد!

طراحي داخلي:

طراحي داخلي اين خودرو که از مدل‌هاي نسل قبل محصول خودروساز کره‌اي برداشته‌شده، ظاهر بسيار زيبايي دارد و حس لوکس بودن خودرو را به سرنشينان القا مي‌کند!! بااينکه طراحي داخلي از نسل قديم سوناتا کپي‌برداري شده، بايد بررسي کرد کيفيت پلاستيک‌هاي به‌کاررفته در اين خودرو به چه نحو است؟ در مقام مقايسه جنس پلاستيک به‌کاربرده شده، مي‌بايست به کيفيت پايين اين محصولات اشاره کرد و مي‌توان نمونه‌هاي اين جنس پلاستيک، به‌خوبي در خودروهاي چيني يافت مي‌شود. اگر کيفيت اين بخش از خودرو بيشتر مي‌بود، در کاهش سروصداي اتاقک و البته زيبايي بيشتر تأثير مستقيم مي‌داشت.

پيشرانه:

اين خودرو به‌عنوان فيس ليفت خودرو سمند وارد بازار شد. اما به دلايلي نتوانست سمند را از دور خارج کند. دنا از شاسي سمند استفاده کرد و پيشرانه آن را در دل خود جاي داد. پيشرانه‌اي که ب EF7 شهرت داشته و با چهار سيلندر، گنجايش 1645 سي‌سي را دارد. موتور اين خودرو مي‌تواند 115 اسب بخار توليد کند و با گشتاور 155 نيوتن متر، ظاهراً موتوري پرقدرت است.‌ اما زماني که به‌شتاب 0 تا 100 اين خودرو برمي‌خوريم، اين ادعا به‌طور کامل رد مي‌شود. شتاب اعلامي اين خودرو 13.5 ثانيه اعلام‌شده که البته در آزمون‌هاي انجام‌شده اين عدد هيچ‌گاه به زير 14 نيامده است. شتاب 14 ثانيه به معني خودرويي تنبل است که حجم موتور آن برازنده جثه آن نيست.

کيفيت مونتاژ:

چندين سال است که کيفيت قطعات و البته کيفيت مونتاژ محصولات ايران‌خودرو و سايپا محل انتقاد خريداران آن است. خودروهاي ايراني به دليل کيفيت پايين مونتاژ، ظاهري ناموزون دارند. البته استانداردهاي موردنياز در دنا بهتر از بسياري ديگر از خودروهاي ايراني است. ولي درزهاي ناموزون هم به زيبايي خودرو لطمه مي‌زند، و همچنين پس از مدتي به دليل افت قطعات، بستن درب‌ها دچار مشکل مي‌شود.

سيستم تعليق:

سيستم تعليق دنا و سمند، از يک خانواده است! اين دو سيستم تعليق به دليل شباهت، ايرادات مشابهي هم دارند. يکي از اشکالات اصلي اين خودرو، ضربه‌هاي صندلي عقب است که از سيستم تعليق تکراري نشات مي‌گيرد. انتظار مي‌رفت که خودرويي که بيش از 40 ميليون تومان است، ايرادات تکراري را به نسل جديد منتقل نکند که متأسفانه اين اتفاق رخ داد.

قيمت:

قيمت دنا از مدل 1393 که اولين سري توليد آن است، در حدود 34.5 ميليون تومان بوده و اکنون مدل‌هاي صفرکيلومتر آن در حدود 45 ميليون در بازار معامله مي‌شود.
تفاوت قيمت صفر دنا در بازار و کارخانه در حدود 2.300.000 تومان است که با توجه به تأخير تحويل محصول، مي‌توان به خريد حواله‌هاي کارتکس هم انديشيد.




منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/78275/تمام نقاط ضعف خودرو دنا
بستن   چاپ