چه خبر - رنو کپچر بخريم يا نه؟
رنو کپچر، يکي ديگر از اعضاي خانواده رنو است که توسط ايران خودرو وارد ميگردد و بهعنوان يک کراس اوور کوچک و جمعوجور دستهبندي ميشود.
طراحي مفهومي يا بهاصطلاح کانسپت اين خودرو در سال 2011 به توليد رسيد و براي ارزيابي بازار خريد و فروش معرفي شد. نهايتاً نسخه انبوه و تجاري آن در سال 2013 در ژنو رونمايي شد و فروش آن در فرانسه آغاز شد.
مشخصات فني
رنو کپچر از خودروهاي خاص رنو است و در خارج از کشور با 2 پيشرانه کمحجم که به ترتيب 900 سيسي و 1.200 سيسي هستند عرضه ميشود. يکي از اين موتورها مخصوص سوخت ديزل و ديگري بنزيني است. به دليل اينکه در ايرانخودروهاي ديزلي طرفدار چنداني ندارد، اين خودرو تنها با موتور بنزيني به ايران آمد و با پيشرانه 1.2 ليتري معرفي شد. اين خودرو به توربوشارژر مجهز است و منطق استفاده از اين موتور کمحجم را توجيه ميکند. پيشرانه 1.2 ليتري کپچر ميتواند تا 120 اسب بخار نيرو و تا 190 نيوتن متر گشتاور ايجاد کند که قاعدتاً شتاب و کشش خوبي دارد. به دليل حجم موتور کم، اين خودرو بهصورت ترکيبي 5.9 مصرف ميکند و احتمالاً در مصارف شهري اين عدد به 8 يا 9 ميرسد.
اين خودرو از فنّاوري چهارچرخ متحرک بيبهره مانده که در پايداري و ثبات خودرو مخصوصاً در پيچهاي تند تأثيرگذار است. شايد بتوان اين موضوع را يکي از نقاط ضعف کپچر دانست که تنها نيروي موتور به چرخهاي جلو منتقل ميشود.
سيستم تعليق اين خودرو در بخش جلويي از مدل مک فرسون مستقل و در بخش عقبي از نوع نيمهمستقل با فنرهاي پيچي انتخابشده است. همچنين ترمزهاي جلو ديسکي و ترمزهاي عقب کاسهاي هستند. سيستمهاي ترمز کپچر يکي ديگر از نقاط ضعف آن محسوب ميشود.
طراحي بدنه
بدنه اين خودرو نيز روي شاسي معروفي کارشده است که پيشازاين در نيسان جوک و رنو کليو (Clio) بهکاررفته بود. اين خودرو 4.1 متري، داراي رنگبندي دوگانه در داخل و بيرون خودرو است.
چراغهاي کشيده به دو طرف، اتاق خوشفرم و منحنيهاي جالب و نشان بزرگ رنو روي پيشاني اين محصول، ترکيب جالبي را پديد آورده است.
در بخش پشتي اين خودرو چراغهاي عريض و کوچک که به بالا کشيده ميشوند و قوس زيباي پشتي اين خودرو، درمجموع ظاهري اسپرت را به بيننده منتقل ميکند.
درمجموع ميبايست اشاره کرد اين خودرو ازنظر ظاهري، تقريباً هيچ اشکالي ندارد و طراحي ناب آن توجه اکثر افراد را به خود جلب کرده است و اثري از کپيبرداري در آن ديده نميشود.
طراحي داخلي
داخل اين خودرو مانند نماي بيروني آن طراحي خوب و جالبي دارد. باوجودآنکه اين خودرو از پرايد سواري کمتر از 20 سانتيمتر بزرگتر است، اما به نسبت فضاي خوبي در داخل آن براي سرنشينان وجود دارد. اين خودرو به دليل استفاده از صندليهايي نسبتاً باريک و ارتفاع خوب، فضاي خودرو براي سرنشينان ازنظر جاي پا و ارتفاع مناسب براي سر مناسب است. قابليت تنظيم فضاي پا براي صندلي عقب يک امکان بسيار جالب براي سرنشينان است و شايد به همين دليل باشد که شرکت رنو، اين خودرو را يک MPV (خودرو چندمنظوره) معرفي کرده است.
البته اگر بخواهيم از اين کراس اوور ايراد بگيريم، ميتوانيم از صندليهاي بهاصطلاح گود عقب ناراضي باشيم. صندليهاي عقب خودرو ارتفاع کمي دارند و نشستن روي آن براي افراد کوتاهقد، ميتوان ديد آنها را براي بيرون کور کند.
امکانات رفاهي
امکانات رفاهي کپچر نسبتاً زياد است و شايد داشتن تجهيزات زياد، کار را براي فروش آسان کند. سيستم محدودکننده سرعت به همراه کروز کنترل، سيستم مصرف بهينه سوخت براي موتور، ESP، سيستم کنترل حرکت در سربالاييها HSA، حسگر پارک و دوربين عقب، ورود و خروج با کارت، استارت هوشمند و سيستم بررسي فشار لاستيکها ليست تجهيزات اين خودرو هستند.
قيمت
قيمت رنو کپچر در بازار ايران بين 110 الي 113 ميليون تومان براي توليد سال 2017 است که تقريباً براي اينچنين خودرويي عدد بالايي است. زيرا رقباي شاسيبلند پر تجهيزات ديگري مانند ويتارا، با همين حدود قيمتي ميتوانند گزينههاي خوبي باشند.
منبع: jamejamonline.com
http://www.CheKhabar.ir/News/77135/همه چيز درباره رنو کپچر- مشخصات, قيمت, امکانات