کارمند خوشبخت چه ويژگي هايي دارد؟
سه شنبه 17 مرداد 1396 - 7:59:54 PM
چه خبر - چطور کارمندهاي خوشبختي باشيم؟

بين همه مشاغلي که افراد در آن مشغول به کار هستند مي‌توان شغل و پيشه‌هاي افراد را در دسته‌هاي گوناگوني قرارداد؛ اما اگر بخواهيم همه حرفه‌هاي مختلف را به دو دسته تقسيم کنيم. بايد بگوييم که مشاغل به دو گروه تقسيم مي‌شوند؛ اولي شغل‌هاي يدي هستند و دومي مشاغل پشت ميز نشيني؛ که سختي کار دسته دوم در ظاهر به خاطر کمبود تحرک و يک جا نشيني آن چندان به چشم نمي‌آيد؛ اما خوب است بدانيد که شاغلان پشت ميز نشين که بيشتر آن‌ها کارمند اداره‌ها محسوب مي‌شوند به خاطر همين بي حرکتي و يک جا نشيني بيشتر از دسته اول در معرض بيماري هستند، به همين دليل براي حفظ سلامتي اين گروه راهکارهايي وجود دارد که به آن‌ها کمک مي‌کند تا با اعمال بعضي از عادت‌هاي روزانه هم مراقب سلامتي‌شان باشند و هم خروجي کارشان را افزايش دهند.

 

اضطرابتان را کاهش دهيد

اگر در پيشه‌هايي مشغول به کار هستيد که شغلتان شما را مضطرب مي‌کند بايد اين را در نظر بگيريد که تنها نيستيد. بر اساس گزارش‌هاي مختلفي که صورت گرفته است چيزي حدود 50 درصد از کارمندان حين کار به مقوله‌اي به نام «مديريت استرس شغلي» احساس نياز مي‌کنند؛ نيازي که بايد به طور مشخص آن را جدي گرفت؛ چون استرس و اضطراب در کار با سلامتي شما رابطه مستقيم دارد و بي توجهي به آن مي‌تواند زمينه ساز بيماري‌هاي مختلف و افسردگي باشد. از جمله راه هايي که شما مي‌توانيد از طريق آن استرسي را که داريد کاهش دهيد ورزش فردي است. آن هم به شکل روزانه؛ چون تحقيقات ثابت کرده است که ورزش کردن مي‌تواند هورمون استرس کورتيزول را کاهش دهد و از طرف ديگر شادابي و نشاط شما را به لحاظ رواني فراهم کند.

 

به ميزتان رنگ و رو بدهيد

بهترين حالت نشستن اين است که کمي بدن را به عقب متمايل کنيم، به طوري که زاويه ي بين ران‌ها و تنه حدود 120 درجه شود. اين گونه نشستن مي‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود. از ديگر عواملي که مي تواند به شادابي و حال خوش شما در ساعات کاري کمک کند، رنگ و رو دادن به ميزکاري است که شما پشت آن مشغول به کار مي شويد. يک گلدان کوچک آپارتماني، يک پيکسل با يک بيت شعر يا جمله تاثيرگذار يا حتي يک عکس هنري در حين کار مي تواند حسابي براي شما روح افزا باشد و شما را کمتر به ورطه کسل شدن و خستگي بکشاند.

 

خوب بخوابيد

بي‌خوابي از جمله عواملي است که کمبود آن مي‌تواند استرس‌زا باشد. براي همين شما مي‌توانيد با چيزي بين هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز اوضاع را کنترل کنيد چون کمبود خواب در 24 ساعت نه تنها باعث استرس شما مي‌شود بلکه روي رفتار شما با ساير همکارانتان تأثير مي‌گذارد و بدخلقي به بار مي‌آورد.

 

از معاشرت لذت ببريد

روابط شخصي شما، هم در محل کار و هم در خانه، سلامت رواني شما را بهبود مي‌بخشد. بر اساس يک مطالعه منتشر شده در سال 2005، کارگران مشاغل پر تنش که روابط عمومي خوبي داشتند و به اصطلاح آدم‌هاي اجتماعي‌تري بودند، با سطوح پايين‌تري از فشار و مشکلات کاري رو به رو بودند. هنگامي که شما براي خانواده وقت مي‌گذاريد يا با کسي دوستي گرمي برقرار مي‌کنيد به شما کمک مي‌کند تا وقتي کارهايتان را انجام مي‌دهيد، توانايي بيشتري براي مقابله با استرس در محيط کار داشته باشيد.

 

زنگ تفريح داشته باشيد

وقتي که براي مدتي طولاني سرجايتان مي‌نشيني. عزم را جزم مي‌کنيد که يک جا نشين باشيد تا به صورت مداوم به کار مشغول باشيد و هرچه سريع‌تر آن را به پايان برسانيد بايد بدانيد که اين روش نه تنها باعث زود تمام شدن کارتان نمي‌شود بلکه طي انجام وظيفه منجر به کاهش کيفيت عملکرد شما خواهد شد. تحقيق‌ها نشان مي‌دهد که دادن زنگ تفريح‌هاي کوتاه در يک روز کاري باعث مي‌شود تا شما طي يک پروسه زماني مشخص هم آدم سالم‌تري باشد هم يک کارمند کارآمدتر!

 

وظايفتان را تغيير دهيد

اگر حين وقفه‌هايي که براي استراحت در نظر مي‌گيريد، سري به محيط بيرون بزنيد و حال و هوايي عوض کنيد؛ اما اگر شرايط اين کار را نداريد حداقل کاري که مي‌توانيد انجام دهيد اين است کمي دور و اطراف محل کارتان چرخي بزنيد و با ساير دوستان و همکارانتان در آن فضا معاشرت داشته باشيد. از ديگر عواملي که به شما کمک مي‌کند تا شرايط بهتري براي کار کردن داشته باشيد تغيير وظايفتان در حوزه کاري مشخصي است که براي خود داريد. بهتر است که به شکل مدام و پيوسته فقط رو يک کار تمرکز نکنيد بهتر است مدام نوع و روند فعاليتتان حين کار را تغيير دهيد اين موضوع باعث مي‌شود هم کسل نباشيد و هم براي خودتان تنوع ايجاد کنيد.

 

سر ميزتان غذا نخوريد

سال 2012 تحقيق‌هايي انجام شد که نشان مي‌داد 55 درصد از زنان و 40 درصد از مردان پشت ميز نشين هر روز سر ميز کارشان به خوردن غذا مشغول مي‌شوند؛ اگر شما هم يکي از همين افراد هستيد بايد بدانيد که شما در محلي غذا مي‌خوريد که تعداد ميکروب‌هاي آن 400 برابر تعداد ميکروب‌هايي است که در يک سرويس بهداشتي وجود دارد. چون ميز کار به خاطر رفت و آمدهايي که در آن وجود دارد از جرم و آلودگي پر است. يکي از دلايلي که باعث مي‌شود تا اين فضا فراتر از حد تصور شما آلوده به نظر برسد، اين است که شما وقتي روي ميز غذا مي‌خوريد خرده هاي غذاي شما روي صفحه کليد و ديگر لوازم شما مي‌ريزد و شما وقتي نمي‌توانيد آن را تميز کنيد همين باعث مي‌شود که فضايي را براي رشد ميليون‌ها باکتري فراهم کنيد. پس سعي کنيد براي خوردن غذا به فضاي بهداشتي تر و مناسب‌تر برويد.

 

خودتان را درگير فضاي مجازي نکنيد

حساب کاربري گوشي هوشمند و ايميل شما ممکن است به شما کمک کند که کارهاي زيادي انجام دهيد، اما اگر در زماني که از آن‌ها استفاده مي‌کنيد، مرزها را تنظيم نکنيد و حواستان نباشد، شما هم غرق در فضاي مجازي مي‌شويد. چيزي که مي‌تواند سلامت و آرامش ذهني شما را تحت تأثير قرار دهد. از طرف ديگر چک کردن بي رويه تلگرام و اينستاگرام باعث مي‌شود تا شما بخش زيادي از ساعت کاري خودتان را هزينه کنيد. با اين کار انرژي زيادي صرف مي‌کنيد ولي خروجي پاييني خواهيد داشت.پس طي روز سعي کنيد تمام وقت خودتان را روي کاري که بايد بگذاريد.

 

کار در خانه ممنوع!

وقتي زمان اداري و کاري شما به پايان رسيد پرونده کار را در همان محل کار ببنديد. براي رفع خستگي و آرامش روحي و جسمي خود، وقتي که دفتر را ترک مي‌کنيد، راه‌هايي براي جدا شدن از کار پيدا کنيد. با سرپرست و همکاران خود در مورد چک کردن کارهاي فردا در کمترين زمان صحبت کنيد، اصلاً اجازه دهيد که تماس‌هاي کاري شما روي پست صوتي قرار بگيرد و صبح روز بعد به آن گوش کنيد؛ چون اين کار هم به سلامت روحتان و هم به کيفيت کارتان در روز بعد کمک مي‌کند.

 

 

 

http://www.CheKhabar.ir/News/75012/کارمند خوشبخت چه ويژگي هايي دارد؟
بستن   چاپ