نکاتي که در زمان خريد ماشين کارکرده و دست دوم بايد به آنها توجه کرد
جمعه 13 مرداد 1396 - 3:39:40 AM
چه خبر - هنگام خريد ماشين دست دوم به اين نکات توجه کنيد

ماشين مثل لباس نيست که همه دنبال نو و به روزش باشند. خودروي دست دوم به خاطر قيمت ارزان ترش بين خيلي ها طرفدار دارد. درست است که مهم ترين مسئله در خريد يک ماشين خوب، ميزان پولي است که براي خريد ماشين در نظر گرفته ايد اما به جز پول بايد به خيلي چيزهاي ديگر هم توجه کرد.

در اين مطلب راهکارهايي ارائه مي دهيم تا هنگام خريد ماشين دست دوم به آنها توجه کنيد. پس اگر با خون دل پولي را جمع کرده ايد و کلي اضافه کاري کرده ايد که ماشين بخريد، قبل از هر کاري به راهکارهاي اين مطلب توجه کنيد.

کارکرد: چقدر دويده؟

وحي منزل نيست که هر خودرو به طور ميانگين سالانه 15 هزار کيلومتر کار کند. اگر ميزان کارکرد خودرويي که شما پسنديده ايد بيشتر از اينهاست، بدانيد که بيش از حد معمول مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع بهتر است ماشيني بخريد که کارکرد کمتري داشته باشد.

لاستيک ها

آج و ديواره لاستيک ها را چک کنيد. اگر آج لاستيک کمتر از 1.6 ميلي متر باشد، بايد لاستيک را به طور کامل عوض کنيد. ديواره هاي لاستيک نبايد هيچ نشاني از آسيب ديدگي يا برآمدگي داشته باشند. لاستيک ناهموار به شما مي گويد که فرمان، کمک فنرها يا جلوبندي مشکل دارد. براي بررسي کمک فنرها بايد از هر چهار گوشه، ماشين را به سمت پايين فشار دهيد، اگر کمک فنرها سالم باشند، خودرو به سرعت به حالت اول خود بر مي گردد.


بدنه: حتي زير پونز

يکي دوتا لک کوچک و خوردگي به کسي بر نمي خورد، آنها را مي توانيد با پوليش هم از بين ببريد اما دقت داشته باشيد که ماشين پوسيدگي بدنه نداشته باشد. در روز روشن ماشين را وارسي کنيد. معمولا پوسيدگي هايي زير سپرها و رکاب وجود دارند. اگر بخش هايي از بدنه رنگ زده بود، به آرامي با انگشت روي آن فشار دهيد و ببينيد صدا مي دهد يا نه. اگر صدايي شنيديد، مطمئن باشيد که در آن بخش پوسيدگي وجود دارد.

زير گل گيرها، اگزوز و گوشه درها ممکن است زنگ زدگي ببينيد. اگر زنگ زدگي ديديد، بهتر است با تعميرکار مشورت کنيد. اگر ماشين رنگ شده باشد، عموما بدنه موج دارد. براي اين که بدانيد ماشيني رنگ شده يا نه از آهنربا استفاده کنيد. براي رنگ کردن از بتونه استفاده مي شود و آهنربا به بتونه مي چسبد. فقط دقت کنيد که ماشين بايد خشک خشک باشد.

گيربکس: در شيب 45 درجه

گيربکس جزء بخش هاي مهمي است که بايد به آن دقت کنيد. کلاچ از اجزاي مرتبط با گيربکس است. کلاچ بايد نرم باشد و همه دنده ها به راحتي جا بروند. اگر در دور موتور بالا، دنده ها به سختي جا مي روند، صفحه کلاچ بايد تعويض شود. براي اطمينان مي توان با رانندگي در سربالايي به ويژه با دنده بالا، از سلامت صفحه کلاچ مطلع شد. دنده معکوس را هم امتحان کنيد. اين کار به شما کمک مي کند تا از سلامت گيربکس مطمئن شويد. اگر صداي خرخر شنيديد يا دنده ها اصطلاحا رد کردند، گيربکس بايد عوض شود.

بيمه: کوپن بايد باشه

بيمه ماشين را فراموش نکنيد. بهترين کار اين است که ماشيني بخريد که بيمه بدنه و بيمه شخص ثالث داشته باشد. چک کنيد از کوپن ها استفاده نشده باشد. اگر کوپني کنده شده باشد به اين معني است که ماشين تصادف کرده. بهتر است ماشيني بخريد که از مدت بيمه اش زياد مانده باشد تا بعد از يکي دو ماه مجبور نباشيد پول بيمه هم بدهيد.

شماره ها: مثل اثر انگشت

حتما شماره شاسي و شماره موتور ماشين را چک کنيد. هر دو شماره در کارت ماشين نوشته شده اند. شماره شاسي و شماره موتور خاص يک ماشين است و امکان ندارد که شماره موتور ماشين شما با شماره ماشين ديگري يکي باشد. اگر شماره ها فرق دارد، مثلا شماره موتور با شماره توي کارت نمي خواند، يعني موتور پياده شده، يا به زبان ساده تر تعويض شده است.

تعميرگاه برويد: خرج کنيد

اگر همه اين کارها را انجام داديد و به اين نتيجه رسيديد که اين هماني است که دنبالش بوديد، عجله نکنيد، باز هم براي مشاوره بيشتر به تعميرگاهي که به آن اطمينان داريد، مراجعه کنيد. جواب نهايي را از تعميرگاه بخواهيد. فقط بايد توجه داشته باشيد که هزينه بررسي همه جانبه ماشين بر عهده شما که قرار است ماشين دار شويد، است.


موتور : نه تميز نه کثيف

کثيف و به هم ريخته بودن موتور، به شما هشدار مي دهد که ماشيني که قصد خريدش را داريد، دير به دير سرويس شده. البته اگر موتور بيش از اندازه تميز بود هم بايد شک کنيد. احتمالا فروشنده چيزي را از شما پنهان مي کند. روغن موتور و اتصالات آن را چک کنيد. روغن را قبل از روشن کردن ماشين چک کنيد تا اندازه و رنگ آن تغيير نکرده باشد. اگر مقدار روغن، کم يا رنگ آن سياه بود از فروشنده بپرسيد اين ماشين آخرين بار چه زماني سرويس شده است.

زماني که خودرو را روشن مي کنيد، چک کنيد چراغ روغن به سرعت خاموش شود. دور موتور را با فشار دادن پدال گاز بالا ببريد. زماني که دور موتور بالا مي رود، دماي موتور نبايد بيش از حد بالا برود. دود سياه يا آبي رنگي هم نبايد از اگزوز خارج شود. اگر دود ديديد، بايد بدانيد که موتور ريپ مي زند و سالم نيست.




منبع: همشهري جوان


http://www.CheKhabar.ir/News/74662/نکاتي که در زمان خريد ماشين کارکرده و دست دوم بايد به آنها توجه کرد
بستن   چاپ