بنزين سوپر يا بنزين عادي: کدام براي ماشين ما مناسب است؟
جمعه 6 مرداد 1396 - 3:38:24 AM
چه خبر - بنزين عادي بزنيم يا سوپر؟

اين سوال همواره اذهان بسياري را به خود مشغول کرده است: "آيا استفاده از بنزين معمولي در ماشيني که نياز به بنزين سوپر دارد سبب آسيب‌ديدگي آن مي‌شود يا خير؟

به شخصه بارها شاهد آن بوده‌ام که اين سوال سبب سر منشا ترديد و درگيري لفظي بسياري از افراد بوده است. به همين دليل با يک مهندس سيستم‌هاي سوخت ملاقات کردم تا يک بار براي هميشه پاسخي براي اين سوال بيايم.

شايان ذکر است که امروزه با افزايش اختلاف قيمتي بنزين سوپر و معمولي شاهد طرح شدن هر چه بيشتر اين سوال بوده‌ايم که ايا استفاده از بنزين معمولي به جاي بنزين سوپر باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها مي‌شود يا خير. اختلاف قيمت اين بنزين‌ها مبلغ قابل توجهي است و همانطور که مي‌دانيد هرقدر باک بنزين خودروي شما بزرگ‌تر باشد، بايد مبلغ بيشتري براي هر بار پر کردن کامل باکتان بپردازيد. بنابراين طبيعي است که وسوسه شويد از بنزيني ارزان‌تر استفاده کنيد.

اولين و مهم‌ترين موضوعي که نياز به توضيح دارد، تفاوت بين بنزين سوپر و معمولي است.

همه چيز از اکتان شروع مي‌شود. جدا از فرمول‌هاي پيچيده شيمي، شما با در نظر گرفتن عدد اکتان، خواهيد فهميد که سوختتان قبل از احتراق، تا چه حد در برابر فشارهاي قوي مقاوم است. يک مثال از چنين سوخت‌هايي، سوخت ديزل است. احتراق سوختي که در موتور به واسطه جرقه شمع‌ها صورت نگيرد، ضربه‌اي ناميده مي‌شود و مي‌تواند باعث اسيب شديد موتور شود.

موتورهايي که مي‌توانند فشار بالا را تحمل کنند، نيروي بيشتري توليد مي‌کنند و از انجا که پيستون‌هاي آن‌ها مخلوط هوا و سوخت را به شدت فشرده مي‌کنند، به ضربه حساس‌ترند و به همين دليل سوخت سوپر براي اين موتورها مناسب‌تر است. برعکس اين موضوع هم صدق مي‌کند؛ يعني استفاده از بنزين سوپر در ماشيني که از سوخت معمولي استفاده مي‌کند، نه تنها هيچ اثري بر عملکرد ماشين ندارد بلکه تنها باعث هدر رفتن پول شما مي‌شود.

بنابراين هرگز تصور نکنيد که استفاده از سوخت سوپر براي يک ماشين که به سوخت معمولي نياز دارد، معجزه خواهد کرد. البته کامپيوترها و سيستم‌هاي مديريت موتورهاي مدرن، مي‌توانند کمبود خيلي چيزها از جمله اکتان را در سوخت جبران کنند پس آيا بايد تصور کنيم که موتورهاي مدرن بوسيله بنزين معمولي آسيب نمي‌بينند؟ براي روشن شدن پاسخ اين سوال، به سراغ يکي از مهندس مکانيک خبره‌اي رفتم که تخصص کافي در تمامي بخش‌‌هاي سوخت رساني اعم از فيلتر سوخت تا انژکتور را دارد.

بسياري از افراد باور دارند که استفاده از سوخت معمولي باعث چند ريال صرفه‌جويي مي‌شود. اما اگر واقع‌بين باشيم در کوتاه‌مدت اين مبلغ چندان به چشم نمي‌آيد. در توضيح آن بايد به ماشين‌هاي جديدي اشاره کرد که به سنسورهاي ضد ضربه مجهز هستند و ضربه‌هاي موتور را به حداقل مي‌رسانند.

اين سنسورهاي سواي فوايد ذاتي خود، باعث کم‌تر شدن توان خودرو نيز مي‌گردند؛ چراکه کاليبراسيون آنها بر اساس استفاده از سوخت سوپر تنظيم شده است. بنابراين هزينه مصرفي در ازاي هر کيلومتر، در طولاني مدت و هم در کوتاه مدت و با يا بدون استفاده از سوخت معمولي يا سوپر همچنان يکسان خواهد بود. مثلا تصور کنيد زماني که تفاوت بين بنزين سوپر و عادي 0٫25 دلار براي هر گالن باشد، تفاوت پرکردن باک خودرويي مانند شورولت ماليبو، تنها 2٫50 دلار خواهد بود که ارزان‌تر از يک فنجان قهوه است.

در عين حال، شواهد و قرائن از سايش اجزاي موتور در خودروهايي حکايت دارند که عليرغم نيازشان به بنزين سوپر، از بنزيني معمولي براي تغذيه آنها استفاده شده است. اما اين شواهد از دقت بالايي برخوردار نيست؛ چراکه هزينه‌هاي چنين آزمايش عظيمي بسيار هنگفت است. به عنوان مثال صدها خودرويي را تصور کنيد که بايد صدهزار کيلومتر را به طور آزمايشي بپيمايند. واقعا در مخيله نمي‌گنجد.”

او همچنين ادامه داد: "بنابراين با سبک و سنگين کردن همه چيز در مي‌يابيم که عاقلانه ترين تصميم، استفاده از سوخت مناسب هر خودرو است.”

يکي ديگر از دلايل ضرورت استفاده از سوخت مناسب هر خودرو، جلوگيري از مخلوط شدن گازهاي خروجي از سيلندر با سوختي است که وارد آن مي‌شود؛ چراکه تفاوت کاليبراسيون، ميزان گازهاي خروجي را تغيير مي‌دهدو بنابرين استفاده از هر نوع سوخت ديگري، تاثيري منفي بر عملکرد خودروي شما مي‌گذارد. همچنين اين مسئله، سبب افزايش آلايندگي خودرو شما نيز مي‌شود که بي‌ارتباط با آلودگي بيشتر محيط‌زيست نيست.

لذا نبايد با تصور عملکرد درست سنسورهاي ضد ضربه، سوختي نامناسب را به کار ببريم و سبب مرگ زودهنگام خودروي خود شويم. ضمنا از ياد نبريد که حتي اگر پولي هم از اين راه ذخيره کنيد، مجبور به پرداخت چند برابر آن از بابت هزينه‌هاي تعمير موتور خواهيد شد؛ چرا هر موتوري به گونه‌اي است که راندمان و عملکرد مناسبي را با استفاده از سوخت مناسب خود ارائه کند. بنابرين تغيير اين سوخت، سبب کاهش توان اين موتور مي‌گردد.

در پايان اضافه مي‌کنم که تمامي نتيجه‌گيري‌ها، با فرض اختلاف فعلي قيمت بنزين سوپر با معمولي بوده است. بنابرين هيچ بعيد نيست که با افزايش اين اختلاف، دقيقا عکس نتيجه‌گيري‌هاي فعلي ما صادق باشد. هرچند که در اينصورت به يکي از دشمنان محيط‌زيست بد مي‌شود؛ چراکه هنوز اثرات استفاده طولاني مدت از سوخت‌هاي معمولي مشخص نيست و ممکن است نتايج مرگباري را به دنبال داشته باشد.

علي اي حال مي‌توان نتيجه گرفت که حتما و قطعا بايد از سوختي مناسب و توصيه شده براي خودروي خود استفاده کنيد. مگر اينکه کاملا ورشکسته باشيد! ولي با اين حال منطق حکم مي‌کند که ريسک کردن، آن هم تنها به دليل اختلافي چند هزارتوماني به هيچ عنوان صلاح نيست. بنابرين جهت حفظ سلامت قلب تپنده خودروي خود در طولاني مدت، از هر آن سوختي استفاده کنيد که با آن سازگار است.




منبع: sobhanehonline.com

http://www.CheKhabar.ir/News/74180/بنزين سوپر يا بنزين عادي- کدام براي ماشين ما مناسب است؟
بستن   چاپ