چه خبر - با 25 ميليونتومان 206 صندوقدار بخريم يا رانا؟
پژو 206 از پرطرفدارترين محصولات ايرانخودرو محسوب ميگردد و نسخه صندوقدار آن نيز گزينهاي مناسب براي خانوادههاي پرجمعيت دوستدار 206 است که ميتوان ايده ساخت آن را نيز همين امر دانست.
در سوي ديگر نيز رانا که لقب سومين خودروي ملي را به يدک ميکشد شباهتهاي فراواني به 206 اسدي دارد چراکه هردو بر روي پلتفرم 206 ساختهشدهاند. باوجوداين همه شباهت، کداميک بهتر است؟
قيمت پژو 206 صندوقدار توليد سال 1387 و رانا LX توليد سال 1393، هر دو تقريباً 25 ميليون است. عليرغم شباهتهاي فراوان اين دو خودرو، تفاوتهايي نيز بين آن دو وجود دارد که در ادامه به بررسي اين دو خودرو پرداختهشده است.
نقد و بررسي بيرون خودرو
نماي جلوي 206 صندوقدار نسبت به هاچبک هيچ تغييري نکرده و تنها تغييري که در مدل صندوقدار نسبت به هاچبک در نماي بيروني به وجود آمده است اضافه شدن صندوق به خودرو است که البته نماي جانبي و عقب مدل صندوقدار را نسبت به هاچبک تغيير ميدهد. اين تغيير ازاينجهت که فضاي صندوقعقب را ايجاد ميکند و اين خودرو را براي سفر و يک خانواده مناسبتر ميکند، اما ازنظر ظاهري چندان دلچسب به نظر نميرسد. نماي جانبي بهواسطه اضافه شدن صندوق و با توجه به عدمتغيير ديگر قسمتهاي خودرو کمي ناهماهنگ به نظر ميرسد.
استفاده از پلتفرم 206 در طراحي رانا منجر به آن شده است که اين دو خودرو شباهتهاي بسياري به هم داشته باشند بااينوجود استفاده از چراغهاي 14 اينچي کشيده و سپر و گلگير متفاوت ظاهري مدرنتر و پوياتر به رانا داده است. در حالت کلي ميتوان ظاهر رانا را نسبت به 206 اسدي هماهنگتر دانست وليکن نميتوان گفت که کداميک زيباتر است و اين امر را بايد به سليقه خريدار واگذار نمود.
نقد و بررسي فضاي داخلي
طراحي داشبورد و کنسول مياني 206 را ميتوان خوب توصيف کرد. رنگ و کيفيت مناسب مواد بکار رفته در آن به همراه جانمايي خوب و درست اجزا در کنار هم، نماي خوبي را به فضاي جلوي راننده و سرنشين جلو داده است. محل قرارگيري ساعت ديجيتال به همراه دکمه چراغخطر و قفل مرکزي دربها هم بهخوبي در خودرو طراحيشده است. هرچند صندليهاي اين خودرو خيلي راحت نيستند، اما فضاي نسبتاً مناسبي براي سرنشينان جلو وجود دارد. اما مشکل اصلي فضاي داخلي 206 فضاي ناکافي براي سرنشينان عقب است که بهسختي ميتوانند در مسيرهاي نسبتاً طولاني و حتي کوتاه طاقت بياورند.
داخل اتاق خودروي رانا ترکيبي از قطعات ارزانقيمت و باکيفيت پايين شرکت ايرانخودرو است. صندليهاي رانا به خاطر تغيير فوم صندليها، از صندلي 206 بهتر شده است، ولي فضاي بالاسر و فضاي زانوها تفاوت زيادي با پژو 206 اسدي ندارد. از ايرادات مهم که همانند 206 در رانا برطرف نشده است، فضاي پاي رديف عقب است که اگر سرنشينهاي جلو براي راحتي بيشتر صندلي خود را به عقب بکشند عملاً فضاي پايي براي سرنشينان عقب باقي نميماند. نکته مثبت هر دو خودرو را ميتوان وجود صندوقعقب جادار آنها دانست.
نقد و بررسي رانندگي خودرو
سواري نرم، به همراه شتاب و سرعت مناسب 206 اسدي از کسي پوشيده نيست. در 206 صندوقدار ميلههاي تعادل به عقب خودرو اضافهشده است که کنترل و هندلينگ آن را نسبت به هاچبک راحتتر و سواري با اين خودرو را دلپذير کرده است. سيستم ترمز اين خودرو نيز قابلاعتماد است و معمولاً مشکل کمي براي رانندگان به وجود آورده است. البته يکي از مشکلات اين خودرو که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد مشکل کنترل خودرو در برخي پيچهاي تند جاده است.
رانا باکمي تفاوت تقريباً سواري 206 اسدي را دارد. در آزمون صورت گرفته مشخص شد که رانا، به طرز عجيبي در شتابگيري اوليه از 206 اسدي و حتي 206 تيپ 5 بهتر عمل ميکند. رانا به دليل طول شاسي کوتاهتر، نسبت به خودروهاي سدان داخلي مانند پژو پارس و پژو 405، از سواري سفت و خشکتري در مقايسه با آنها قرار دارد.
با تمامي اين اوصاف بايد اين نکته را نيز اضافه نمود که شما با پرداختن 25 ميليون ميتوانيد رانا جوانتري را خريداري نماييد درحاليکه چنانچه قصد خريد 206 اسدي را داشته باشيد بايد خودرويي که 9 سال از توليد آن گذشته است را خريداري نماييد و شايد همين امر عليرغم تفاوتهاي موجود بين اين دو خودرو، دليل مناسبي براي خريد رانا باشد.
منبع: jamejamonline.ir