چه خبر - يادداشت فريدون جيراني درباره شهرزاد
فريدون جيراني در يادداشتي در هفتهنامه اينترنتي «شهرزاد» درباره ويژگي هاي اين مجموعه نوشت.
يادداشت او به اين شرح است:
««شهرزاد» عشق و سياست را درهم آميخت
سريال «شهرزاد» در مقطع زماني ساخته شد که سريالهاي تلويزيون دچار مشکلات فکري و ذهني شده بودند و به دليل فشارهايي که بر تلويزيون اعمال ميشد و حساسيتهاي بيش از حد، درامهاي تلويزيون التهاب و جذابيتي نداشتند تا بتوانند ارتباطي که سالهاي قبل با مخاطب داشتند را مجددا بدست آورند؛ به ويژه اينکه تلويزيون از يک مقطع زماني به بعد محبوبيت قبلي را از دست داد و مانند سابق نفوذ و بيننده نداشت. از دست دادن بيننده و موقعيت به يک شرايط سياسي، فرهنگي و اجتماعي ربط داشت و احساس شد که جامعه بايد در جاي ديگري به آن بپردازند.
البته سريال «قلب يخي» به کارگرداني محمدحسين لطيفي که در دو فصل اول و دوم عرضه شد باب تازه سريالسازي در شبکه نمايش خانگي را باز کرد و چون در اين مديوم محدوديت کمتري نسبت به تلويزيون بود، موجب شد مردم متوجه سريالهايي شوند که در شبکه نمايش خانگي ساخته ميشود.
به جرات ميتوان گفت «شهرزاد» تحول ايجاد کرد؛ تحولي غيرقابل انکار. زيرا موضوع عشق را با مضمون سياسي درآميخت و مقطع تاريخي را انتخاب کرد و به اتفاق نوشته بسيار منسجم و درست، انتخاب بازيگراني که سرجاي خودشان قرار گرفتند و سرانجام کارگرداني پخته و دقيق، موجب شد تا «شهرزاد» تبديل به يک پديده شود. اينکه گفته ميشود پديده يعني فراتر از يک سريال. يعني تبديل جرياني که حتي در فضاي مجازي هم توانست بينندگان زيادي را به خود جذب کند و تا به امروز سريالي مانند «شهرزاد» نداشتيم که تا اين اندازه ايرانيان داخل و خارج کشور را به خود مشغول کند که داستان عشقي را با روايت تاريخي بيان کند.
«شهرزاد» در سريالسازي جايگاهي دارد که اگر تاريخ بخواهد سريالها را بررسي و تاريخنويسان بخواهند به پديدههاي نمايشي که مقاطعي توانستند اثرگذار باشند، بپردازد به طور قطع «شهرزاد» جايگاه رفيعي دارد. حسن فتحي کارش را با سريالسازي شروع کرده و بيشتر از اينکه در فيلمسازي به عنوان فيلمساز در سينما شناخته شده باشد، به عنوان سريالساز موفق شناخته شده است. سريال عاشقانه «شب دهم» توانست تبديل به يک سريال تاثيرگذار شود، «مدار صفر درجه» و سريال تاثيرگذار «ميوه ممنوعه» هم به تلويزيون رونق بخشيدند و همه در مقاطعي ساخته شدند که تلويزيون اجازه داده بود درامها وارد فضاي ملتهبي شوند و آن فضاهاي ملتهب را به تصوير بکشند. فيلمهاي سينمايي «کيفر» و «پستچي سه بار در نميزند» از جانب منتقدان مورد تاييد قرار گرفت تا آنجا که ميتوان گفت فتحي در فيلمسازي ناموفق نبوده است و فيلمهايش هم موثر و تاثيرگذار بودند اما بيشتر به عنوان سريالساز معروف است؛ همانطور که ميرباقري هم در سريالسازي مطرح است. در «شهرزاد» مجموعه خوبي در کنار هم قرار گرفتند و به فتحي امکان توليد سريال موفقي بنام «شهرزاد» را دادند. در اين سريال عشق بر بستر تاريخ مطرح ميشود و قرار است تاريخ بهانهاي باشد تا عشق جلوه کند و به عشق بيشتر پرداخته شود چرا که زمان حال محدوديتهايي ايجاد ميکند و بستر تاريخي اين محدوديتها را کمتر.»
منبع: khabaronline.ir