پشت پرده قهر و آتشي احسان کرمي با تلويزيون چه بود؟
دوشنبه 19 تير 1396 - 11:32:34 AM
چه خبر - گفت و گو با احسان کرمي

سال پيش انصراف دقيقه نودي احسان کرمي از اجراي ويژه برنامه شب يلداي شبکه پنج شائبه اختلافش را با صدا و سيما تقويت کرد به ويژه آنکه کمي پيش تر در جشن خانه سينما در قامت منتقد تلويزيون ظاهر شده بود. با او که حالا اجراي «خنداننده شو» را بر عهده دارد درباره اين مسابقه و ماجراي اختلافش با تلويزيون گفت و گو کرده ايم.

ظاهرا از ابتدا قرار بوده اجراي مسابقه «خنداننده شود» بر عهده احسان کرمي باشد اما مسافرت مانع اين همکاري شده. در دور دوم امير کربلايي زاده مشغول تئاتر مي شود، کرمي از سفر مي آيد و اينگونه مجري تعويض مي شود. يکي دو شب اول اجراي او لکنت داشت اما حالا شوخي هاي کرمي و نوع ارتباطش با مربيان و شرکت کننده ها بر جذابيت مسابقه اضافه کرده.

احتمالا مي دانيد کرمي سال پيش قرار بود ويژه برنامه شب يلداي شبکه پنج يعني «ناردونه» را اجرا کند اما فشارها باعث شد مهمان برنامه محمدرضا گلزار که شايعه شده بود دستمزدي گزاف گرفته به برنامه نيايد و کرمي هم در اعتراض به حاشيه سازان انصراف داد. مسئولان تلويزيون حق ندارند دلخور شوند؟ کمي پيش تر او در ميانه اجراي جشن خانه سينما به تلويزيون متلک انداخته بود که چرا خانواده کوثري ممنوع التصوير هستند. در اين گفت و گو به شکل گذار به ماجرا ورود کرده ايم و زوم اصلي روي تجربه اجراي او در «خنداننده شو» است. فرصت کمي در پشت صحنه براي مصاحبه داشتيم و برخي سوال ها پرسيده نشد.

احسان کرمي در خندوانهاحسان کرمي در خندوانه

احسان کرمي در خندوانه

امير کربلايي زاده دور اول را اجرا کرد چه شد که شما جايگزين او شديد؟
فکر مي کنم امير درگيري هاي تئاتر داشت. من هم نبودم سفر بودم و به محض اينکه رسيدم به ها تماس گرفتند و گفتند بيا اجرا کن و وقتي رامبد مي گويد مي آيم و ديگر پرس و جو نمي کنم.

اجراي مسابقه «خنداننده شو» شبيه اجراهاي راديويي شماست. وقتي به شما پيشنهاد «خنداننده شو» شد از تجربيات تان در راديو استفاده کرديد؟
بله اين اجرا شبيه اجراهاي راديويي من است. من در راديو کلا اجرايم کمدي بوده است و همين هم باعث شد اين اجازه را به من بدهند که هم در راديو باشم و هم تلويزيون. در يک زمان اجرا مي کردم و هيچ کدام ربطي به هم نداشت. اجرايم در تلويزيون به آن تيزي و شوخ و شنگي البته نيست ولي شباهت دارد.

کلا فضاي راديو براي شوخي بهتر است و دست مجري بازتر.
نه الان خوب نيست و اين مايه تاسف است.

ولي دهه 60 و در فضاي بسته تلويزيون «صبح جمعه با شما» و همين اواخر «جمعه ايراني» با خيلي از مقولات سياسي- اجتماعي شوخي مي کرد. خود شما هم موقع اجرا کم نيش نمي زديد.
بله يک زمان خوب بود ولي حالا متاسفانه راديو به شدت محافظه کارانه مديريت مي شود در صورتي که هيچ لزومي به اين همه سختگيري نيست و مطمئن باشيد اگر فضا براي آن نوع اجرا در راديو براي من فراهم بود، حتما همچنان در راديو فعاليت مي کردم ولي آن فضا فراهم نيست و متاسفانه اين پتانسيل را فعلا از راديو گرفته اند.

اجراي شما در «جمعه ايراني» را از نزديک ديده ام و تفاوت فاحشي با اجراي تان در «خنداننده شو» دارد. محافظه کاري چقدر روي اجراي تان تاثير منفي گذاشته و مي گذارد؟
خيلي زياد، ببينيد من بيشتر برنامه هايي که در راديو هم اجرا کرده ام زنده بوده. «جمعه ايراني» توليدي بود اما «مکث 94» راديو تهران به عنوان برنامه اي که ته شوخي و نقد بود، زنده روي آنتن مي رفت. براي من برنامه توليدي اصولا سخت است. در «خنداننده شو» به عنوان شوي تلويزيوني که به کمدي مي پردازد، ديده ايد چقدر برايش حاشيه درست مي کنند، طبيعتا بايد خيلي حواسم جمع باشد که کار به برداشت هاي دوم و سوم نکشد و معمولا هم تک برداشته مي رويم. سعي مي کنم طوري اجرا کنم که حاشيه براي برنامه ايجاد نشود.

مدل اجرايي را که در «خنداننده شو» داريد خودتان به آن رسيده ايد يا با رامبد جوان درباره اش حرف زديد؟
نه ما به يک فهم و درک مقابل بدون گفت و گو از هم رسيده ايم. يعني من درباره مدل اجرا چيز خاصي به رامبد نگفتم، رامبد هم چيزي خاصي نگفت. يک جور درک متقابل است. من مي فهمم رامبد چه مي خواهد و او هم احتمالا متوجه شده من چي مي خواهم (خنده). يا بهتر است بگويم خودش مي دانسته چي مي خواسته که سراغ من آمده.

خودتان هم قبل از هر اجرا پلن خاصي طراحي نمي کنيد؟
ببينيد مجري خوب کسي است که نداند چي مي خواهد بگويد بلکه بداند درباره چي مي خواهد حرف بزند. همه شوخي هايي که در اين برنامه مي کنم، بداهه است. براي يکي از آنها هم طراحي نداشته ام.

پس همانطور که اشاره کردم از اندوخته هاي قبلي و تجربيات اجراي راديويي بهره مي گيريد.
100 درصد. اينها همه تجربه راديويي و تئاتري من است و اينطوري نيست که يک نفر خالي ذهن باشد و بيايد جلوي دوربين اجرا کند. هيچ وقت من با متن کار نمي کنم و اينکه در «خنداننده شو» مي بينيد شناختي است بين من و آقاي جوان همين، نه اينکه پيش از اجرا جلسات متعدد بگذاريم.

ولي چارچوب کلي را مشخص مي کنيد ديگر؟
بله؛ رامبد به نکته اي خاص که اشاره مي کند مي دانم چه مي خواهد و طبق همان پيش مي روم.

سال پيش حاشيه اي براي شما به خاطر ويژه برنامه شب يلداي شبکه پنج (ناردونه) پيش آمد و در دقيقه 90 انصراف داديد. اين اتفاق تعبير به اين شد که شما به تلويزيون پشت کرده ايد و ممکن است بازنگرديد. سوءتفاهم وقتي بيشتر شد که کمي پيش تر در جشن خانه سينما به تلويزيون انتقاد کرده بوديد.
من نمي خواهم اپوزيسيون تلويزيون باشم. بخش خيلي مهمي از موفقيتم مديون صدا و سيماست؛ در اين شکي نيست منتها اين را اصلا دليل نمي بينم که از راديو و تلويزيون انتقاد نکنم.

ولي در جشن خانه سينما انتقاد کرديد که تعبير به خودزني شد.
من انتقاد کردم ولي خيلي وقت ها تعريف ها و جانبداري هايي هم از راديو و تلويزيون کرده ام اما اگر جايي احساس کنم اين نهاد فرهنگي دچار مشکل است در حيطه کاري خودم به آن مي پردازم چون بدون انتقاد نمي شود زندگي کرد.

حتي اگر براي تان بد شود و مهر ممنوع الکاري بخوريد؟
هر تاواني بوده پرداخته ام و خواهم پرداخت. گاهي هم نپرداخته ام يعني لزومي نداشته که تاواني پرداخت شود. صادقانه مي گويم هيچ وقت برنامه اي نداشته ام که در برابر تلويزيون قرار بگيرم. حتي زمان هايي که گفته اند فعلا کنار باش، بوده ام و اعتراض نداشته ام.

به نظر شما حاشيه هاي «خنداننده شو» به ضرر آن تمام نشده؟
من اين طور فکر نمي کنم ولي معتقدم کمدي در هر حال حساسيت زاست و با مديريت صحيح از طرف بچه هاي «خندوانه» و طراحان مسابقه «خنداننده شو» و سعه صدر مردم و کساني که نقدهايي داشته اند، مي توان اينگونه برنامه ها را نجات داد و مشکلي ايجاد نشود. حيف است قدر اين همه استعداد را ندانيم.



منبع: روزنامه هفت صبح

http://www.CheKhabar.ir/News/71955/پشت پرده قهر و آتشي احسان کرمي با تلويزيون چه بود؟
بستن   چاپ