با نيسان آبي خداحافظي کنيد چرا که بزودي ديگر توليد نمي شود
شنبه 17 تير 1396 - 9:20:29 AM
چه خبر - خداحافظي با نيسان آبي

مديرعامل شرکت خودروسازي زامياد اعلام کرده در پايان سال 97 به طور عملي با نيسان آبي خداحافظي کرده و اين خودرو که از نظر ظرفيت عمليات باربري خدمت بزرگي به کشور کرده به خاطره ها خواهد پيوست، نيسان آبي اما چرا اين قدر در کشور مشهور بوده و چه مشخصاتي داشته است؟

نيسان جونيور يا به‌عبارت‌ديگر زامياد 24 که در ميان مردم به نيسان آبي مشهور است را مي‌توان يکي از خودروهايي دانست که حق بزرگي بر حمل‌ونقل بار در ايران دارد! اين وانت پير ساليان سال است در جاده‌هاي کشور مشغول به جابجايي بار بوده و عليرغم ايمني بسيار پايين و ايجاد حوادث جاني و مالي زياد توليد آن سالها به خاطر نبود جايگزين مناسب ادامه داشته است.

از طرف ديگر مي‌توان آن را يکي از رکوردداران بيشترين زمان توليد يک خودرو در دنيا دانست! زيرا توليد آن از سال 1349 يعني 47 سال پيش بدون تغييرات چشمگير آغاز شده است.

نسل سوم نيسان جونيور، در سال 1349 در ايران براي اولين بار توسط شرکت زامياد توليد شد، سپس در سال 65 با تغيير نام با عنوان سايپا24 توليد و به بازار آمد.

در سال 1377 مجدداً اين وانت با نام زامياد 24 توليد شد. از سال 88 مدل‌هاي جديدي مانند 24nb زامياد (تغيير در نماي ظاهري) و زامياد24nib (ترمز ضد قفل و سيستم ebd) توليد شد. از سا89 نوع ديزلي آن با عنوان زامياد28nb براي اولين بار در نمايشگاه خودرو تبريز به نمايش در آمد. رانندگان خودرو زامياد24هايي که از سال 77 به بعد توليد مي‌شود به دليل استفاده نکردن از موتور ژاپني اصل که در سري‌هاي قبل استفاده مي‌شد از اين خودر رضايت چنداني نداشته‌اند.

بر اساس قوانين پليس راهنمايي و رانندگي ايران، خودرو زامياد24 مجاز به حمل 2800 کيلوگرم بار است ولي اين وانت قابليت حمل 5000 کيلوگرم را دارد. زامياد 24 هنوز با همان موتور 2400 سي‌سي با 95 اسب بخار قدرت توليد مي‌شود که البته چند سالي است نسخهٔ دوگانه‌سوز آن‌هم توليدشده است.

در واقع 47 سال است که خودروي نيسان آبي زامياد با يک مشخصات اصلي در حال توليد بوده است. اين محصول نقاط ضعف بسياري دارد که همه طي سالهاي اخير به آن واقف بوده‌اند.
مقام‌هاي زامياد مي‌گويند که ارتقاي وانت نيسان آبي در چند سال گذشته در دستور کار قرار داشته و توانسته‌اند اين وانت قديمي را به استاندارد يورو 4 ارتقا دهند و آلايندگي و مصرف سوخت آن کاهش پيدا کند.

قرار است پس از توقف توليد نيسان آبي، خودروي پادرا - PADRA - ارائه شود. مديرعامل زامياد مي‌گويد: براي امسال محصول پادراي دوگانه سوز را در دستور کار داريم و در حال اخذ استاندارهاي آن هستيم، همچنين محصول پاردا 2 که فيس ليفت شده پادرا با اندکي تغيير در پلتفرم است و در گيربکس و دسته موتورهاي آن نيز تغييراتي اعمال شده که در دستور کار است.




منبع: khabaronline.ir


http://www.CheKhabar.ir/News/71737/با نيسان آبي خداحافظي کنيد چرا که بزودي ديگر توليد نمي شود
بستن   چاپ