حمايت از خريد کالاي ايراني در حوزه پژوهش
سه شنبه 13 تير 1396 - 12:33:25 AM
چه خبر - عيد ايراني با کالاي ايراني؛

دکتر حسين عزيزي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا در خصوص پويش خبري خبرگزاري جمهوري اسلامي براي حمايت از خريد کالاي ايراني اظهار کرد: حمايت از خريد کالاي ايراني، اقدام شايسته اي است که نهادهاي حمايت کننده داخلي آغاز کرده اند و افراد را به اين سمت سوق مي دهند.
وي بيان کرد: نمايشگاه ساخت ايران نيز که با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري سالانه برگزار مي شود، نمونه اي از حمايت هاي نهادهاي دولتي در راستاي حمايت از خريد کالاي ايراني است.
عزيزي ادامه داد: نمايشگاه ساخت ايران به شرکت هايي که تجهيزات آزمايشگاهي در حوزه پژوهش مي سازند، فرصت مي دهد که تجهيزات خود را در معرض ديد عموم و محققان قرار دهند و اگر دانشگاه ها تجهيزات خود را از اين نمايشگاه تهيه کنند، از تخفيف ها و حمايت هاي درنظرگرفته شده معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برخوردار مي شوند.
وي گفت: تخفيف هاي درنظرگرفته شده در نمايشگاه مشوقي شده است تا بسياري از دانشگاه ها و مراکز علمي کالاي ايراني بخرند که موجب مي شود اين کالاها نسبت به کالاهاي خارجي موجود، ارتقا يابند.
عزيزي با بيان اينکه نمونه ديگر اين حمايت ها شامل حمايت هاي تشويقي ستاد علوم شناختي از مقالات است، افزود: مقاله هايي که درخصوص تجهيزات و محصولات داخلي باشند، تا 20 درصد از افزايش حمايت تشويقي برخوردار مي شوند.
کارشناس ارشد ستاد علوم شناختي در امور پژوهش يادآور شد: همچنين ستاد علوم شناختي در حمايت خود از طرح هاي پژوهشي به منظور ترويج فرهنگ استفاده از کالاي ايراني، در صورت استفاده گروه و تيم پژوهشي از کالاي خارجي در طرح خود که نمونه داخلي آن نيز وجود دارد، حمايت تشويقي پرداخت نمي کند و در صورت استفاده از کالاي خارجي در طرح پژوهشي، فقط مبلغ معادل کالاي ايراني را پرداخت خواهد کرد.
عزيزي گفت: مشکلي که در توليد داخل وجود دارد، اين است که برخي شرکت هاي داخلي براي قيمت گذاري دستگاهي که ساخته اند، آن را با دستگاه خارجي مقايسه مي کنند، در صورتي که اگر شرکت خارجي دستگاهي را 30 ميليون تومان مي فروشد، حاصل 30 سال تلاش است و اکنون به جايي رسيده که قيمت دستگاه در اين حد شده است.
وي با تاکيد بر اينکه در قيمت گذاري محصولات داخلي، نبايد مبنا را محصولات خارجي قرار دهند، گفت: شرکت هاي داخلي بايد درنظرداشته باشند که در ساخت محصول خود چقدر هزينه کرده اند و بر مبناي آن قيمت گذاري کنند.
عزيري ادامه داد: شرکت هاي معتبر خارجي در کنار توليد تجهيزات، با تيم هاي علمي مرتبط با دستگاه خود نيز تعامل و ارتباط دارند و دستگاه هاي خود را به آن تيم پژوهشي رايگان مي دهند و در کنار آن تيم هاي پژوهشي به شرکت ها در زمينه عيب يابي و ارتقاي کيفيت دستگاه کمک مي کنند که همين امر سبب مي شود کيفيت دستگاه بالاتر رود؛ اما در ايران شرکت هاي سازنده نگاه طولاني مدت به کيفيت محصول، مشتري مداري و ارايه خدمات پس از فروش ندارند و از تيم هاي پژوهشي در راستاي ارتقاي محصول خود کمک نمي گيرند.
وي افزود: در بخش توليد داخل مشتري مداري هنوز به رشد کافي نرسيده است؛ البته به تازگي با استفاده از فناوري هاي روز و کسب و کارهاي فناورانه اين امر رو به بهبود است و با خريد کالاي ايراني و رضايت مشتري از سوي شرکت هاي توليدي مي توان به اقتصاد کشور کمک کرد.
علمي ** 9340**1834
خبرنگار: منير ابراهيمي زاده ** انتشاردهنده: ناهيد شفيعي
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با کانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me

انتهاي پيام /*
http://www.CheKhabar.ir/News/71344/حمايت از خريد کالاي ايراني در حوزه پژوهش
بستن   چاپ