هواپيماهاي خريداري شده ايران دسته دوم بودند؟!
يکشنبه 11 تير 1396 - 3:22:12 PM
چه خبر - ادعاي کريمي قدوسي درباره دست دوم بودن هواپيماهاي خريداري شده ايران

جواد کريمي قدوسي در جلسه علني صبح امروز (يکشنبه) مجلس و در جريان طرح سوال خود از وزير راه در خصوص علت اعلام انعقاد قرارداد با ايرباس برخلاف واقع گفت: ما گزارش رسمي از يک وزير داشتيم که هواپيماهاي خريداري شده دست دوم بوده است. چرا دولت به چنين سرمايه گزاري هاي سنگيني که قانوني هم نيست تن داده است؟

وي با بيان اينکه قراردادها ي خريد هواپيما محرمانه بوده يادآور شد: چرا در حالي که با اين قراردادها جمهوري اسلامي در دراز مدت 100 ميليارد دلار به طرح‌هاي خارجي متعهد مي‌شود نمايندگان نبايد بدانند که کم و کيف اين قرارداد و الگوي اقتصادي آن چه بوده است؟

نماينده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: همين چند فروند هواپيمايي که وارد کشور شده به ازاي چه مبلغي و با چه مصوبه‌اي خريداري شده است؟ آيا مصوبه هيئت مديره هما قبل از تفاهمنامه و خريد بوده يا بعد از آن و چه توجيه اقتصادي براي اين خريدها وجود داشته است؟

نماينده مردم مشهد در بخش ديگري از سوال خود با بيان اينکه يک سال از طرح اين سوال گذشته، اضافه کرد: سوال مهم ما از آقاي آخوندي در کميسيون عمران کم و کيف قرارداد بود و ايشان تعهد هم داد که اطلاعاتي را در اختيار من و کميسيون قرار دهد. آقاي رضايي رييس کميسيون عمران 19 فروردين نامه‌اي به پرورش مديرعامل شرکت هواپيمايي نوشت که محتواي قرارداد ظرف يک هفته در اختيار کميسيون عمران قرار گيرد اما با گذشت يک سال از زمان طرح سوال هنوز نمي‌دانيم محتواي قرارداد چيست.

وي اضافه کرد: ما موافق بازسازي ناوگان هوايي،‌ ريلي،‌ کشتيراني و جاده‌اي هستيم اما چه اولويتي را براي جاده و ريل نسبت به اين خريد سنگين در نظر گرفته‌ايد؟ اينها مسائلي است که همچنان محرمانه است و به جز توضيحات شفاهي و کلي نه تنها ما نمايندگان بلکه کارشناسان صنعت هوايي و مديران وزارتخانه از کم و کيف قرارداد بي‌اطلاع هستند.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: از نظر فني طول پرواز اين هواپيماها بايد حداقل پنج ساعت باشد و از زمان استارت تا خاموش شدن هواپيما به اين ميزان زمان نياز است. در واقع اين هواپيماها براي مسيرهاي دور است در حاليکه از آنها در مسيرهاي داخلي استفاده مي‌شود.

کريمي قدوسي با بيان اينکه با خريد هواپيماهاي جديد، بايد در ‌شرکت‌هاي هوايي خصوصي پلمب شود، اضافه کرد: ما منکر زحمات و تلاش‌ها نيستيم اما صنعت هوايي کشور با وجود مشکلات در 40 سال گذشته پابرجاست. همين ايرباس‌هايي که ما دائم سوار آنها مي‌شويم متعلق به دوران قبل از تحريم‌هاست يا بعد از آن؟ هواپيمايي ماهان ده‌ها فروند هواپيماي دسته اول خريد اما جشن ملي برگزار نکرد و کسي را به استقبال هواپيماي دست دوم نبرد. بحث ما الگوي اقتصادي اين خريدهاست که انتظار داريم پاسخ آن داده شود.

وي با بيان اينکه صنعت هواپيمايي داخلي با 4000 متخصص تعطيل شده، اضافه کرد: در توافق ژنو که منجر به توافق برجام شد ايران متعهد شد غني‌سازي 20 درصد را تعطيل کند ودر ازاي آن غربي‌ها تعهد دادند 120 موتور هواپيمايي که روي زمين مانده را تعمير کنند اما فقط 20 عدد از آن تعمير شده است.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان با بيان اينکه سوال خود را به قصد غربت و حل مشکل مردم مطرح کرده،‌ گفت که وزير سوالات وي را پاسخ نداده است لذا خواستار راي‌گيري درباره اين سوال در صحن علني مجلس شد که نمايندگان هم اعلام کردند از پاسخ وزير قانع شده‌اند.



منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/71188/هواپيماهاي خريداري شده ايران دسته دوم بودند؟!
بستن   چاپ