دنا يا زانتيا : کدام را بخريم؟
شنبه 3 تير 1396 - 11:19:02 AM
چه خبر - نقد و بررسي تفاوت هاي دنا يا زانتيا

سيتروئن زانتيا و ايران خودرو دنا براي بسياري از افرادي که بدنبال خودرويي کارکرده با جعبه دنده دستي گزينه‌هاي قابل اتکايي محسوب مي‌شوند. دنا توليد 1393 و زانتيا 1800 مدل سال 1387 هردو قيمتي حدود 37 ميليون تومان دارند.

سيتروئن زانتيا در دهه 90 ميلادي به بازار خودروهاي سدان‌ دنيا معرفي گرديد و به دليل استقبال خوب از آن تا سال 2001 در خط توليد حضور داشت و سايپا درست در زماني که توليد جهاني آن متوقف‌شد اين خودرو را به ايران آورد! و در نهايت در سال 1389 آخرين اتومبيل را از خط توليد خارج کرد.

دنا نيز محصول شرکت ايران‌خودرو است که از آن به‌عنوان چهارمين خودروي ملي ايران ياد مي‌کنند که درواقع مدل بهبوديافته سمند و برپايه پلت فرم پژو 405 شکل گرفته است. طراحي اين خودرو از سال 1388 کليد خورد و قرار بود تا سال 1391 وارد بازار شود اما اين اتفاق در سال 1393 افتاد. اين خودرو به دست متخصصين ايراني طراحي‌شده است و سعي شده تا نماي داخلي و خارجي آن مطابق با استانداردهاي روز باشد.

نقد و بررسي بيرون خودرو

زانتيا با اينکه طراحي آن به حداقل دو دهه قبل بازمي‌گردد همچنان چهره جذاب و دوست‌داشتني دارد. ظاهر ديناميک با ارتفاع کم جلو در زانتيا استايلي خاص در آن ايجاد کرده و در يک نگاه اين خودرو را تيز و چالاک خواهيد يافت. چراغ‌هاي جلو با خطوط عرضي موازي و سپر با شيب رو به عقب با دهانه‌ ساده طراحي‌شده‌اند. کاپوت کشيده با شيب رو به پايين همراه دو خط ملايم به اطراف جلوپنجره ختم مي‌شود و شيبي هماهنگ با سپر دارد که نمايي کاردي شکل را در جلو نمايان مي‌کند.

در نماي کنار خطي مستقيم و ساده از عقب تا جلوي خودرو کشيده شده و نوار ضربه‌گير نسبتاً عريضي متناسب با سپرهاي جلو و عقب در اين قسمت قرارگرفته است. برش گلگيرها نيز کمي از حالت دايره خارج‌شده‌اند. نماي عقب هماهنگي خوبي با نماي جلو دارد به‌صورتي که در طراحي چراغ‌هاي عقب از خطوط موازي استفاده‌شده و سپر هم با شيب روبه‌داخل قرارگرفته است.

دنا که به‌عنوان خودرويي جديد و مستقل وارد بازار شد همانند سمند بر روي پلت فرم 405 سوار شده است و درواقع مي‌توان آن را فيس ليفتي اساسي و حرفه‌اي از خودروي سمند دانست.
تغييرات در نماي ظاهري بسيار زياد است و اين تغييرات در نماي جلو، عقب،گلگيرها و برخي جزييات در نماي جانبي ديده مي‌شود. در نماي جلوي چراغ‌ها با طراحي خوب و مدرني ديده مي‌شوند. اين چراغ‌ها از 4 قسمت تشکيل‌شده‌اند و چراغ‌هاي اصلي در دو قسمت بالا و چراغ‌راهنما و چراغ‌هاي ال‌اي‌دي در قسمت پايين قرارگرفته‌اند. انحناي چراغ‌ها نيز در هماهنگي با انحناي درب موتور، سپر و گلگير طراحي‌شده‌اند.

در کنار چراغ‌هاي جلو، جلوپنجره با شبکه‌بندي ريز و لوگوي ايران‌خودرو در مرکز آن نيز ظاهري مدرن به اين خودرو داده است. از طرف ديگر سپر بزرگ جلوي اين خودرو قدرت بيشتري به آن داده است. در نماي جانبي اولين نکته که به چشم مي‌آيد کشيدگي خودرو در قسمت جلويي آن است که تناسب چنداني با اندازه قسمت عقب خودرو ندارد.

نقد و بررسي فضاي داخلي

داخل زانتيا قديمي و کسل‌کننده بوده و گيرايي خاصي ندارد. سايه‌بان صفحه کيلومتر شمار تا سمت راست بخش مياني داشبورد امتداديافته و نمايي عريض را ايجاد کرده است. ورودي‌هاي هواي اتاق ساده و معمولي هستند که در بخش مياني کاملاً بزرگ و در سمت راننده (ورودي سمت چپ داشبورد) به‌صورت دوگانه بر روي‌هم قرارگرفته‌‌اند. بخش مياني داشبورد هم کاملاً ساده بوده و ادوات سيستم گرمايش و سرمايش، ساعت ديجيتال و کليد هشدار در اين بخش قرارگرفته‌اند. فرمان زانتيا بزرگ است و کليدهاي مربوط به سيستم صوتي روي آن تعبيه‌شده است.

در طراحي داشبورد و تو دري‌ها داخل دنا از دو نوع رنگ مختلف استفاده‌شده (برخي مدل‌ها تک‌رنگ هستند) و همچنين از يک نوار با طرح چوب نيز براي جذابيت بيشتر کار هم در دو طرف کنسول مياني و هم بر روي درب‌ها استفاده‌شده است. داشبورد بزرگ با قوسي مناسب و انحنايي مناسب به زيبايي داخل خودرو کمک زيادي کرده است. کنسول مياني نيز از طراحي خوبي برخوردار است. مانيتور بزرگ در بالاي کنسول، سيستم صوتي و کليد‌هاي تنظيم سيستم تهويه خودرو در ادامه در کنار نوارهايي با طرح چوب در طرفين که از بالا به پايين باريک مي‌شوند، شکل خوبي را به وجود آورده‌اند. ظاهراً در نمونه‌هاي نمايشگاهي اين خودرو از مانيتور باکيفيت‌تري استفاده شد، اما در نمونه‌هاي توليدي اين خودرو را با مانيتوري باکيفيت کمتر عرضه کرده است. بر روي غربيلک فرمان کليد‌هاي تنظيم سيستم صوتي و تصويري، تلفن همراه و کروز کنترل وجود دارد.

نقد و بررسي رانندگي خودرو

زانتيا سواري دل‌چسب با شتاب مطلوبي دارد و به دليل سيستم تعليق مخصوصش که نرم هم عمل مي‌کند ناهمواري‌ها را کمتر حس خواهيد کرد. علاوه بر اين در عبور از پيچ‌ها هم تعادل و پايداري خوبي دارد. نکته‌اي که بايد به آن توجه داشت اين است که ترمز در مواقعي که ارتفاع کمک‌ها پايين است ضعيف عمل کرده و در اين حالت هم ضربات حاصل از ناهمواري‌ها به بدنه منتقل خواهد شد.

درست است که زانتيا شتاب مطلوب و قابل قبولي دارد ولي در صورت استفاده از جعبه‌دنده بهتر و به‌روزتر با ضريب دنده بهتر، شتاب گيري‌ها مطلوب‌تر و دل‌چسب‌تر نيز مي‌گرديد.

امکانات رفاهي و ايمني مناسب دنا مي‌تواند شرايط يک رانندگي خوب و مناسب را فراهم کند. فرمان هيدروليک دنا، کنترل آن را راحت‌تر مي‌کند و کليدهاي تنظيمي که بر روي فرمان قرارگرفته کنترل قسمت‌هاي مهم در هنگام رانندگي را فراهم مي‌کند و مانع از پرت شدن حواس راننده مي‌شود.

تنظيم سيستم مولتي‌مديا، هندزفري موبايل و کروز کنترل بر روي فرمان امکان‌پذير است. سيستم کروز کنترل در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها مي‌تواند قابليت بالايي داشته باشد و با تنظيم حرکت خودرو در يک سرعت ثابت، شرايط خوبي را فراهم کند. درمجموع دنا را مي‌توان در ميان خودروهاي ايراني با توجه به امکانات و تجهيزاتي که در آن در نظر گرفته‌شده است، خودرويي مناسب براي رانندگي دانست.

نقد و بررسي پيشرانه

زانتيا با دو پيشرانه 2000 سي‌سي و 1800 سي‌سي عرضه‌شده است. پيشرانه 2000 (SX 2.0) زانتيا 4 سيلندر و 16 سوپاپ است و حداکثر تواني معادل 135 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 187 نيوتون متر در 4200 دور در دقيقه دارد. زانتيا با اين پيشرانه وزني برابر 1320 کيلوگرم دارد و شتاب صفر تا صد کيلومتر آن 10.3 ثانيه است.

پيشرانه 1800 نيز از نوع 4 سيلندر با 16 سوپاپ بوده و حداکثر توان آن 112 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه و حداکثر گشتاورش 161 نيوتون متر در 4250 دور در دقيقه است. وزن خودرو با اين پيشرانه 1264 کيلوگرم است و صفر تا صد آن 11.9 ثانيه است.
مصرف سوخت در هر صد کيلومتر براي آن با پيشرانه 2000 سي‌سي در شهر 12.9 ليتر، در جاده 6.9 ليتر و ترکيبي 9.1 ليتر و مصرف سوخت آن با پيشرانه 1800 سي‌سي در شهر 11.2 ليتر، در جاده 6.5 ليتر و ترکيبي 8.2 ليتر است.

اما در آن سوي ميدان دنا با پيشرانه EF7 يا همان پيشرانه ملي وارد بازار شده است. اين پيشرانه 4 سيلندر 16 سوپاپ بوده و حجم موتور آن برابر 1648 سي‌سي است. حداکثر توان اين پيشرانه نيز 114 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 155 نيوتن‌متر است. اين خودرو از جعبه‌دنده دستي 5 سرعته استفاده مي‌کند.

حداکثر سرعت دنا 190 کيلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکيبي آن 7.88 ليتر در هر 100 کيلومتر است. اين خودرو داراي استاندارد آلايندگي يورو 4 است که قابليت افزايش تا 5 را نيز دارد.




منبع: jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/70452/دنا يا زانتيا - کدام را بخريم؟
بستن   چاپ