ماجراهاي عجيب و غريب در خط 7 متروي تهران
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 11:01:05 AM
چه خبر - حرف و حديث هاي خط 7 متروي تهران

طي دو روز گذشته عده‌اي از شهروندان که تصور مي‌کردند خط هفت مترو تهران مانند ساير خطوط از ساعات اوليه صبحگاه به مسافران خدمت‌رساني مي‌کند، با مراجعه به ايستگاه‌هايي که مورد بهره‌برداري قرار گرفته، با کرکره بسته ورودي مترو روبه‌رو شدند و تصاويري از اين وضعيت نيز در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد.

هفت ايستگاه افتتاح شده از مجموع 19 ايستگاه واقع در قطعه 22 کيلومتري خط هفت مترو که روز شنبه بهره‌برداري شد، تنها در بازه سه ساعته 10 تا 13 که جزو ساعات متعارف شروع و پايان کار نبوده در حال فعاليت است.

هر چند شرکت بهره‌برداري مترو در اطلاعيه‌اي همزمان با مراسم افتتاح اين موضوع را رسانه‌اي کرده بود، اما بسياري از شهروندان از کيفيت بهره‌برداري خط هفت مطلع نبودند و به همين خاطر از تعطيلي بي‌وقت ايستگاه‌ها غافلگير شدند. غافلگيري دوم مسافران در خط جديد مترو از زمان انتظار بسيار زياد در ايستگاه نشات گرفته است.

سرفاصله قطارهاي مترو در اين خط طي فعاليت روزانه فعلي، 30 دقيقه اعلام شده بود که عملا در دو روز گذشته، اين وعده محقق نشد و مسافران بايد حدود 45 دقيقه براي رسيدن قطار، در ايستگاه انتظار بکشند. سرفاصله متعارف در سايرخطوط مترو تهران در ساعات پر استفاده، بين 4 تا 8 دقيقه است. تاثير اين زمان انتظار بالا حتي اگر براي مدت محدودي برقرار باشد، اين است که مسافران خط هفت مترو يا از سفر با اين ناوگان انصراف داده و ايستگاه را ترک مي‌کنند يا اينکه در صورت ماندن براي استفاده از قطار، احتمال مراجعه دوباره آنها به اين خط، نزديک به صفر خواهد بود.

موضوع اختلاف ميان هزينه‌هاي اعلام شده احداث خط هفت مترو توسط مديران شهري نيز در سه روز گذشته چالش برانگيز بوده است. دو رقم 3 هزار و 6 هزار ميليارد تومان که به‌عنوان هزينه احداث خط هفت اعلام شده اختلاف زيادي دارد که سوال‌برانگيز است. از آنجاکه هزينه احداث هر کيلومتر خط مترو حدود 220 ميليارد تومان است، رقم 6 هزار ميليارد به واقعيت نزديک‌تر به نظر مي‌رسد. اما دو سناريو درباره علت اينکه مديرعامل شرکت مترو تهران روي رقم 3 هزار ميليارد تومان در مراسم افتتاحيه پافشاري کرده، وجود دارد.

نخست اينکه نيمي از هزينه ساخت به‌صورت تهاتر و در قالب بودجه غيرنقد پرداخت شده که با توجه به درج رديف‌هاي غيرنقدي در بودجه سالانه شهرداري، اين احتمال بعيد است. طبق سناريوي دوم، مديريت شهري نيمي از هزينه ساخت مترو را از طريق تسهيلات بانکي تامين مالي کرده و معادل 3 هزار ميليارد تومان بر بدهي مديريت شهري افزوده است اما از بيان شفاف اين موضوع که به معناي بدهکارتر شدن شهرداري در دوره آتي است، خودداري مي‌کند.



منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

http://www.CheKhabar.ir/News/68702/ماجراهاي عجيب و غريب در خط 7 متروي تهران
بستن   چاپ