بازنشر/ دستور العمل تبليغات انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396 - 2:19:00 PM
چه خبر - دستور العمل تبليغات انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري رديف مصاديق مجاز در تبليغات 1 مطبوعات دولتي يا مطبوعاتي که به نحوي از بودجه عمومي استفاده مي کنند مي توانند در راستاي تشويق مردم به شرکت در انتخابات ، آگهي مبني بر تشويق به مشارکت انتخاباتي سازمانها، نهادها ، احزاب و گروهها را منعکس نمايند. 2 پخش تراکت، نصب پوستر و بنر توسط سازمانها ، نهادها ، اقشار،گروهها ، جمعيتها و احزاب قانوني بدون ذکر نام و عکس کانديداها صرفاً جهت اطلاع رساني و تشويق مردم براي حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز (که از سوي شهرداريها با هماهنگي فرمانداران و بخشداران مشخص مي شود). 3 استفاده از تلويزيونهاي شهري به منظور جلب مشارکت حداکثري مردم در انتخابات و بدون تبليغ له يا عليه کانديداها . 4 اعلام نظر شخصيتها در تاييد نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئوليت خود ، مشروط به اينکه مدرک کتبي مربوط به امضاي آنها (شخصيتها) تسليم هيات اجرايي انتخابات شده باشد. 5 مجامع و گروههاي هر حوزه انتخابيه مي توانند حمايت خود را از نامزد مورد نظر کتباً به وي اعلام و نامزد مزبور مي تواند حمايت اقشار و گروههاي مختلف را در ذيل دو نوع پوستر مجاز و زندگي نامه منتشر نمايد. 6 پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفاً بايد کاغذي باشد
- مقصود از استفاده از دو فرم عکس نيز دو نوع پوستر کاغذي مي باشد که به شکل تمام رخ يا نيم رخ و حتي ايستاده به صورت رنگي يا سياه و سفيد چاپ شده باشد .
- نوشتن مطالب تبليغاتي در صدر يا ذيل هر دو نوع فرم عکس بلا اشکال است. 7 استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و ... در محل ستاد انتخابات (تبليغاتي) نامزدها. 8 استفاده از تراکت از طرف نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري. مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هر گونه تبليغات پارچه اي، کاغذي، مقوايي، فلزي و سيلک است. 9 انجام سخنراني ، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران ايشان در مکانهاي مجاز، مشروط به اينکه از بلندگوي ثابت يا سيار در خارج از محيط سخنراني، استفاده نکنند. 10 حضور وفعاليت کارمندان خارج ازساعات اداري جهت فعاليت تبليغاتي براي نامزدها(به شرط عدم استفاده از امکانات دولتي و عدم استفاده از عناوين شغلي خود ). 11 نامزدهاي رياست جمهوري مي توانند با تشکيل يک ستاد اصلي تبليغات در مرکز کشور ، مراکز استانها و شهرستانها، داراي ستادهاي فرعي متعدد ديگري (اعم از خواهران و برادران) نيز با مسئوليت ستاد تبليغات اصلي هر استان و شهرستان باشند. (به شرط معرفي کتبي مسئول ستاد تبليغات اصلي استان و شهرستان از سوي نامزد يا ستاد تبليغات مرکزي آنها). ستادهاي فرعي بايد توسط مسئول ستاد تبليغات شهرستاني نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداري شهرستان معرفي گردند. 12 برگزاري هر گونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور يا استانداري، بر اساس قانون فعاليت احزاب و گروههاي سياسي . 13 نصب آثار تبليغاتي مجاز صرفاً در فضاهاي مجازي که بدين منظور از سوي شهرداري تدارک ديده شده است. (در شهرستانهايي که شهرداري چنين فضاهايي را آماده کرده باشد). 14 چاپ زندگينامه و جزوه نامزدها در روزنامه ها و مجلات مربوط به بخش خصوصي در مهلت قانوني تبليغات. 15 به منظور جلوگيري از هتک حرمت مقدسات، شايسته است نامزدها جهت تبليغات از اسماء جلاله، آيات قرآني و ادعيه در طراحي و تبليغات مجاز پوسترها و تراکتهايي که در معابر يا مراسمات توزيع مي گردد استفاده ننمايند، زيرا ممکن است اسامي مذکور در معابر و در زير پا قرار گيرد. 16 استفاده از فضاي مجازي و لوح هاي فشرده براي تبليغات مجاز در ايام قانوني تبليغات با رعايت اخلاق انتخاباتي و نيز قانون نحوه فعاليت در فضاي مجازي بلامانع است. 17 پخش و توزيع تراکت، بروشور وعکسهاي داوطلبين خارج از محيط مسجد ، مصلي، مدارس، دانشگاههاو ساير اماکن عمومي و دولتي در مهلت قانوني تبليغات. 18 فعاليت تبليغاتي مجامع و گروهها در روزنامه ها و نشريات غير دولتي. 19 فعاليت تبليغاتي نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاريخ اعلام اسامي نامزدها توسط وزارت کشور و پايان آن ساعت 8 صبح روز 28/02/96 مي باشد. 20 حمايت اعضاي سازمانهاي غير دولتي از نامزدها فقط با عنوان شخصيت حقيقي نه حقوقي و بدون ذکر نام سازماني که در آن عضو هستند. 21 هرگونه فعاليت سازمانهاي غير دولتي در چارچوب قوانين و مقررات مرتبط براي جلب و افزايش مشارکت حداکثري مردم در انتخابات رياست جمهوري با رويکرد حمايت از اصل انتخابات و بدون معرفي و حمايت از نامزد خاص. 22 نصب پوستر و عکس تبليغاتي نامزدها بر روي شيشه اماکن صنفي خصوصي، ساختمانها و بدنه خودروهاي شخصي با کسب اجازه از مالکين آنها. 23 چاپ اوراق و اقلام تبليغاتي در چاپخانه ها به شرطي مجاز است که شرايط زير رعايت شود:
1-ستاد تبليغات انتخاباتي نامزد درخواست کتبي و رسمي خود را به چاپخانه اعلام نمايند.
2- نشاني دقيق چاپخانه و تاريخ چاپ دراوراق تبليغاتي درج شود. رديف مصاديق غيرمجاز در تبليغات مستند قانوني 1 - فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي نامزدها له يا عليه نامزدهاي رياست جمهوري از ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري که جنبه رسمي و دولتي دارد.
- فعاليت کارمندان در ساعات اداري
- استفاده از وسايل و ساير امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتي که از بودجه عمومي به هر مقداري استفاده مي‌کنند.
- هر نوع برنامه يا مصاحبه در راديو و تلويزيون با پخش مستقيم يا غيرمستقيم له يا عليه يکي ازنامزدهاي انتخاباتي
- در اختيار قرار دادن امکانات مؤسسات و نهادهايي که دارايي آنان از اموال عمومي است براي نامزدها و طدفداران آنان.
توضيح: بر اساس قانون، فهرست مؤسسات عمومي غير دولتي مصوب 73 و اصلاحات بعدي، مؤسسات عمومي غير دولتي عبارتند از: شهرداريها و شرکتهاي تابعه آن، بنياد مستضعفان و جانبازان، بنياد پانزده خرداد، سازمان تأمين اجتماعي، فدراسيون آماتوري ورزشي، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، مؤسسه هاي جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زير نظر جهاد سازندگي، دهياريها، سازمان دانش آموزي، هلال احمر، کميته امداد امام، بنياد شهيد انقلاب اسلامي، بنياد مسکن انقلاب اسلامي، کميته ملي المپيک ايران، سازمان تبليغات اسلامي، بنياد امور بيماريهاي خاص، کتابخانه حضرت آيه الله مرعشي نجفي(قم)، صندوق بيمه روستاييان و عشاير ، جهاد دانشگاهي و صندوق تأمين خسارتهاي بدني
- صدور اطلاعيه، اعلاميه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان ها و ارگانهاي دولتي ، نهادها و اعضاي آنها با ذکر سمت خود
- فعاليت مديران کل وزارتخانه ها ، رؤساي ارگانها ، سازمانهاي دولتي و دانشگاهها و سرپرستان آنان در ساعات اداري و استفاده از امکانات دولتي و عناوين شغلي خود.








مواد 68 و88
قانون انتخابات رياست جمهوري













2
- درج آگهي يا مطالبي عليه نامزدهاي انتخاباتي توسط کليه رسانه هاي ديداري، شنيداري، مکتوب، الکترونيک و ساير شبکه هاي مجازي
- نوشتن مطالبي دال بر انصراف حمايت گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين توسط کليه رسانه هاي ديداري، شنيداري، مکتوب، الکترونيک و ساير شبکه هاي مجازي
- ارتکاب اعمال فوق از طريق غير مطبوعات توسط شخص يا اشخاص

ماده 74

3 هتک حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي در تبليغات انتخاباتي از سوي داوطلبان رياست جمهوري و طرفداران آنان
ماده 71 4 استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آويز و بيلبورد، سيلک و ... (جز در محل ستاد انتخاباتي) ، ديوار نويسي و کاروانهاي تبليغاتي و استفاده از بلند گوهاي سيار در خارج از محيط سخنراني ماده 57 قانون مجلس شوراي اسلامي 5 تبليغ نمايندگان نامزدها له يا عليه هر يک از کانديداها در شعب اخذ رأي تبصره 5 ماده واحده قانون حضور نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري در شعب اخذ رأي 6 اعلام نظر شخصيت ها در تأييد کانديداها با ذکر عنوان و مسئوليت شان و بدون ارائه مدرک کتبي مربوط به امضاي آنان به هيأت اجرايي انتخابات تبصره 1 ماده 57 قانون مجلس شوراي اسلامي 7 برگزاري راهپيمائي ها و نيز تشکيل اجتماعات در ميادين و پارکهاي عمومي بدون کسب مجوز از وزارت کشور و استانداري اصل 27 قانون اساسي و بند 6 ماده 11 قانون نحوه فعاليت احزاب و گروههاي سياسي 8 برگزاري سخنراني يا تشکيل اجتماعات در شهرستانها بدون دريافت مجوز از مراجع ذيصلاح قانون جمعيتها و انجمنهاي سياسي و صنفي و انجمنهاي اسلامي يا اقليتهاي ديني شناخته شده مصوب 7/6/60 9
فعاليت اعضاي سازمانهاي غيردولتي(NGO ) با شخصيت حقوقي براي حمايت از کانديداي مورد نظر تبصره 3 ماده 1 آيين نامه تأسيس و فعاليت سازمانهاي غير دولتي مصوب هيأت وزيران به شماره12608/ت 27367
مورخ 9/11/81 10 تبليغ به نفع يا عليه هر يک از داوطلبان انتخاباتي از سوي مقامات اجرايي و نظارت انتخابات
ماده 73 11 الصاق اعلاميه، عکس، پوستر، هر گونه آگهي تبليغاتي بر روي علائم راهنمايي و رانندگي، تابلوي بيمارستانها، تابلوي مدارس و ساير مؤسسات آموزشي دولتي و وابسته به دولت ماده 69 12 محو يا پاره نمودن آگهي يا پوسترهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي که در محل‌هاي مجاز الصاق گرديده است (درمدت و زمان قانوني تبليغات) ماده 70 13 پخش برنامه هاي تبليغاتي ضبط شده نامزدها در صدا وسيما که در برگيرنده مطالب توهين آميز يا هتک حرمت ساير نامزدها يا ديگر افراد و يا مغاير قانون باشد. ماده 64 14 انجام فعاليتهاي انتخاباتي توسط نامزدهاي رياست جمهوري خارج از مهلت قانوني تبليغات ماده 66 15 چاپ و توزيع هر گونه آگهي تبليغاتي چاپي بدون درج نام و نشاني دقيق چاپخانه و تاريخ چاپ در ذيل آن ماده 76 16 ادارات و سازمانهاي دولتي و عمومي و شرکتهايي که اموال و امکانات سازمانهاي مذکور را اجاره نموده اند مجاز به عقد قرارداد و اخذ هزينه براي دراختيار قراردادن اموال، اماکن و امکانات خود براي تبليغات نامزدها از قبيل تابلوها و سازه هاي تبليغاتي نمي باشند. ماده 68
براي مشاهده و دريافت دستورالعمل فايل زير را کليک کنيد
دستور العمل تبليغات انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
http://www.CheKhabar.ir/News/64413/بازنشر- دستور العمل تبليغات انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
بستن   چاپ