تفاوت سراتو هاي وارداتي با مونتاژ سايپا چيست؟
يکشنبه 27 فروردين 1396 - 12:18:59 PM
چه خبر - نگاهي به کيفيت کيا سراتو مونتاژ داخل

نسل اول کيا سراتو در سال 2006 با آغاز واردات گسترده خودرو به‌کشور راه پيدا کرد و شايد به دليل طراحي و ويژگي‌هاي فني نه چندان اميدوار‌کننده اش زير سايه رقباي قدري همچون مزدا 3 فروش چندان موفقي را تجربه نکرد.

اما نسل دوم با ورود به بازار در سال 2009 به کمک طراحي به روز شده، امکانات مناسب و قيمت رقابتي به يکباره تبديل به پرفروش ترين خودروي وارداتي کيا شد و به لطف نبود هيونداي النترا در آن دوران توانست موفقيت زيادي کسب کند.

حال شرکت سايپا طي يکي دو سال گذشته توليد سراتوي نسل قبل را در برنامه توليد خود قرار داده که البته با واکنش هاي متفاوتي روبرو شده است. برخي انتظار داشتند که اين شرکت به سراغ توليد نسل جديدتر برود و موافقان توليد نسل قبلي بر اين نظر بودند که توليد مدل قبلي با قيمتي پايين تر قابل دسترس تر خواهد بود. در هر صورت سايپا پس از راه اندازي خط توليد، سراتوي سدان را در دو ورژن اتوماتيک و دنده دستي با طيفي از امکانات و با 25 % داخلي سازي در برنامه توليد و مونتاژ قرار داد که با توجه به قيمتي در محدوده 90 ميليون و گستردگي خدمات پس از فروش سايپا در سطح کشور، فروش نسبتا قابل توجهي داشته است.

تفاوت سراتو هاي وارداتي با مونتاژ

اصلي‌ترين تفاوت کيفي در سراتو سايپا و نسخه وارداتي، در رنگ ماشين‌هاست. وقتي يک سراتو سايپا را کنار يک مدل وارداتي قرار مي‌دهيد، کاملا متوجه برتري رنگ نسخه وارداتي مي‌شويد. به طوري که کيفيت رنگ سراتو سايپايي حداکثر به يک تندر90 مي‌رسد.

اکثر سراتوهاي وارداتي، نمونه‌هاي 4 سيلندر 2000 سي سي تنفس طبيعي با گيربکس اتوماتيک 6 سرعته بوده و درصد بالايي از آنها هم به کامل‌ترين سطح تجهيزات قابل سفارش، مجهز هستند. آخرين نمونه‌هاي سراتوي وارداتي در تابستان سال 93 ، با قيمتي نزديک به 100 ميليون تومان در بازار معامله ميشدند.

حال سراتوهاي داخلي شده در دو نمونه اتوماتيک مجهز به گيربکس 6 سرعته و پيشرانه 2000 سي سي مشابه با نمونه وارداتي و مدل 5 دنده دستي مجهز به پيشرانه 1600 سي سي تنفس طبيعي ارائه مي شوند تا مشتري حق انتخاب مناسب خود را داشته باشد. البته در نمونه هاي وارداتي نسخه زيباي دو در کوپه نيز ديده ميشود که با توجه به علاقه طيف جوان بد نبود که سايپا توليد اين خودرو را هم در برنامه خود ميگنجاند.

از امکانات موجود براي مجهزترين نمونه‌هاي داخلي ميتوان به صندلي هاي تاشوي عقب، فرمان چرمي مجهز به کليدهاي کنترل، رينگ هاي آلومينيومي 16 اينچي ، کروز‌کنترل، ايربگ راننده و سرنشين، چراغ‌هاي اتوماتيک، سيستم ضد سرقت، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، ريموت تاشو و... اشاره کرد.

البته مدل فول‌تر اين محصول مجهز به صندلي چرمي با تنظيمات برقي به همراه سانروف و چند آپشن قابل سفارش ديگر با قيمت 99 ميليون نيز به گزينه‌هاي مشتري افزوده شده است.

نکاتي که اشاره کرديم به نوعي تفاوت‌هاي نسخه وارداتي و داخلي اين سدان محبوب، تنها برروي کاغذ بود. اما براي پي بردن به تفاوت‌هاي کيفي در فرصتي کوتاه شرايط رانندگي با يک نمونه مونتاژ شده را فراهم کرديم. حقيقتا تفکرمان پيش از تحويل خودرو بر اين بود که شايد تا حدودي شاهد افت کيفيت سواري و يا قطعات به‌کار رفته در خودروي داخلي سازي شده خواهيم بود، اما سختگيري‌هاي کمپاني مادر براي تاييد سطح کيفي محصول و وسواس طرف ايراني سبب شده است تا ماحصل کار خودرويي مطابق با استانداردهاي لازم باشد.

با استارت زدن خودرو پيشرانه 2 ليتري آن به نرمي و بي‌صدا روشن شده و به هنگام حرکت با بالا رفتن دور موتور، عايق بندي خوب کابين و قسمت جدا کننده محفظه موتور موجب مي‌شود تا کمترين صدا از موتور به گوش برسد. شتاب گيري با پيشرانه 156 اسبي به نرمي و بدون احساس افت سرعت در هنگام تعويض دنده ها صورت مي گرفت اما فاصله ميان دنده 1 و 2 با کمي ارتعاش همراه بود. عبور از دست‌اندازهاي تعبيه شده در پيست مورد تست تقريبا بي صدا و کم تکان بود و استفاده از رينگ هاي 16 اينچي (به جاي نمونه 17 اينچي مدل هاي وارداتي) موجب ميشد تا با بلندتر بودن فاق لاستيک، کوبش کمتري را در کابين احساس کنيد که قطعا براي سفرهاي طولاني يک نکته مثبت ارزيابي مي شود.

صندلي هاي آن از نوع پارچه اي توليد داخل بود و دوخت چرمي با کيفيت روي فرمان حس خوشايندي از يک خودرو مونتاژ داخل به راننده منتقل مي‌کرد. عملکرد سيستم ترمز ضد قفل و ضدلغزش در قسمتهاي شيشه اي خيس انتهاي پيست نيز راضي‌کننده و بدون نقص به نظر مي‌رسيد. ولي حذف سيستم کنترل پايداري (ESP) از نکات نااميد کننده در مدل هاي توليد داخل است.

در انتها بايد گفت سراتو به عنوان يک سدان پرطرفدار در کشور در حال حاضر با سطح تجهيزات مناسب و قيمت رقابتي، بيشتر به مصاف رقباي چيني بازار خواهد رفت و از اين حيث مطمئنا گزينه برتر بازار خواهد بود. با توجه به اين موضوع به نظر ميرسد که سراتوي مونتاژ شده براي افرادي که خواهان خودروي صفر کيلومتر هستند يکي از گزينه هاي بي رقيب در سدان هاي اين محدوده قيمتي محسوب مي شود که با نمونه وارداتي خود تفاوت کيفي محسوسي ندارد. ضمن اين‌که با واردات عمده قطعات خودروي مذکور توسط شرکت سايپا، نگراني کمبود قطعه نيز براي آن کمتر احساس مي شود.




منبع: iranjib.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/63679/تفاوت سراتو هاي وارداتي با مونتاژ سايپا چيست؟
بستن   چاپ