آقاي مسئول اول خودت از برند ايراي استفاده کن
شنبه 28 اسفند 1395 - 11:19:53 AM
چه خبر - عيد ايراني با کالاي ايراني؛

حمايت از توليد و کالاهاي ايراني در شرايط فعلي اقتصاد کشور که تحت تحريم هاي برخي کشورهاي سلطه جو قرار دارد، به طورحتم مي توان از جمله وظايف ملي و خطيري برشمرد که بايد از سوي تمامي اقشار جامعه مورد توجه جدي قرار گيرد.
البته موضوع استفاده و حمايت از توليدات داخلي به منظور ترويج و تقويت فرهنگ کار، کارآفريني و اشتغال در کشور از جمله مباحثي است که به خصوص در ساليان اخير به عنوان يک راهبرد مديريتي از سوي رهبر معظم انقلاب اعلام و در بسياري از ديدارها و سخنراني هاي ايشان با گروه هاي مختلف مردم و مسئولان مورد تاکيد قرار گرفته است.
اما به طور حتم يکي از موضوعات مهم و تاثيرگذار در بحث حمايت از توليدات داخلي، ترغيب مردم به خريداري کالاهاي توليد داخلي است و اين مهم هنگامي نتيجه بخش خواهد بود که با بهره گيري از نظام آموزشي و تبليغاتي در فرايند انتخاب الگوي رفتاري مردم در اين خصوص تاثيرگذار باشيم.
به عقيده بسياري از جامعه‌شناسان الگوپذيري به معناي فرآيند پيروي از يک مدل عيني و راهنماي عمل در رفتار و کردار انسان است که در سه دوره زندگي شامل کودکي، نوجواني و جواني از شدت بيشتري برخوردار است.
پروفسور حسين باهر جامعه شناس و بنيان گذار رفتارشناسي در ايران معتقد است: بسياري از شخصيت ها در بخش هاي مختلف جامعه از جمله ورزشي و هنري مي توانند ضمن استفاده صادقانه از کالاها و محصولات مختلف ساخت داخل، الگوي رفتاري مناسبي براي سوق دادن مردم به خصوص جوانان و نوجوانان در سمت استفاده از کالاهاي ساخت داخل باشند.
وي در خصوص اينکه چرا بايد کالاي ايراني خريداري کنيم، مواردي همچون ايجاد اشتغال جوانان کشور، جلوگيري از خروج ارز، افزايش درآمد ملي و تقويت بنيه اقتصادي و از همه مهمتر کاهش بزه کاري و ايجاد امنيت اجتماعي در کشور را از مهمترين نتايج خريد کالاهاي ساخت داخل برشمرد.
باهر با تاکيد بر اينکه، غرب زدگي يکي از مشکلات فعلي جامعه ايراني است و البته اين معضل در طول چندين دهه گذشته شکل گرفته است، با ذکر مثالي ادامه داد: بارها از بنده که استاد دانشگاه، فوق دکترا رفتارشناسي و داراي بالاترين درجه علمي بين المللي در اين زمينه هستم به هنگام ارائه تجربيات و دانسته هاي علمي، سند و مرجع خارجي مطالبه مي کنند که اين نهايت خودباختگي است.
وي با بيان اينکه ما بايد ارزش ها را در کنار پوشش به رفتار و بينش مان نيز منتقل کنيم، به تعصبات مردم هند در حمايت از توليدات داخلي و حفظ هويت خود اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامي که در برهه اي هند و انگليس به مشکل برخوردند، گاندي رهبر فقيد اين کشور از مردم خود خواست ديگر لباس انگليسي خريد نکنند و از لباس هاي هندي استفاده کنند.
فوق دکتري فلسفه مديريت منابع از کشور کانادا افزود: پس از چندين سال هنوز هم بسياري از اساتيد هندي مقيم کشور کانادا براي کمک به اقتصاد کشور خود از لباس هاي هندي استفاده مي کنند.
وي گفت: اين درحالي است که با وجود اينکه، فرهنگ ايران زمين در نقاط مختلف داراي آداب و رسوم و خرده فرهنگ هاي جذاب و زيبايي به خصوص در بخش لباس و پوشش است، هنوز هم بسياري از افراد در جامعه تصور مي کنند که با خريد و استفاده از انواع و اقسام پوشاک از جمله کت و شلوار و لباس هاي مارک دار گرانقيمت خارجي به مقامات و کرامات آنها اضافه مي شود.
باهر با تاکيد بر اينکه، تبليغات کالاهاي بي کيفيت ساخت داخل و اغراق در ويژگي محصول مردم را دلزده خواهد کرد، عملکرد صدا و سيما در اين حوزه را نيازمند اصلاح دانست و گفت: تبليغات در دنياي امروز از استانداردهايي برخوردار است که رسانه ها بايد به آن توجه کنند.
وي تاکيد کرد: ما نبايد در تبليغات کالاها و خدمات ارائه شده به مردم تنها سود و درآمد خود را درنظرداشته باشيم؛ اما مشاهده مي کنيم که در برخي رسانه ها از جمله روزنامه ها به راحتي القاب دکتر، مهندس و کارشناس به افراد مي دهند که اين در واقع فريب مردم است.
دبيرکل آکادمي مديريت ايران با بيان اينکه، فروش کالاهاي ايراني در بازار داخلي نيازمند افزايش استانداردهاي کيفي و همچنين استفاده از هنر تبليغات رسانه اي سالم از جمله تبليغات تلويزيوني است، نقش بانوان به عنوان يکي از طيف هاي گسترده خريد در جامعه را در حمايت از کالاهاي ساخت داخل بسيار تاثيرگذار دانست.
وي به هيجان خريد به عنوان يکي از مباحث رفتارشناسي اشاره کرد و گفت: معمولا اين هيجان در برخي مواقع سال همچون عيد نوروز در بين افراد بيشتر مي شود؛ در اين ميان بانوان علاقه بيشتري به خريد دارند و حتي از مشاهده خريد ديگران و نگاه به فروشگاه لذت مي برند.
باهر همچنين ترويج و گسترش فرهنگ استفاده از کالاها و لوازم ساخت وطني براي دانش آموزان و دانشجويان در مدارس و دانشگاه ها از سوي معلمان و اساتيد دانشگاهي را بسيار مهم و برجسته خواند و با تاکيد بر نقش اساتيد و معلمان داراي معرفت و معلومات بيشتر در اين حوزه، براي الگوسازي رفتاري گفت: بايد سعي کنيم ارزش ها و کميت هاي ظاهري به خصوصيات کيفيت باطني منتقل شود.
وي با اشاره به نقش اساتيد و معلمان براي نهادينه سازي استفاده از کالاهاي ساخت داخلي گفت: هنگام تحصيل سعي ما همواره الگوپذيري از معلمان ساده پوش و داراي معلومات و معرفت بود به طوري که بنده در طول گذشت سال ها تنها يک بار آن هم به اجبار در خارج از کشور از کراوات استفاده کردم.
بنيانگذار علم رفتارشناسي در ايران در عين حال يکي از وظايف دولت و دستگاه هاي مرتبط با نهادينه سازي فرهنگ استفاده از محصولات ساخت داخل را پرداخت يارانه به توليدکنندگان داخلي و همچنين مبارزه با کالاهاي قاچاق خارجي از جمله چيني ذکر کرد و براي تشويق هرچه بيشتر توليدکنندگان زحمت کش داخل کشور، خواستار توجه بيشتر دولت در اهداي جوايز به محصولات کيفي داخلي شد.

منبع: ايرنا
http://www.CheKhabar.ir/News/59036/آقاي مسئول اول خودت از برند ايراي استفاده کن
بستن   چاپ